Premierul Marcel Ciolacu a făcut un anunț important pentru pensionari. Iată dacă vor mai primi sau nu ajutor de încălzire din partea statului.
Ajutor de încălzire din partea statului. Cine va beneficia după recalcularea pensiilor
Odată cu venirea sezonului rece în România, problema încălzirii devine tot mai presantă pentru mulți români, în special pentru cei cu venituri mici, precum pensionarii. Statul oferă un sprijin esențial pentru aceștia, ajutându-i să acopere cheltuielile pentru facturile la gaze, lemne sau alte surse de încălzire, contribuind astfel la asigurarea confortului termic în lunile de iarnă.
Premierul Marcel Ciolacu a anunțat recent o măsură menită să protejeze pensionarii ale căror pensii au fost recalculate. Aceștia vor continua să primească ajutorul pentru încălzire, chiar dacă veniturile lor au crescut în urma recalculării pensiilor. Sumele rezultate din recalculare nu vor fi luate în calcul pentru stabilirea drepturilor la acest ajutor, bazându-se pe ultimul talon de pensie emis înainte de recalculare. Guvernul dorește astfel să se asigure că pensionarii vulnerabili nu pierd acest sprijin vital.
„Venim cu o decizie importantă și în privința ajutorului pentru încălzire: sumele rezultate în urma recalculării pensiilor nu se iau în calcul la stabilirea drepturilor pentru acest tip de ajutor. Rămâne valabil ultimul talon de pensie emis înainte de recalculare. În acest fel, ne asigurăm că un număr cât mai mare de pensionari pot primi în continuare sprijinul în următoarea perioada”, a anunțat Marcel Ciolacu.
Cine primește ajutor de încălzire
În iarna 2024-2025, pensionarii care primesc ajutor pentru încălzirea locuinței vor continua să beneficieze de acest sprijin esențial. Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Mihai Constantin, a confirmat că ajutorul pentru încălzire și suplimentul pentru energie, fie că este vorba de energie termică, gaze naturale, electricitate sau combustibili solizi, vor fi menținute pentru cei care au fost eligibili în sezoanele anterioare.
Acest ajutor se acordă în funcție de venitul net lunar al fiecărei persoane sau al membrilor familiei. Ministerul Muncii a specificat că ajutorul este disponibil pentru familiile cu un venit mediu net lunar de până la 1.386 lei pe persoană, și pentru persoanele singure cu venituri de până la 2.053 lei. Calcularea veniturilor include toate sursele de venit net realizate în luna anterioară solicitării.
Există, totuși, anumite venituri care sunt exceptate din acest calcul, cum ar fi alocațiile pentru copii, bursele școlare și veniturile din activități ocazionale desfășurate de zilieri. Aceste excepții sunt menite să asigure că ajutorul pentru încălzire este direcționat către cei care au cea mai mare nevoie, fără a penaliza beneficiarii altor forme de sprijin social.
Câți bani primesc românii în funcție de venituri
Nivelul ajutorului variază în funcție de venitul mediu lunar pe membru de familie sau pe persoană singură:
-Mai mic de 200 lei: 100%
-Între 200,1 lei şi 320 lei: 90%
-Între 320,1 lei şi 440 lei: 80%
-Între 440,1 lei si 560 lei: 70%
-Între 560,1 lei şi 680,1 lei: 60%
-Între 680,1 lei si 920 lei: 50%
-Între 920,1 lei şi 1.040 lei: 40%
-Între 1.040,1 lei şi 1.160 ler: 30%
între 1.160,1 lei şi 1.280 lei: 20%
Între 1.280,1 lei si 1.386 lei (pe membru de familie): 10%
Între 1.280,1 lei si 2.053 lei (pentru persoană singură): 10%
Pentru a primi ajutorul pentru încălzire, beneficiarii trebuie să depună o cerere care va fi aprobată printr-o dispoziție emisă de primar. Este esențial ca aceștia să furnizeze toate informațiile corecte privind componența familiei, veniturile fiecărui membru și bunurile pe care le dețin, deoarece aceste detalii vor determina eligibilitatea pentru acordarea sprijinului.
