AI, noul partener de călătorii. Ați lăsa inteligența artificială să vă planifice următoarea vacanță?

Sursa foto: LinkedIn/ Inteligența artificială

Anul acesta, când Jason Brown și-a organizat vacanța de vară la Amsterdam și în Irlanda, nu a apelat la un ghid de călătorii. În schimb, fondatorul companiei de recrutare People Movers a consultat ChatGPT, inteligența artificială generativă al Open AI.

El a adresat AI-ului o serie de întrebări pentru a-l ajuta să planifice un itinerar spre Amsterdam și Irlanda, inclusiv Dublin și Galway, pentru călătoria sa de 10 zile din iulie și august anul acesta, împreună cu soția sa, cei doi fii în vârstă de 20 și 16 ani și unul dintre prietenii fiului lor.

Inteligența artificială, noul ajutor când pleci în vacanță

„În trecut, am folosit întotdeauna site-uri precum TripAdvisor. Mi-am dat seama că aveam toate cunoștințele la îndemână [prin AI] și le spune în 15 secunde. Mi-a furnizat un itinerar de golf pentru Dublin și un traseu de patru zile pentru alte locuri din Irlanda. A fost uimitor că l-a împărțit pentru fiecare parte a zilei: dimineață, după-amiază și seară. De exemplu, în prima zi mi-a sugerat să-mi petrec după-amiaza la Trinity College și Grafton Street. Apoi, pentru seară mi-a zis să merg la Temple Bar”, a transmis Brown.

El a descris  experiența ca fiind „fantastică”.

„În ceea ce privește călătoria la Amsterdam, AI a enumerat cele mai importante obiective, cum ar fi Muzeul Anne Frank, Muzeul Van Gogh și cartierul Jordaan.

Deși a luat în considerare multe dintre sugestiile AI, Brown a spus că s-a bazat în continuare pe recomandările populare prin intermediul unei comunități online de oameni care au urmat același colegiu ca și el, în timp ce un prieten pe care l-au vizitat în Amsterdam le-a arătat împrejurimile. „În acest fel am experimentat câteva lucruri pe care nu le-am fi găsit folosind ChatGPT. Dar oferă un schelet perfect al unei călătorii și vă oferă tot ceea ce trebuie și doriți să vedeți.”

Cât de bine funcționează AI în călătorii?

AI pătrunde în toate domeniile vieții noastre, iar călătoriile nu sunt excluse. Pe lângă ChatGPT, există și alte instrumente generative de inteligență artificială, cum ar fi Gemini de la Google, Copilot de la Microsoft și site-uri dedicate inteligenței artificiale pentru călătorii, cum ar fi Trip Planner și Ask Layla.

Se pare că inteligența artificială devine parte a planurilor de organizare a călătoriilor pentru unii. Unul din 10 britanici folosesc inteligența artificială pentru planificarea călătoriilor, conform unui sondaj realizat de Sainsbury's Bank Travel Money. Unul din cinci a declarat că este probabil să o folosească în viitor. Cu toate acestea, studiul a sugerat, de asemenea, că inteligența artificială în materie de călătorii mai trebuie să se dezvolte pentru a putea face toate planurile de vacanță.

Studiul a constatat că, dintre cei care au utilizat inteligența artificială pentru planificarea călătoriilor, mai mult de o treime (38%) au afirmat că aceasta a oferit răspunsuri generice. Într-un procent de 37% au afirmat că informațiile lipseau, iar în proporție de 30% informațiile erau incorecte.

Inteligența artificială generativă poate ajuta la oferirea de itinerarii și recomandări de călătorie personalizate. În cazul în care aceste informații sunt neactualizate, tendențioase, eronate, false etc., atunci AI va perpetua dezinformarea, subliniază Caroline Bremmer, șefa departamentului de cercetare în domeniul călătoriilor și turismului din cadrul analiștilor Euromonitor International.

„Provocarea constă în asigurarea unor informații în timp real care să fie corecte din punct de vedere factual. Există pericole în cazul în care consumatorii nu acționează cu diligența necesară pentru a verifica rezultatele furnizate de Gen AI cu alte surse, inclusiv vorbind cu persoane avizate, cum ar fi rezidenții locali sau agenții de turism”, a continuat aceasta.

Ce contează cel mai mult la AI

Sardar Bali este co-fondator la Just Ask Layla, ghid și planificator de călătorii AI cu sediul la Berlin. El spune că acuratețea este o parte esențială a serviciului.

„Avem instrumente interne. Tot conținutul trece printr-un proces de verificare în doi pași, dintre care unul este mai automatizat. Noi avem un proces manual în care echipele interne se uită la diferite conținuturi și le cercetează puțin”, a spus Bali. Dar el admite că unele conținuturi „s-ar putea strecura”.

„De exemplu, s-a menționat odată un Turn Eiffel în Beijing. Acesta ar fi fost etichetat incorect. Totuși, devine din ce în ce mai bun în fiecare zi”, a continuat antreprenorul.

Această îmbunătățire este probabil să apară, în special pe măsură ce mai multe servicii devin online. La începutul acestui an, gigantul de turism Expedia a lansat un serviciu AI pentru clienții din SUA. Numit Romie, acesta face parte din aplicația iPhone a companiei.

„O călătorie poate implica o planificare complexă. Eexistă miliarde de opțiuni”, spune Shiyi Pickrell, vicepreședinte senior pentru date și AI la Expedia Group. Ea spune că Romie poate ajuta la restrângerea alegerii destinației și la compararea diferitelor locații. Dacă doriți un anumit tip de plajă, poate compara destinațiile de plajă britanice cu Spania și Franța. De asemenea, poate prezenta care dintre acestea sunt potrivite pentru familii.

AI nu merge întotdeauna conform planului

Rebecca Crowe este o scriitoare independentă care locuiește în Liverpool. Aceasta spune că apelează adesea la AI pentru a o ajuta să își planifice călătoriile. Ea este reticentă însă după câteva experiențe nefolositoare.

„Experiența nu a fost grozavă. Au enumerat toate lucrurile populare de făcut pe care le-ai găsi cu o căutare pe Google. Itinerariile nu aveau prea mult sens. Au încercat să ne trimită la Milano dimineața și la Bellagio după-amiaza. Având în vedere orarul trenurilor și al feriboturilor, acest lucru nu ar fi cu adevărat fezabil. Apoi ne avea înapoi în Milano în ziua următoare pentru a explora mai mult. Urmând acest itinerar, am fi petrecut mai mult timp cu transportul decât cu orice altceva”, a transmis Crowe

De asemenea, ea a apelat la AI pentru a găsi restaurante fără gluten.

„Acest lucru a dus la rezultate care nu erau actualizate și erau greșite în unele cazuri. A trebuit să fac manual referințe la fiecare sugestie pentru a vedea dacă localul era încă deschis. Dacă caut lucruri sezoniere, cum ar fi orarul feriboturilor în sezonul secundar, inteligența artificială nu pare să fie suficient de utilă. Același lucru este valabil și pentru muzeele cu orare sezoniere”, a continuta aceasta, conform bbc.com.