ACORDUL PONTA-B?SESCU: Coabitare f?r? nume de animale. VEZI cum ?i-au separat cei doi domeniile de activitate

ACORDUL PONTA-B?SESCU: Coabitare f?r? nume de animale. VEZI cum ?i-au separat cei doi domeniile de activitate

Premierul Victor Ponta a declarat, ast?zi, în debutul CExN al PSD, c? acordul pe care l-a semnat cu pre?edintele Traian B?sescu con?ine o fraz? în care se arat? c? cei doi vor folosi persoana a doua plural ?i nu vor utiliza epitete sau compara?ii din regnul animal în rela?ia dintre ei. Documentul va fi f?cut public în cursul acestei zile, dup? ce se vor finaliza negocierile pentru guvernul Ponta 2.

UPDATE: Ponta a declarat c? varianta neoficial? a acordului nu este cea final?. El a prezentat documentul ?i l-a pus la dispozi?ia presei. Premierul s-a ar?tat iritat c? presa era mai interesat? de textul documentului decât de componen?a guvernului Ponta 2, pe care tocmai o anun?ase. "Colegilor le dau acum textul acordului de pace între pre?edinte ?i prim-ministru. Presa o s? fie foarte dezam?git?, c? nu-i nimic acolo. Dumneavostr? colegii mei, o s? citi?i doar o fraz? interesant? care spune c? între pre?edinte ?i prim-ministru trebuie s? vorbim la persoana a doua plural, s? nu folosim epitete, s? nu folosim compara?ii din regnul animal", a spus Ponta, conform mediafax.ro.

El a fost întrebat de Viorel Hrebenciuc dac? acordul nu are anex?. "Nu am anex?, ce anexe, iar începe?i? Iar v? ia presa în serios, pe bune", i-a replicat Ponta, râzând. Ponta i-a spus lui Hrebenciuc c? partidul s-a schimbat ?i c? s-a f?cut o negociere ?i f?r? acesta. "Ei, vede?i c? se poate", a comentat Hrebenciuc. Acordul a fost semnat de Ponta ?i B?sescu în cursul întâlnirii de miercurea trecut? dintre pre?edintele României ?i liderii USL. Documentul a fost înmânat de ?eful statului mai multor lideri europeni, în cursul reuniunii Consiliului European de joia trecut?. Conform informa?iilor date cu ?ârâita de Ponta ieri sear?, premierul a refuzat s? includ? în acord introducerea Parlamentului cu 300 de ale?i. Reguli minimale de adresare respectuoas? Conform acordului, adresarea între p?r?i este strict reglementat?. Adresarea se va face la plural, cu numele complet ?i func?ia, iar excesele din partea altor membri ai Guvernului sau Pre?edin?iei vor fi temperate de cei doi lideri. "P?r?ile vor îmbr??i?a reguli minimale de adresare respectuoas?, cu referire direct? la func?ia partenerului ?i la adresarea la plural. Ele se vor ab?ine în a încuraja abord?ri diferite la nivelul structurilor pe care le reprezint? ?i vor sanc?iona excesele ?i ie?irile publice ale colegilor de partid sau angaja?ilor care exced aceast? regul? de comportament, bun sim?, decenta  ?i polite?e", prevede textul.

