Situație aberantă la Primăria Capitalei. Chiriașii fondului imobiliar nu mai știu cui trebuie să plătească
- Ghițulescu Radu
- 15 august 2024, 09:33
Chiriașii fondului imobiliar aflat în proprietatea Municipiului București sau în administrarea Consiliului General al Municipiului București (CGMB) se confruntă de mai multe luni cu o situație aberantă. Primesc facturi pentru chirii, rate și taxe de concesiune atât din partea Companiei Municipale Imobiliare București (CMIB) SA, cât și a Administrației Fondului Imobiliar (AFI) al Primăriei Municipiului București.
CMIB SA face parte din societățile comerciale pe acțiuni care alcătuiesc Holdingul „București, Capitală Europeană”. Acesta a fost înființat de fostul primar general al Capitalei, Gabriela Firea, și moștenit de actualul edil-șef, Nicușor Dan.
Compania municipală este sub autoritatea Consiliului General al Municipiului București (CGMB). Domeniul său principal de activitate îl reprezintă „activități imobillare pe bază de comision sau contract”.
La rândul său, AFI se ocupă de „administrarea locuințelor, spațiilor cu altă destinație și terenurilor din fondul imobiliar aflat în proprietate publică și privată a Municipiului București și în proprietatea privată a statului”.
Suprapunerea obiectelor de activitate este evidentă. Dar se pare că nu deranjează pe nimeni la Primărie. În schimb, chiriașii fondului imobiliar primesc câte două facturi și nu știu cui trebuie să plătească. Iar situația durează de peste 10 luni.
Cum s-a ajuns la situația prezentă
Pentru a elucida situația care pune în dificultate chiriașii fondului imobiliar, am solicitat explicații. Atât din partea AFI, cât și a CMIB.
Conform răspunsului remis de conducerea AFI, de la finalul lui 2018 până în 2023 a fost în vigoare un „contract de delegare” (nr. 1083/2018). Acesta a funcționat asupra dreptului de exercitare a activității de încasare chirii/rate/taxe de concesiune. Contractul a fost încheiat de Municipiul Bucureşti, prin primarul general de la acea perioadă, Gabriela Firea, şi CMIB SA.
Prin contractul respectiv, compania municipală a fost împuternicită să realizeze în exclusivitate activitatea preluată de la AFI. Dar doar pentru o perioadă de 5 ani. De la data de 29.09.2023 acest drept a încetat. Și asta deoarece contractul nu a fost prelungit printr-un act similar, respectiv printr-o hotărâre a CGMB.
„În ciuda acestei situații certe, şi astăzi CMIB S.A. se comportă ca un titular al dreptului de încasare şi refuză să sisteze activitatea delegată temporar şi să predea rapoartele create în legătură cu activitatea delegată”, se arată în răspunsul AFI, semnat de directorul general Mihai Enăchescu.
CMIB refuză dialogul
Aceleași întrebări despre cum s-a ajuns la situația actuală în care chiriașii nu mai știu cui să plătească și ce trebuie făcut le-am adresat, oficial, și CMIB SA.
În prealabil, o funcționară a companiei ne-a declarat că aceasta servește interesele chiriașilor. Însă, când i-am adresat întrebări punctuale, ne-a indicat să le trimitem conducerii companiei municipale. Cu precizarea că va decide conducerea dacă ne va răsunde sau nu.
Până la publicarea prezentului material, nu am primit niciun răspuns din partea CMIB SA. Cel mai probabil, decizia nu a fost una favorabilă…
Către cine trebuie să facă plățile chiriașii
Răspunsul primit din partea Administrației Fondului Imobiliar oferă și soluția la problema chiriașilor. Astfel, plata chiriilor trebuie să fie făcută de către toţi chiriaşii/titularii dreptului de folosinţă în contul AFI.
„Această concluzie derivă din faptul că fondul imobiliar a fost şi este integral în administrarea instituţiei pe care o reprezentăm. Iar titlurile locative, pentru toate categoriile de bunuri imobile, sunt încheiate exclusiv de către A.F.I.”, se mai arată în răspunsul primit.
Conform sursei citate, administrația este titularul de drept, deoarece CGMB nu a prelungit contractul de delegare. Acest lucru ar fi trebuit realizat cu 12 luni înainte de expirarea contractului. Adică încă din 2022.
„În lipsa unei hotărâri a CGMB (…) considerăm că suntem unica instituție abilitată, de la data de 01.10.2023, să realizeze această activitate”, se arată în documentul citat.
Potrivit AFI, soluția pentru eliminarea acestei situații este în mâinile lui Nicușor Dan: „Soluţia legală de eliminare a situaţiei existente, respectiv aceea de a fi emise două facturi de către două entităţi distincte pentru acelaşi serviciu şi acelaşi fond imobiliar, este de a fi impusă Companiei Municipale IMOBILIARA Bucureşti S.A. sistarea imediată a activității de încasare chirii/ rate/ taxe de concesiune de către Delegatar, respectiv Municipiul Bucureşti prin Primarul General”.
Se pare însă că edilul-șef nu se grăbește.