Adelina Pestrițu, profit de milioane în online. ANPC verifică influencerii

Sursa foto: Dreamstime

Adelina Pestrițu este unul dintre influencerii care câștigă bani frumoși în mediul online, de pe urma postărilor sale. Conform datelor oficiale, firma sa a avut anul trecut o cifră de afaceri de 1,9 milioane de lei, care i-a adus un profit pe măsură. Profiturile uriașe ale influencerilor au atras atenția și ANPC care tocmai au finalizat o primă acțiune de control în acest domeniu.

Afacerile Adelinei Pestriţu, unul dintre cei mai urmăriţi influenceri români merg din ce în ce mai bine, după cum arată datele oficiale. Firma pe care o deține, conform informațiilor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerţului (ONRC), Space Media Production, își desfășoară activitatea în domeniul agențiilor de publicitate.

Anul trecut, din datele financiare publicate pe site-ul Ministerului Finanțelor a rezultat că firma Adelinei Pestrițu a avut un profit net de 1,18 milioane lei. Aceasta la o cifră de afaceri netă de 1,9 milioane de lei, realizată cu doar doi angajați.

Situația arată diferit față de cea din 2021, când Space Media Production a mers în pierdere. Bilanțul contabil indică o pierdere netă de 22.000 de lei, în anul 2021.

În topul influencerilor români, Adelina Pestrițu se plasează după Dorian Popa care a obținut, în 2022, pe cele trei firme pe care le deține, un profit net de 2,6 milioane de lei.

Adelina Pestrițu se plasează, ca profit, peste Andrei Selaru, cunoscut sub numele de Selly, a cărui firmă Selly Media Network a avut afaceri nete de 761.257 de lei în 2022, cu peste 33% mai mici decât în anul precedent. Firma lui Andrei Selaru a avut un profit net sub 11.000 de lei în 2022, de peste 60 de ori mai mic decât în 2021.

ANPC în control la influenceri

În acest context, a profiturilor din ce în ce mai mari obținute de influencerii, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a încheiat prima acțiune de verificare în domeniul marketingului practicat pe platformele de socializare. Acțiunea a vizat zece Influenceri români cu una dintre cele mai mari comunități de urmăritori pe Instagram, conform unui comunicat emis de ANPC. Scopul urmărit de inspectori a fost de a contracara difuzarea unor mesaje de publicitate înșelătoare, difuzate prin ntermediul rețelelor sociale.

În anul 2023, ANPC a trimis scrisori de informare către cei 10 influenceri cu referire la conținuturi specifice difuzate pe Instagram, solicitându-le transparență și claritate maximă asupra oricărui conținut publicitar al postărilor.

În conținutul acestor scrisori, ANPC a precizat că publicitatea trebuie să fie recunoscută în mod explicit și să nu lase loc confuziilor. De asemenea, a subliniat faptul că regulile referitoare la interzicerea publicității ascunse au un caracter general și se aplică și comunicărilor din mediul online. Influencerii nu pot da impresia că promovează anumite branduri sau produse spontan și dezinteresat, atunci când, de fapt, există un acord promoțional în spatele mesajului.

În consecință, Autoritatea i-a invitat pe influenceri să se asigure că caracterul promoțional al conținutului lor este clar recunoscut și transparent în toate postările pe care le fac. Acest lucru este necesar pentru asigurarea transparenței și corectitudinii în domeniul marketingului realizat de influenceri pe platformele online, protejând interesele și drepturile consumatorilor.

ANPC a început să facă verificări la influenceri Sursa foto: Razvan ValcaneantuEEC

Recomandările ANPC pentru influenceri

Drept urmare, ANPC a făcut o serie de recomandări după cum urmează:

Etichetarea clară a conținutului promotional. Influencerii trebuie să utilizeze etichete sau mențiuni precum „Reclamă”, „Promovare”, „Colaborare plătită” etc., astfel încât publicul să recunoască natura promovată a conținutului.

Etichete și mențiuni vizibile privind caracterul comercial sau promoțional ce trebuie amplasate într-un loc vizibil și ușor de observat. Aceasta asigură transparența și accesibilitatea informațiilor pentru public.

Conținutul propriilor produse sau branduri. În cazul în care influencerii promovează propriile produse sau branduri, trebuie să ofere informații clare și concise despre relația comercială dintre ei și produs/brand.

Transparență în descrierea conținutului care să ofere detalii suplimentare despre colaborările plătite, parteneriatele sau alte relații comerciale. Aceasta asigură o transparență sporită și permite publicului să înțeleagă mai bine contextul.

Cuvinte și simboluri sugestive precum „Ad”, „Sponsorizat”, „Promovare plătită” etc., în titluri sau în imagini, poate ajuta la evidențierea clară a caracterului promoțional al conținutului.

Promovarea unei educații adecvate pentru influenceri cu privire la regulile și standardele de transparență în marketingul online este esențială. Aceștia trebuie să se informeze cu privire la reglementările în vigoare pentru a evita sancțiunile ulterioare.