Conform textului, "p?r?ile se angajeaz?, de asemenea, s? evite expresiile dure, atacurile de orice fel. Ele se vor ab?ine de la expunerea public? a temelor nediscutate ?i vor conveni termene concrete, asumându-?i celeritatea în discutarea temelor solicitate de o parte sau alta ?i de formulare a unor r?spunsuri ?i pozi?ii. La expirarea termenelor limita convenite, abordarea public? a acestor teme ?i lansarea lor în dezbatere este o op?iune deschis?". Cum ?i-au împ?r?it domeniile Pre?edintele ?i premierul au precizat clar domeniile de activitate în care fiecare dintre ei are preeminen??. Lui Traian B?sescu îi revin politica extern?, de securitate, de ap?rare, reprezentarea la Consiliul European ?i afacerile europene. Ponta are politica economic? ?i social?, guvernarea ??rii, probleme de ordin curent ce nu au direct incidenta cu securitatea na?ional?, rela?ii externe la nivel interguvernamental, probleme europene. P?r?ile se angajeaz? s? continue practic? aprob?rii mandatelor de reprezentare de c?tre Pre?edintele României ?i prezentarea rapoartelor la sosirea din delega?ii. Cei doi se angajeaz? s? coopereze pe urm?toarele domenii comune: elaborarea politicii externe ?i cooperarea cu MAE, elaborarea politicii în cadrul UE ?i cooperarea cu MAEur ?i MAE, numirile de generali ?i ambasadori, numirea Procurorului General, Procuror ?ef al DNA sau alte func?ii ce reclam? atribu?ii constitu?ionale ale Pre?edintelui ?i ale Guvernului, temele de politica intern? cu inciden?? în sfera securit??ii na?ionale. De asemenea, Ponta ?i B?sescu se angajeaz? s? implementeze cele patru coduri din Justi?ie ?i Legea micii reforme în justi?ie ?i s? realizeze urm?toarele legi: noua lege a S?n?t??ii, reorganizarea administrativ? - regionalizare, reforma electoral??i revizuirea Constitu?iei. Justi?ia nu trebuie atacat? Documentul prevede, la capitolul "Principii ?i valori comune", "elemente ce nu vor fi alterate direct sau indirect de nicio ini?iativ? a p?r?ilor": apartenenta României la NATO ?i UE, Parteneriatul Strategic cu SUA, regulile europene ale competi?iei ?i economiei de pia?? ?i ale democra?iei sunt intangibile, securitatea României, inclusiv sustenabilitatea institu?iilor responsabile, independen?a Justi?iei ?i suprema?ia legii. La acest din urm? punct, p?r?ile se angajeaz? c? "institu?iile fundamentale ale statului, începând cu Justi?ia, care nu mai trebuie s? fie atacate ?i, astfel, delegitimate". Ponta s-a angajat, de asemenea, sub semn?tur?, s? respecte "prevederile Constitu?iei la emiterea ordonan?elor de urgen?? ?i punerea în aplicare a deciziilor Cur?ii Constitu?ionale".

Numirea în func?ia de Avocat al Poporului a unei persoane care se bucura de sprijinul diferitelor partide ?i introducerea unui proces transparent de numire a Procurorului general ?i a procurorului ?ef al DNA sunt de asemenea con?inute în text. Semnatarii se mai angajeaz? "s? se ab?in? de la atacuri la adresa institu?iilor statului de drept ?i a celor cuprinse în angajamente externe, de natur? financiar? ?i politic?, optând s? coopereze în pozi?iile comune fa?? de FMI, BM, CoE, NATO, MCV, Schengen etc". CITI?I ?I:

  • Victor Ponta: Ast?zi o s? dau publicit??ii acordul semnat cu Traian B?sescu
  • Documentul înmânat de B?sescu liderilor europeni era ACORDUL DE COABITARE încheiat între el ?i Ponta
  • SUB OCHII LUI CRIN ANTONESCU. Ponta a semnat actul de coabitare cu B?sescu. Crin Antonescu insist?: „Nu merg mâine la consult?ri

CITI?I MAI JOS PREVEDERILE ACORDULUI:

ACORDUL DE COLABORARE INSTITU?IONAL?

între Pre?edintele României ?i Prim-ministru al Guvernului

În condi?iile situa?iei de coabitare din România între Pre?edintele ales, Traian B?sescu, ?i primul-ministru, domnul Victor Ponta, se convine urm?torul acord pentru a crea mecanismul func?ional al coabit?rii ?i a asigura guvernan?a eficient? a ??rii. Acordul de colaborare institu?ional? este destinat p?str?rii stabilit??ii ??rii ?i asigur?rii unui climat func?ional, bunei guvern?ri ?i redobândirii încrederii pie?elor interna?ionale, prin armonizarea pozi?iilor comune în cadrul puterii executive, cu respectarea atribu?iilor constitu?ionale ale Pre?edintelui ?i Guvernului României.

