Compania aeriană britanică a anunțat, vineri, retragerea acestui avion emblematic din flota sa, după pandemia cu noul coronavirus care a zguduit sectorul transportului aerian în întreaga lume.
British Airways este forțată să procedeze la o cură de „austeritate drastică” și să renunțe la „îmbătrânitele și poluantele Jumbo Jets”.
„Cu o imensă tristețe putem confirma faptul că vom retrage întreaga noastră flotă de aparate Boeing 747 cu efect imediat”, a declarat British Airways.
„Este puțin probabil ca magnifica noastră regină a cerurilor să fie operată din nou de British Airways, având în vedere scăderea călătoriilor cauzate de pandemia Covid-19 globală”, a adăugat compania britanică.
Ultimul Boeing 747 urmează să fie retras din flotă „în 2024”, a informat British Airways, amintind că sfârșitul avioanelor Jumbo Jet era deja programat.
Lansat în 1970 de către producătorul american Boeing, „Jumbo Jet” a revoluționat piața transporturilor aeriene și a devenit în deceniile care au urmat o aeronavă legendară, capabilă să transporte 400 de pasageri la bord.
Cu 31 de avioane Boeing 747 în flota sa, British Airways a declarat în comunicatul său că a fost compania aeriană care a continuat să opereze cel mai mult această aeronavă.
Întregul sector al aviației a fost lovit puternic de pandemia Covid-19, ceea ce a determinat o oprire bruscă a activității din cauza măsurilor de izolare luate de multe țări pentru a încerca să reducă răspândirea virusului.
Companiile aeriene se așteaptă ca traficul să crească încet în această vară dar să rămână afectat câțiva ani, ceea ce le-a determinat să reducă forța de muncă și flota.
British Airways, care aparține grupului IAG, a anunțat suprimarea a 12.000 de locuri de muncă, mai mult de un sfert din efective.
Analistul CMC Markets, Michael Hewson, a spus: „Trebuie admis că un anumit număr de aparate Boeing 747 ale British Airways erau obosite și nu mai corespundeau cu standardele actuale ale avioanelor Airbus A380s mai moderne”.
Cu toate acestea, decizia British Airways pare să fie de rău augur pentru toate modelele 747 din lume, inclusive pentru super-jetul Airbus.
Lufthansa, Korean Air și Air India au încă modele 747 în flota lor. Korean Air are 23, dar în prezent folosește doar 12, dintre care unsprezece sunt utilizate pentru transportul de mărfuri.
Lufthansa a anunțat, la începutul lunii aprilie, că intenționează să retragă din flota sa cinci Boeing 747-400, dar și șase Airbus A380.
Considerat nerentabil de companiile aeriene, A380, nava-amiral a Airbus, a cărui oprire a producției a fost anunțată în februarie 2019, își vede accelerat sfârșitul vieții din cauza crizei Covid-19.
Air France a anunțat că a oprit exploatarea celor nouă A380s, care a fost inițial planificată pentru sfârșitul anului 2022.
Emirates, cel mai mare operator al lui „Super Jumbo”, care fusese gândit ca succesorul lui 747, nu a indicat ce intenționează să facă cu cele 115 avioane Airbus A380, dar președintele companiei, Tim Clark, a afirmat că, odată cu pandemia, emblematicul avion al Airbus este „terminat”.
„Covid-19 este cel mai dramatic eveniment din istoria aviației, iar companiile aeriene au concluzionat, în câteva săptămâni după începerea pandemiei, că aeronavele mari și ineficiente le vor împiedica eforturile de a recâștiga profitabilitatea, cu prea multe locuri goale și cu prea mult combustibil consumat”, a spus analistul de specialitate Alex Macheras.
„Noi modele, mai ușoare, mai mici, economice și ecologice precum A350 sunt cruciale pentru ca companiile aeriene să se adapteze la această nouă eră și, prin urmare, vedem decizii similare de înlocuire la operatori de transport din întreaga lume”, a adăugat el,