Modificarea sistemului de evacuare auto. Ce amenzi riscă șoferii
- Bianca Ion
- 6 noiembrie 2024, 06:05
Modificarea sistemului de evacuare auto a devenit o practică frecventă în rândul șoferilor care vor să obțină un sunet mai puternic și agresiv pentru vehiculul lor. Cu toate acestea, astfel de modificări trebuie să respecte anumite reguli legale, în caz contrar, talonul auto poate fi reținut de către autorități. Schimbarea sistemului de evacuare trebuie să respecte limitele de zgomot și să fie omologată corespunzător pentru a evita sancțiunile prevăzute de lege.
Este legală modificarea sistemului de evacuare auto? Ce trebuie să știe șoferii
Potrivit legislației în vigoare, schimbarea sistemului de evacuare este permisă, însă cu o condiție clară: noua evacuare trebuie să fie omologată și să respecte caracteristicile originale din fabrică.
În cazul în care un șofer montează o evacuare neomologată, care produce un zgomot peste limita legală, talonul auto poate fi reținut. Conform articolului 112 (i) din OUG 195/2002, „certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia se reține de către poliția rutieră în cazul în care […] zgomotul în mers sau staționare depășește limita legal admisă pentru tipul respectiv de vehicul.”
Agenția de Mediu stabilește că limita de zgomot pentru vehicule trebuie să fie cuprinsă între 45 și 55 de decibeli. Dacă sistemul de evacuare modificat depășește această valoare, autoritățile pot aplica sancțiuni, inclusiv reținerea talonului auto. Pe lângă zgomotul produs, talonul poate fi reținut și în cazul în care vehiculul depășește limitele de emisii poluante, o problemă care poate apărea și din cauza unor alte modificări asupra evacuării, cum ar fi eliminarea filtrului de particule.
Filtrul de particule: Un component esențial în sistemul de evacuare
Filtrul de particule (DPF/GFP) este un element important al sistemului de evacuare, având rolul de a reține și distruge particulele poluante rezultate în urma arderii combustibilului. În timp, acest filtru se poate deteriora și necesită înlocuire, dar costul ridicat, care poate ajunge la 5.000 de lei pentru unele modele, îi determină pe unii șoferi să renunțe complet la el. Însă eliminarea filtrului de particule este ilegală și atrage sancțiuni, inclusiv suspendarea certificatului de înmatriculare.
Lipsa filtrului de particule face ca vehiculul să emită noxe peste valoarea maximă admisă, ceea ce înseamnă că mașina nu va trece Inspecția Tehnică Periodică (ITP). De asemenea, în cadrul controalelor RAR, depășirea limitelor de emisii poluante poate duce la interzicerea dreptului de circulație pe drumurile publice. Astfel, șoferii care elimină filtrul de particule își asumă riscuri majore, atât în privința amenzilor, cât și a siguranței ecologice a vehiculului lor.
Sancțiuni pentru modificările neomologate: Clasele de amenzi și ce riscă șoferii
Poliția poate aplica sancțiuni severe dacă constată că vehiculul poluează fonic sau că are montate sisteme neomologate de evacuare. Conform Articolului 101 (10) din legislația rutieră, „constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancțiuni […] montarea la autovehicul și tractor agricol sau forestier, remorcă sau tramvai a luminilor de altă culoare sau intensitate, a altor lumini ori dispozitive de avertizare sonoră sau accesorii ori modificări neomologate.” Pentru a evita astfel de sancțiuni, șoferii trebuie să se asigure că noile sisteme sunt omologate de Registrul Auto Român (RAR).
Registrul Auto Român va verifica dacă modificările respectă normele de poluare, siguranță și limitele de zgomot admise. În cazul în care sistemul de evacuare omologat este conform, modificările vor fi înregistrate în cartea mașinii și în talonul auto, asigurându-se astfel legalitatea lor.
În România, amenzile sunt structurate în cinci clase de sancțiuni, iar valoarea punctului de amendă reprezintă 5% din salariul minim pe economie. În prezent, un punct de amendă are valoarea de 165 de lei. Clasele de sancțiuni sunt următoarele:
- clasa I: 2-3 puncte-amendă (330-495 lei)
- clasa II: 4-5 puncte-amendă (660-825 lei)
- clasa III: 6-8 puncte-amendă (990-1.320 lei)
- clasa IV: 9-20 puncte-amendă (1.485-3.300 lei)
- clasa V: 21-100 puncte-amendă (3.465-16.500 lei, aplicabilă exclusiv persoanelor juridice).
Astfel, montarea unui sistem de evacuare neomologat poate atrage sancțiuni din clasa a III-a, iar valoarea amenzilor poate ajunge până la 1.320 de lei.
Cum pot evita șoferii sancțiunile pentru modificările sistemului de evacuare auto
Modificarea sistemului de evacuare al unei mașini este permisă doar în anumite condiții. Schimbarea trebuie realizată cu sisteme omologate, care respectă normele de zgomot și emisii impuse de lege. Altfel, șoferii riscă să rămână fără talonul auto, să primească amenzi substanțiale și să nu treacă inspecția tehnică obligatorie. Autoritățile recomandă tuturor celor care doresc să facă astfel de modificări să se adreseze Registrului Auto Român, pentru a se asigura că noile sisteme sunt conforme și legale. Astfel, se poate evita orice complicație legală și se garantează siguranța și conformitatea vehiculului pe drumurile publice.