1. Principii ?i valori comune

Coabitarea se bazeaz? pe elemente fundamentale acceptate de toate p?r?ile, elemente ce nu vor fi alterate direct sau indirect de nicio ini?iativ? a p?r?ilor, dup? cum urmeaz?:

orientarea strategic? a României: apartenen?a României la NATO ?i UE, Parteneriatul Strategic cu SUA, regulile europene ale competi?iei ?i economiei de pia?? ?i ale democra?iei sunt intangibile.

securitatea României, inclusiv sustenabilitatea institu?iilor responsabile, sunt elemente asupra c?rora p?r?ile nu se pronun?? în form? contradictorie. Orice referire sau problem? legat? de aceste institu?ii va fi dezb?tut? în comun, un rol important revenind argumentelor profesionale provenind din evalu?rile institu?iilor vizate.

- independen?a justi?iei ?i suprema?ia legii, statul de drept:

a. respectul pentru valorile constitu?ionale ?i pentru institu?iile fundamentale ale statului, începând cu Justi?ia, care nu mai trebuie s? fie atacate ?i, astfel, delegitimate.

b. consolidarea independen?ei justi?iei în raport cu influen?a politic?. Respectarea prevederilor Constitu?iei la emiterea ordonan?elor de urgen?? ?i punerea în aplicare a deciziilor Cur?ii Constitu?ionale.

c. asigurarea func?ionalit??ii institu?iilor afectate ?i identificarea de garan?ii pentru p?strarea atribu?iilor statului de drept.

d. numirea în func?ia de Avocat al Poporului a unei persoane care se bucura de sprijinul diferitelor grupuri parlamentare.

e. introducerea unui proces transparent de numire a Procurorului general ?i a Procurorului ?ef al DNA care s? presupun? candidaturi deschise, criterii de experien?? profesional?, integritate ?i rezultate pozitive în ac?iunea anticorup?ie.

- priorit??ile de ap?rare ale României: ambele p?r?i convin s? sus?in? priorit??ile de ap?rare ale României ?i s? le scoat? din spa?iul disputelor politice, ?inând cont de nevoile ?i op?iunile profesioni?tilor din For?ele Armate pe diversele teme aferente. Politicienii se vor ab?ine de la orice luare de pozi?ie care ar putea afecta capacitatea, credibilitatea ?i for?a Armatei romane.

orientarea în direc?ia aprofund?rii integr?rii în cadrul construc?iei europene: dezvoltarea politicilor Uniunii Europene ?i promovarea României ca membru activ în realizarea  acordului general în UE pentru avansarea proceselor de integrare european? reprezint? unul din principiile comune de baz? ale p?r?ilor în abordarea sferei afacerilor europene.

2. Angajamente comune

P?r?ile convin c? vor respecta ?i se vor ab?ine în a lansa dispute politice pe temele legate de angajamentele României fa?? de institu?iile interna?ionale. De asemenea, se angajeaz? s? respecte un set de reguli comune în rela?iile cu partenerii externi. Astfel:

-  p?r?ile se angajeaz? s? se ab?in? de la atacuri la adresa institu?iilor statului de drept ?i a celor cuprinse în angajamente externe, de natur? financiar? ?i politic?, optând s? coopereze în pozi?iile comune fa?? de FMI, BM, CoE, NATO, MCV, Schengen etc.

-  p?r?ile se angajeaz? s? men?in? coeziunea mesajului extern.

-  toate componentele guvernan?ei României î?i asum? coeziunea mesajului intern pe temele convenite.

-  p?r?ile vor stabili spa?iile de competi?ie politic? în mod concret, elementele asupra c?rora nu se convine în negociere direct? ?i asupra c?rora opiniile divergen?e vor fi oferite ca op?iuni în spa?iul public.

-  p?r?ile se angajeaz? s? evite confrunt?rile publice inutile, s? încerce solu?ionarea diferen?elor pe temele asupra c?rora nu s-a convenit în consult?ri, s? respecte preeminen?a uneia dintre p?r?i convenite în tipologia de problematica abordat? ?i s? propun? public op?iunile alternative acolo unde diferen?ele de abordare apar, iar subiectele expuse public nu sunt în m?sur? s? aduc? prejudicii la nivel na?ional, ci doar dezbatere pentru perfec?ionarea op?iunilor ?i cre?terea consult?rii publice pe aceste teme.

