Produsele vegetariene și vegane vândute în supermarketuri sunt compuse mai mult din apă decât din proteine vegetale, a avertizat luni asociația pentru protecția consumatorilor din Franța.
„Mai multe de jumătate dintre produse sunt în principal compuse din… apă! Ingredientele de origine vegetală nu reprezintă în medie decât 39% din rețetă”, afirmă CLCV (Consommation, Logement, Cadre de Vie), o asociație pentru protecția consumatorilor din Franța, care a efectuat o serie de analize asupra produselor vegetariene și vegane aflate în rafturile supermarketurile.
Rezultatele „cele mai bune” le-au înregistrat „pateurile vegetale”, cu 53% dintre ingrediente fiind de origine vegetală, arată un comunicat al CLCV citat de AFP.
Restul rețetei este alcătuit din materii grase, sare, condimente și aditivi.
Printre cele 95 de produse vegetariene și vegane analizate de asociație, „opt produse din zece conțin cel puțin un aditiv”, precizează documentul citat.
Asociația pentru protecția consumatorilor a acuzat și lipsa de transparență în ceea ce privește originea ingredientelor. Astfel, numai 19% dintre produse precizează pe ambalajele lor proveniența reală, „mai ales atunci când o mențiune precum «fabricat în Franța» sau un steag francez apar pe ambalaj”.
În plus, mai arată CLCV, consumul acestor produse „ultra-procesate” vegetale nu se află „la îndemâna tuturor bugetelor”, ele fiind mai scumpe decât produsele cu proteine animale pe care ar trebui să le înlocuiască.
Prețul unui kilogram de „steak vegetal” se ridică la 13 euro, față de 10,5 euro, omologul său animal.
Pe de altă parte, prețurile mai mari „nu garantează un Nutri-Scor mai bun, mai multe ingrediente de origine vegetală și mai puțini aditivi”, avertizează asociația franceză pentru protecția consumatorilor.
Doar 20% dintre produsele pe care CLCV le-a studiat indică profilul lor nutrițional, deși, pe ansamblu, „sunt mai degrabă bune din punct de vedere nutritiv”.
În urma analizelor efectuate, asociația franceză a făcut un apel la producători și la distribuitori să afișeze „scorul nutritiv” pentru a permite astfel „o comparație rapidă a calităților nutritive ale produselor” și la „crearea unei etichete oficiale recunoscute de stat pentru a oferi consumatorilor o informație de încredere și clară.”