Ajutor de încălzire. Acte necesare
- Cerere şi declaraţie pe proprie răspundere, însoţită de documentele doveditoare
- Documente de identitate titular şi membrii (B.I., C.I., C.I.P., P, P.S.T., P.S.P., D.I.);
- Copie factura energie termică, gaze naturale, energie electrică;
- Acte doveditoare privind locuinţa:
– Contract de vânzare-cumpărare;
– Contract de vânzare-cumpărare cu clauză de întreţinere sau cu clauză de habitaţie;
– Contract de închiriere;
– Contract comodat;
– Certificat de moştenitor/act succesiune;
– Împuternicire notarială întocmită de proprietarul locuinţei sau de titularul contractului de închiriere, ori de reprezentantul legal al persoanei singure care nu a împlinit vârsta de 16 ani;
– Titularii trebuie să facă dovada legală a gospodăririi separate (factură de curent electric, factură de gaze, factură de apă) în situaţia în care la o adresă locuiesc mai multe familii;
– Adeverinţă de la Asociaţia de Proprietari/Locatari din care să rezulte numele, prenumele, persoanelor înregistrate în cartea imobilului şi care figurează la cotele de întreţinere; codul radet; adresa de e-mail a asociaţiei;
– Alte documente, după caz.
-
Acte doveditoare privind componenţa familiei:
– Copie act de identitate solicitant şi ale tuturor membrilor familiei care au vârsta peste 14 ani (B.I., C.I., C.I.P.);
– Copie certificate de naştere ale copiilor pâna în 14 ani;
– Copie certificat de căsătorie;
– Hotărâre de divorţ/act notarial – dacă este cazul.
– Declaraţie pe propria răspundere că persoanele sunt despărţite în fapt – dacă este cazul.
– Certificat de deces – dacă este cazul.
– Copie hotărâre judecătorească definitivă de încredinţare a copilului sau încuviinţare a adopţiei, Hotărârea Comisiei pentru Protecţia Copilului privind măsura de plasament familial al minorului, Decizia Directorului General al Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului sau Hotărârea Judecătorească privind măsura plasamentului în regim de urgenţă/Hotărârea Judecătorescă de instituire a tutelei/curatelei sau, după caz, Dispoziţia Autorităţii tutelare, potrivit legii şi dacă este cazul.
– Alte acte doveditoare privind componenţa familiei, după caz;
-
Acte doveditoare privind veniturile:
– Adeverinţa de salariat pentru toţi membrii familiei, din care să reiasă venitul net obţinut în luna anterioară depunerii cererii, valoarea bonurilor de masă sau menţiunea că nu se primesc bonuri, prime, indemnizaţii de hrană etc.
– Copii taloane pensie (pentru toate tipurile de pensie)/adeverinţă de la Casa de Pensii din luna anterioară depunerii cererii;
– Adeverinţă eliberată de Casa de Pensii din care să reiasă dacă figurează cu dosar de pensie, dacă este cazul;
– Copie talon de plată a indemnizaţiei de şomaj şi/sau venitul lunar de completare a şomajului;
– Copii talon alocaţie de stat, plasament sau alte indemnizaţii, din luna anterioară depunerii cererii;
– Copii taloane indemnizaţie handicap sau orice alte indemnizaţii acordate conform legii, venit din luna anterioară depunerii cererii;
Venituri realizate din arendare, dobânzi bancare, înstrăinare de bunuri etc., dacă este cazul; (în funcţie de veniturile obţinute, vor putea fi solicitate la depunere acte suplimentare, de exemplu: un extras de cont pentru luna în care se depune cererea pentru a constata dacă persoana sau familia deţine un depozit bancar cu valoare mai mare de 3000 lei).
Persoanele apte de muncă, ce nu realizează venituri din salariu sau din alte activitaţi, au obligaţia de a prezenta o adeverinţă care să ateste că sunt înregistrate în evidenţă agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă judeţene.
-
Alte documente doveditoare:
-Declarație GDPR
-Persoanele care deţin autoturisme – copie carte autoturism /talon autoturism (din care să reiasă anul de fabricaţie al autoturismului);
– Pentru persoanele care solicită ajutor pentru încălzirea locuinţei cu energie electrică, contract de debranşare energie termică/gaze naturale sau adeverinţă eliberată de către administraţia blocului, în care să se specifice că încălzirea locuinţei se face cu energie electrică;
– Orice alte documente solicitate, după caz.