-  p?r?ile convin asupra necesit??ii de a se consulta ex-ante în privin?a mandatelor care vizeaz? dezvoltarea/punerea în aplicare a politicilor europene: reuniunile de consultare în vederea armoniz?rii unor pozi?ii comune vor avea loc înainte de reuniunile ordinare ale Consiliului UE ?i ale Consiliului European, precum ?i ori de câte ori este necesar (cu prilejul reuniunilor cu caracter excep?ional). În cazul mandatelor generale sau al temelor complexe de mare sensibilitate, p?r?ile convin s? desf??oare inclusiv consult?ri în formatul Pre?edinte, pe de o parte, ?i partidele politice din coali?ia de guvernare/parlamentare, pe de cealalt? parte. 

Obiectivul de interes na?ional al României în aceast? perioad? este absorb?ia fondurilor europene prin utilizarea la maximum a fondurilor puse la dispozi?ie de UE pentru asisten?? tehnic? (POAT).

3. Spa?ii de responsabilitate preeminent?

P?r?ile convin asupra faptului c?, potrivit Constitu?iei României, fiecare component? are atribu?ii preeminente în anumite domenii de activitate:

Pre?edintele: politica extern?, de securitate, de ap?rare, reprezentarea la Consiliul European ?i afaceri europene.

Primul ministru: Politica economic? ?i social?, guvernarea ??rii, probleme de ordin curent ce nu au direct incidenta cu securitatea na?ional?, rela?ii externe la nivel interguvernamental ?i european.

P?r?ile convin s? respecte pozi?iile formulate de responsabilul constitu?ional, s? coopereze în formularea politicilor acolo unde e implicat? ?i cea de a doua parte, cu bun? credin??, s? evite orice fel de blocaj, s? discute ?i s? dezbat? pozi?ii alternative. În aceste domenii, pozi?iile publice divergente sau alternative vor putea fi exprimate la nivel tehnic, cu referire direct? la argumente de aceast? factura ?i nu cu abordare politic?.

P?r?ile se angajeaz? s? continue practic? aprob?rii mandatelor de reprezentare de c?tre Pre?edintele României ?i prezentarea rapoartelor la sosirea din delega?ii.

4. Spa?ii de cooperare ?i modalitatea de cooperare

Exist? domenii efective în care cooperarea dintre cele dou? componente ale executivului se impune. Exist? deja un set de mecanisme institu?ionale ?i o jurispruden?a în materie administrativ? care va fi men?inut?. Astfel, vor fi respectate de c?tre fiecare atribu?iile ?i pozi?iile celeilalte p?r?i în actele de decizie administrativ? ce implic? ambele p?r?i, cu bun? credin??, evitând blocajele, dar cu respect fa?? de argumentele fiec?rei p?r?i, care pot fi circumscrise unei sfere inacceptabile pentru cel?lalt. Dac? sunt puncte de vedere diferite, va avea prioritate decidentul final.

În aceast? materie se înscriu:

-  elaborarea politicii externe ?i cooperarea cu MAE

-  elaborarea politicii în cadrul UE ?i cooperarea cu MAEur ?i MAE

-  numirile de generali -  numirile de Ambasadori

-  numirea Procurorului General, Procuror ?ef al DNA sau alte func?ii ce reclam? atribu?ii constitu?ionale ale Pre?edintelui ?i ale Guvernului

