Aeroporturile sunt SATE FĂRĂ CÂINI pentru TERORIȘTI. De la BOMBE la CUȚITE și butelii de GAZ, totul trece NESTINGHERIT pe sub nasul agenților de securitate

O călătoare a reușit să se suie în avion având în geantă un cuțit cu o lamă lungă de zece centimetri, fără ca cineva să observe. Este încă un caz care dovedește breșele din sistemele de securitate occidentale.

Când a ajuns vineri la aeroportul Orly din Paris pentru a se îmbarca spre Perpignan, Elisabeth s-a supus controalelor, ca toată lumea. Și-a pus geanta de mână pe banda rulantă, înainte de sala de îmbarcare. A trecut prin cadrul de siguranță și și-a luat geanta: nimic de semnalat, nimic nu a sunat, agentul de control nu a spus nimic.

În timpul zborului, a căutat în geantă după un pix și a văzut ceva strălucind. Era cuțitul pe care îl folosea pentru a tăia merele cu care își alinta caii și pe care îl uitase în geantă. Un cuțitaș de bucătărie, cu o lamă lungă de zece centimetri, nu foarte tăioasă, dar care în mâna unui atacator poate face suficient rău.

Elisabeth nu a vrut  s-o anunțe pe stewardeză pentru a nu o speria și a provoca panică în avion. A relatat însî întreaga poveste la un post de radio francez.

De ce nu a văzut sau detectat nimeni cuțitul? Geanta a fost pe bandă, un agent de securitate a privit ecranul scannerului... Fie agentul nu a fost atent, fie nu l-a văzut, fiind ascuns între alte obiecte.

Elisabeth a sesizat în scris autoritățile, însă nu se arată prea mirată de viciile sistemului, pe aeroportul din Paris, mai ales vineri seara, când este foarte aglomerat.

„Controalele la Orly sunt ca la uzină.”

Adică neatent, automat, la grămadă.

Povestea cuțitului din geantă trage încă un semnal de alarmă în legătură cu breșele de securitate de pe aeroporturi.

În luna martie, Manuel Broustail, francez de origine marocană, s-a îmbarcat la Nantes, într-o cursă Ryanair cu direcția Fes, având în geantă patru cuțite de bucătărie, două macete, o bâtă telescopică, o butelie de gaz de voiaj. Și bagajul lui trecuse prin toate filierele de securitate franceze. Tot acest arsenal a fost descoperit la arestarea sa, pe aerportul Fes, de către autoritățile marocane.

Broustail era în vizorul poliției ca militant islamist radicalizat; bănuit de participarea la atacurile din 13 noiembrie de la Paris, fusese arestat la domiciliu vreme de trei luni.

Pe 22 martie, Ibrahim El-Bakraoui și Lajim Naachroui au ajuns nestingheriți cu bagajele pline cu explozibil până în preajma ghișeelor de îmbarcare și s-au detonat.

Zborul EgyptAir MS804, prăbușit recent în Mediterana, și care pare să fi suferit o explozie la bord, decolase tot din Paris, de pe aeroportul Charles de Gaulle.

Anchetatorii francezi investighează un grup de 85.000 de persoane care dețin „ecusonul roșu”, ce le permite accesul în zonele de maximă securitate ale aeroportului Charles de Gaulle.

 Mulți sunt angajați de sub-contractori și rata de rotație a cadrelor este foarte mare. Controalele se limitează adesea la verificarea cazierului judiciar sau a listelor de teroriști.

În decembrie, circa 70 de ecusoane roșii au fost retrase unor angajați de la Charles de Gaulle, despre care s-a descoperit că primiseră cu bucurie atacurile teroriste de la Paris, din 13 noiembrie, frecventau moschei legate de grupări radicale sau dădeau semne de islamizare accentuată, cum ar fi refuzul de a strânge mâna unei femei.