Absența, folosită în continuare ca metodă de persecuție în școlile bucureștene

Absența, folosită în continuare ca metodă de persecuție în școlile bucureștene Liceeni. Sursa Foto: Arhiva EVZ

De la recurgerea la absență ca mijloc de constrângere până la discriminare și hărțuire, drepturile elevilor din școlile bucureștene sunt încălcate. Asta dezvăluie cel mai recent raport al Consiliului Municipal al Elevilor București (CMEB) pentru anul școlar 2022-2023.

Pedepsirea elevilor prin folosirea de absențe rămâne o problemă semnificativă, cu toate că această tactică este interzisă în școlile din România.

Aproximativ 51,9% dintre elevi au fost sancționați cu absență sau au asistat la astfel de cazuri în care colegii lor au primit absență. Asta chiar dacă erau prezenți la cursuri.

Absența, discriminarea și violența, metode de pedepsire pentru elevi

Discriminarea și violența persistă în mediul școlar din București. Potrivit cel mai recent raport privind implementarea Statutului Elevului, aproximativ 31,1% dintre elevi au fost implicați sau au fost martorii unor acte de violență, fie ea fizică, verbală sau emoțională. Este vorba despre școlile bucureștene.

Ne puteți urmări și pe Google News

În comparație cu datele din anul școlar precedent (2021-2022), când procentul era de 36,3%, se poate observa o ușoară scădere.

Principalele motive ale discriminării din școli sunt originea rasială și etnică (în proporție de 25%). Dar și capacitatea intelectuală (în proporție de 25%). Alte aspecte care duc la discriminare includ orientarea sexuală și statutul socio-economic.

„Noi am diseminat cât de bine am putut formularul de consultare, atât pe social media, cât şi în toate unitățile de învățământ, prin rețeaua consiliilor școlare ale elevilor, dar şi cu sprijinul Inspectoratului Școlar al Municipiului București, care a transmis formularul direct către școlile din Capitală.

Numărul mic (n.r. de răspunsuri din partea cadrelor didactice) poate fi justificat printr-o lipsă de interes sau de înțelegere a importanței unei astfel de chestionări”. A explicat președintele CMEB, Lucian Cismaru, pentru Buletin de București.

În școlile din România, peste 36% din profesori nu știu de drepturile publicate în Statutul Elevilor

Cu toate că Statutul Elevului a fost publicat în Monitorul Oficial cu șapte ani în urmă, printr-un ordin al Ministrului Educației, este alarmant faptul că 37,6% dintre elevi și, respectiv, 36,4% dintre profesori nu au cunoștință despre existența acestui act normativ.

Majoritatea profesorilor urmează regulile privind anonimizarea notelor și termenul de corectare a lucrărilor. Numai că, există o neatenție în ceea ce privește dreptul elevilor de a fi informați cu privire la notele obținute înainte ca acestea să fie consemnate.

Astfel, aproape 400 de elevi se confruntă cu această problemă, dintre care aproximativ 150 au depus contestații la notele primite.

Elevii şi profesorii nu merg la cursuri. Urmează încă o zi liberă. Când va pica

Sursa foto: Dreamstime

8% dintre elevi nu au primit asistență medicală gratuită

Există nereguli și în privința accesului la servicii esențiale gratuite. Servicii precum asistența medicală și consilierea școlară și psihologică.

8% dintre elevi nu au avut acces la asistență medicală gratuită nici în cadrul cabinetului școlar, nici în instituțiile medicale de stat.

În ceea ce privește sprijinul emoțional și orientarea vocațională, situația este și mai îngrijorătoare. O treime din elevi nu știu dacă au posibilitatea de a participa la ședințe de consiliere în școala pe care o frecventează.

Mai bine de o treime dintre cadrele didactice nu au cunoștință (36,4%) sau nu au cerut părerea elevilor cu privire la materiile opționale.

De asemenea, se observă o lipsă de entuziasm sau indiferență în rândul elevilor față de opționale. Numărul celor care au evaluat satisfacția lor cu note mici (unu sau doi) este de aproximativ patru ori mai mare decât cei care au acordat nota cinci.

Sancțiuni pentru profesori dacă nu țin cont de drepturile elevilor

Dacă un elev își constată drepturile încălcate și nu se iau măsuri din partea conducerii instituției școlare, CMEB recomandă să discute în primă fază cu părinții. Apoi să contacteze Consiliul pentru a obține asistență în legătură cu autoritățile responsabile de rezolvarea problemei.

În caz de necesitate, elevul poate depune personal o sesizare oficială la Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB).

„În momentul în care nu sesizezi neregulile din jurul tău, iei parte, tacit, la încălcarea regulamentelor şi la normalizarea ignorării prevederilor actelor normative cu privire la drepturile elevilor din școlile din România.

Din păcate, din ce în ce mai des ne confruntăm cu situații de tipul „școala mea, legea mea”. În care drepturile elevilor sunt complet ignorate sau încălcate. Și asta fără ca cineva să opună vreun fel de rezistență”, mai spune președintele CMEB, Lucian Cismaru, pentru Buletin de București.

Profesorii pot primi:

  • observația scrisă;
  • reducerea salariului cu până la 15%, pe o perioadă de 1-6 luni;
  • suspendarea, pe o perioadă de până la 3 ani, a dreptului de înscriere la un concurs pentru obținerea gradației de merit, pentru ocuparea unei funcții de conducere, de îndrumare și de control;
  • suspendarea, pe o perioadă de până la 3 ani, a dreptului de a face parte din comisiile de organizare și desfășurare a examenelor naționale;
  • destituirea din funcția de conducere, de îndrumare și control din învățământ, conform Legii Învățământului Preuniversitar, dacă nu respectă Statutul Elevilor.