-  elaborare de pozi?ii comune în ter?e teme

-  temele de politica intern? cu inciden?? în sfera securit??ii na?ionale

Modalitatea de cooperare, în aceste cazuri, se realizeaz? fie prin mecanismul decizional direct, întâlnirea celor în cauz? – Pre?edinte cu premier, Ministru de Externe, Ministru al Ap?r?rii, al?i mini?tri – fie prin formule institu?ionale de convenire a pozi?iei comune – mandatul extern de negociat de c?tre MAE cu Departamentul de Politic? Extern? ?i consilierul aferent, mandatul la Consiliul European elaborat de MAE ?i MAEur cu consilierul de specialitate, fie prin formule ter?e, convenite de cei doi deciden?i pentru a lucra pe aceast? direc?ie. Legisla?ie european? de implementat (eventuale modific?ri cu acordul p?r?ilor): - 4 coduri justi?ie - Legea micii reforme în justi?ie Angajamentul de realizare a urm?toarelor legi: - Noua lege a S?n?t??ii - Reorganizarea administrativ? - regionalizare - Reform? electoral? - Revizuirea Constitu?iei

5.  Codul de conduit? general

P?r?ile vor îmbr??i?a reguli minimale de adresare respectuoas?, cu referire direct? la func?ia partenerului ?i la adresarea la plural. Ele se vor ab?ine în a încuraja abord?ri diferite la nivelul structurilor pe care le reprezint? ?i vor sanc?iona excesele ?i ie?irile publice ale colegilor de partid sau angaja?ilor care exced aceast? regul? de comportament, bun sim?, decen?? ?i polite?e.

P?r?ile se angajeaz?, de asemenea, s? evite expresiile dure, atacurile de orice fel. Ele se vor ab?ine de la expunerea public? a temelor nediscutate ?i vor conveni termene concrete, asumându-?i celeritatea în discutarea temelor solicitate de o parte sau alta ?i de formulare a unor r?spunsuri ?i pozi?ii. La expirarea termenelor limit? convenite, abordarea public? a acestor teme ?i lansarea lor în dezbatere este o op?iune deschis?.

P?r?ile convin s? respecte cu stricte?e regul? de a nu expune public discu?iile oficiale ?i a aduce în public exclusiv elementele convenite de ambele p?r?i sau temele asupra c?rora nu s-a convenit ?i a c?ror expunere în spa?iul public nu afecteaz? interesele României.

6. Mecanismul de luare a deciziilor

Formula de luare a deciziilor între cele dou? componente ale Executivului, Pre?edin?ia ?i Guvernul României, este cu prec?dere întâlnirea sau discu?ia direct? Presedinte-Premier. În mod excep?ional, alte persoane pot fi implicate, cu acceptul celor doi, sau o tem? poate fi delegata c?tre sistemul administrativ al celor dou? institu?ii – consilieri, aparat tehnic. Pot exista chestiuni care reclam? implicarea celor doi pre?edin?i ai Camerelor a?a cum pot exista formate de dezbatere ?i decizie ce con?in ?i al?i mini?tri.

7. Mecanismul de solu?ionare a disputelor

În condi?iile în care, pe o anumit? tem? în care e necesar? o convergen?? a pozi?iilor ambelor p?r?i, nu exist? o prevedere constitu?ional? privind preeminenta în decizie a unei p?r?i sau chestiunile sunt extrem de importante ?i nu se poate conveni o pozi?ie comun?, ca ?i în cazul în care sunt înc?lcate regulile prezentului acord, deblocarea rela?iei trebuie f?cut? printr-un mecanism convenit care s? asigure atingerea unei solu?ii, pentru a se asigura deblocarea rela?iei sau func?ionalitatea.

Mecanismul de solu?ionare a disputelor este alc?tuit din consilieri ?i mini?tri, cu o persoan? desemnat? de c?tre fiecare parte care s? conduc? fiecare component?. Desemnarea se va face în func?ie de tema discutat?, ?i vor fi evitate persoanele controversate sau inacceptabile celeilalte p?r?i. Chestiunea se abordeaz? tehnic ?i juridic, se aleg variante ?i op?iuni, prezentate celor doi deciden?i pentru a conveni asupra formulei finale. Dezbaterile din cadrul mecanismului nu sunt publice ?i nici destinate publicit??ii pân? la convenirea lor de c?tre deciden?i.

Pre?edintele României                                          Primul Ministru

Traian B?sescu                                                        Victor-Viorel Ponta

11 decembrie 2012  

Ne puteți urmări și pe Google News