Povestea Colgate, de la comerțul cu săpun și lumânări la o companie globală
- Ghițulescu Radu
- 24 august 2024, 08:32
Mica afacere de săpunuri și lumânări pe care William Colgate a început-o în New York City la începutul secolului al XIX-lea a devenit după 220 de ani o companie globală cu sute de milioane de consumatori în întreaga lume.
Istoria Colgate-Palmolive pornește la începutul secolului al XIX-lea. Mai precis în 1804, când tânărul englez William Colgate a emigrat în America. Proaspăt sosit și fără prea mulți bani, William s-a angajat ucenic la un producător de săpun. După doar doi ani de ucenicie în care a deprins meseria și a înțeles unde poate aduce îmbunătățiri și-a deschis propria companie de săpunuri și lumânări.
Primul tub de pastă de dinți Colgate
Și i-a mers din plin. Până în 1820, ajunsese unul dintre cei mai prosperi oameni de afaceri din New York City. Averea considerabilă, compania și fabrica din Jersey City le-au rămas fiilor săi, după moartea lui în 1857.
Compania a fost condusă de fiul său, Samuel Colgate, sub noul nume Colgate & Company. Și din nou a prosperat. Într-atât de mult încât în în 1890, Universitatea Madison din Hamilton, N.Y., a fost redenumită Universitatea Colgate în recunoașterea sprijinului financiar pe termen lung al familiei Colgate. Numele actual al universității fost adoptat în 1953.
Succesul Colgate & Company a fost asigurat, printre altele, și de faptul că a fost prima companie care a vândut pastă de dinți într-un tub. Colgate’s Ribbon Dental Cream a fost o adevărată lovitură de piață în anul apariției, 1896. Până atunci, era comercializată la borcan.
Fuziunea cu Palmolive
Între timp, pe piața americană a produselor de igienă a apărut un alt producător de forță - Palmolive. Produsul său lider era bazat pe formula de săpun pe bază de ulei de palmier și ulei de măsline dezvoltată de B.J. Johnson, în 1898.
La începutul secolului XX, Palmolive era cel mai bine vândut săpun din lume. Iar Colgate, cea mai populară pastă de dinți din America de Nord și mai multe țări europene. Dar firma înființată de emigrantul englez comercializa și săpun. În anii 1860, a fost printre primele care a început să vândă săpun parfumat. Cashmere Bouquet, lansat în 1872, a fost un adevărat succes.
Războiul comercial dintre cele două companii nu a durat prea mult. În 1928, Palmolive a achiziționat Colgate. Iar din 1953 compania a fost redenumită Colgate-Palmolive.
În 1955 însă, Colgate-Palmolive a pierdut poziția de lider pe piața pastei de dinți în fața celor de la Procter & Gamble Co. Aceștia și-au asigurat supremația după ce au început să vândă Crest, prima pastă de dinți cu fluor.
Colgate a adăugat și ea MFP (monofluorofosfat de sodiu), un întăritor al smalțului și care reduce cariile, la pasta sa de dinți, dar abia în 1968. A reușit să își recupereze o parte din cota de piață cu Colgate Total. Pasta de dinți concepută pentru a proteja împotriva unui număr de afecțiuni dentare a fost introdusă în Europa în 1992 și în Statele Unite în 1997.
Achiziții în lanț
Ca să poată face față concurenței tot mai puternice, Colgate-Palmolive a avut o politică activă de achiziții începând cu anii 1960. Acest lucru i-a permis să își extindă atât cota de piață, cât și liniile de produse în SUA, America Latină, Europa și Asia de Est.
În 1976, Colgate-Palmolive a achiziționat Hill’s Pet Nutrition, lider mondial în produse de nutriție veterinară. Compania a fost înființată în 1930 de doctorul Mark Morris. Acesta a dezvoltat un aliment specializat pentru câinii cu probleme de nutriție și boli renale.
În 1987 a achiziționat săpunul lichid Softsoap.
În 1992, a achiziționat compania Mennen, fondată în 1878 de Gerhard Heinrich Mennen, un imigrant german în America. Compania a fost fondată pe baza pudrei de talc, un produs nou pentru consumatorii vremii.
În 2006, Colgate-Palmolive a preluat o cotă majoritară din Tom’s of Maine. Compania de produse naturale de îngrijire personală a fost înființată în 1970, de Tom și Kate Chappell. Produsele lor sunt fabricate fără chimicale, fără teste pe animale și sunt sustenabile din punct de vedere ecologic. Un punct sensibil pentru Colgate-Palmolive. Care, după ani de critici și boicoturi din partea grupurilor pentru drepturile animalelor, a stabilit un moratoriu asupra testelor pe animale pentru produsele sale de îngrijire personală pentru adulți.