Alegerea noului ministrul al Educației, compromis politic. Ce zice Ecaterina Andronescu

Alegerea noului ministrul al Educației, compromis politic. Ce zice Ecaterina Andronescu

Propunerea de ministru al Educației votată de social democrați vineri, în CEx, este senatorul Șerban Valeca, liderul PSD Argeș.

Surse politice au declarat pentru Evenimentul Zilei că propunerea lui Valeca a fost o situație de compromis politic. A fost o luptă aprigă între cele două propuneri de la PSD București – Mihaela Neacșu venită pe filiera doamnei Gabriela Firea și Florian Lixandru  venit pe filiera primarului Tudorache de la Sector 1. Iar pentru că nu se ajungea la un consens a apărut Valeca ca variantă de compromis. Este o persoană foarte conservatoare și nu are deschidere spre modernism, nici în cercetare și nici în educație”, precizează sursele politice.

 

Următorul pas este ca primul-ministru să trimită președintelui Klaus Iohannis propunera, care are ultimul cuvânt de spus.  „Singurul refuz în numirea lui Șerban Valeca al Președintelui Iohannis este acela că Valeca nu are absolut deloc experiență în învățământul preuniversitar. Iar partea din educație care este în colaps este învățământul preuniversitar. Aici e nevoie de schimbări, iar el chiar nu cunoaște. Odată cu venirea lui Valeca la Educație, învățământul va stagna”, au precizat aceleași surse politice pentru EVZ.

 

Fostul ministru Ecaterina Andronescu, a făcut primele comentarii privind propunerea pentru  ministerul Educației

 

„Eu îl știu de mult. A fost  ministru delegat pentru cercetarea științifică în Guvernul Năstase. Este profesor la Pitești, se ocupă de fizica nucleară, cu foarte mulți ani de cercetare la Institutul de Cercetări Nucleare de la Pitești, cunoscător al sistemului de învățământ”, a declarat Andronescu pentru EVZ.

 

Întrebată de jurnaliștii EVZ cum de nu a fost propus un ministru care să vină din sistemul preuniversitar, aceasta a declarat că „este foarte greu să ai un ministru la Educație venind din sistemul preuniversitar, ministerul cuprinzând și sistemul superior. Cred că cea mai bună soluție ar fi Cercetarea să fie cuplată cu învățământul superior, așa cum este în foarte multe țări din lume. Nu ești cadru didactic universitar dacă nu ai și activitate de cercetare. Iar învățământul preuniversitar să rămână un minister de sine stătător. Poate pe viitor aceasta ar fi o soluție mult mai favorabilă”.

 

 

Totodată, Ecaterina Andronescu a atras atenția că schimbarea mult prea des a miniștrilor Educației duce la un sistem educațional neperformant. „Nenorocirea sistemului de învățământ este schimbarea mult prea frecventă a ministrului Educației. Cred că nu există  ceva mai nefericit la adresa sistemului decât o asemenea întâmplare. Sistemul de învățământ românesc nu acceptă el revoluționare, o restructurare masivă. Într-un sistem cu inerție foarte mare este fără îndoială nevoie și de mare înțelepciune, pentru că lucruri trebuie să fie făcute în sistem. Trebuie regândit sistemul de formare continuă a dascălilor. Gândiți-vă că circa 85.000 de profesori din sistem sunt absolvenți ai învățământului la distanță. Eu cred că este absolut necesar să gândim un program de formare continuă, inclusiv pe bani europeni, chiar dacă există unul – dar nu este suficient, în așa fel încât dascălii din sistem să se întoarcă în universități, nu în firme care încearcă să organizeze cursuri de formare”, a mai precizat fostul ministru al Educației.

 

De asemenea, Ecaterina Andronescu a spus că dacă Șerban Valeca i-ar solicita ajutorul, categoric s-ar întâlni cu acesta. „Nu e vorba de sfaturi aici, ci de un dialog  pe ceea ce știu mai bine sau de date mai recente, pentru că ceea ce am acumulat eu ca experiență am acumulat din sistemul de învățământ și mi se pare normal să restiui din ceea ce știu”, conchide Andronescu.

 

Consilierul fostului ministrul al Educației, Radu Szekely, care și el se afla pe lista de propuneri a Vioricăi Dăncilă, speră de la noul ministru „să continuie proiectele începute pe digitalizare și debirocratizare: catalogul electronic, folosirea inteligenței artificiale în individualizarea învățării la copii. Sunt deja semnate, trebuie numai implementate cât de repede se poate. De asemenea mai sper ca planul pe educație pentru 2019-2030 să fie pus măcar parțial în aplicare în măsura în care ar trebuia deja din septembrie să înceapă”, a declarat acesta pentru EVZ.