Se schimbă politica Facebook și Instagram. Europenii ar trebui să plătească

Facebook și Instagram .Sursa foto: Simon Kadula | Dreamstime.com

Meta ia în calcul posibilitatea de a oferi europenilor abonamente plătite pentru a utiliza Facebook și Instagram fără publicitate. Se iau în calcul mai multe formule, iar pentru aplicațiile mobile costul lunar ar putea fi mai mare. Există formule și pentru conturile suplimentare.

Legislația europeană privind datele personale şi publicitatea direcţionată cuprind mai multe prevederi. Pentru a le respecta, Meta ia în considerarea să le ofere europenilor posibilitatea de a avea acces la Facebook și Instagram, fără publicitate, prin intermediul unor abonamente.

Meta lucrează la mai multe formule. Una dintre ele ar fi abonamentele lunare. Europenii ar putea plăti 10 euro pentru contul lor de Instagram sau Facebook de pe computer şi 13 euro pentru aplicaţiile mobile. Pentru fiecare cont suplimentar, la factură se adaugă încă șase euro lunar.

Aceste abonamente sunt dedicate utilizatorilor care nu sunt de acord ca Meta să le colecteze datele cu caracter personal în scopuri de direcţionare a publicităţii. Ele vor fi valabile atât pentru Facebook, cât și pentru Instagram.

Atât Meta cât și Google și-au construit un imperiu pe acest model. Datele personale pe care le colectează prin intermediul aplicațiilor le direcționează către miliarde de utilizatori cu publicitate personalizată şi bine pusă la punct. Uniunea Europeană luptă împotriva acestui mecanism. În 2016 a intrat în vigoare Regulamentul european privind protecţia datelor (EDPR). În vara acestui an a intrat în vigoare și Regulamentul privind pieţele digitale (DMA).

Sursă: Inkdropcreative1 | Dreamstime.com

Meta a prezentat propunerea pentru Facebook și Instagram autorităților europene

Platformele digitale au termen să se conformeze cu legislația europeană până pe 6 martie 2024. Reprezentanții Meta au prezentat deja propunerea în septembrie, însă nu au primit un răspuns oficial de la Bruxelles.

„Meta crede în valoarea serviciilor gratuite finanţate prin publicitate personalizată. Cu toate acestea, continuăm să explorăm opţiunile pentru a ne conforma cerinţelor de reglementare în evoluţie. Nu avem nimic altceva de împărtăşit în acest moment”, a declarat pentru AFP un purtător de cuvânt al grupului.

Abonamentele plătite ar însemna o schimbare radicală pentru Facebook și Instagram, însă nu sunt noi în domeniu online. Ele sunt folosite de X (fostul Twitter), Youtube și de diverse platforme de streaming, cum ar fi Netflix. Acestea sunt mai ieftine sau gratuite cu publicitate şi mai scumpe sau plătite fără publicitate şi cu beneficii suplimentare.

În iulie 2022, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a emis o hotărâre cu privire la Meta. Compania nu are dreptul de a partaja informaţii personale despre utilizatorii săi între platformele sale. Utilizatorii „trebuie să fie liberi să refuze în mod individual (...) să îşi dea consimţământul pentru anumite prelucrări de date care nu sunt necesare pentru executarea contractului, fără a fi obligaţi să se abţină complet de la utilizarea serviciului”, a decis Curtea.