Peugeot, o afacere care a rulat cu râșnițe și fierăstraie până a ajuns la automobile

Peugeot, o afacere care a rulat cu râșnițe și fierăstraie până a ajuns la automobile Sursa foto Wikimedia

Înainte ca mașina să devină sinonimă cu marca, frații Peugeot își făcuseră deja un nume pentru uneltele lor de tăiere de înaltă calitate. Așa că, dacă intrați vreodată în Muzeului Peugeot din Sochaux, Franța, să nu fiți surprinși dacă nu vă aflați în fața unei mașini, ci a unui șir de râșnițe. De sare, de piper, de cafea…

În 1810, cu mult înainte ca automobilul să accapareze preocupările fraților Peugeot, aceștia și-au transformat moara de făină într-o oțelărie. Și au început să producă o serie de unelte și articole cerute de piață. Cum ar fi, de exemplu, sârma pentru rochiile cu crinolină, lamele de fierăstrău și râșnițele de cafea, sare sau piper.

În scurt timp, cei doi frați au devenit renumiți pentru pânzele lor de fierăstrău de înaltă calitate. Pentru aceasta au dezvoltat o tehnică de tăiere specială a dinților înainte de tratarea pânzei. Aceasta ajuta ca dinții pânzei să rămână ascuțiți pentru mult mai mult timp. Invenția le-a garantat succesul de piață.

Râșnițele, adevărata lovitură de piață

Frații Peugeot nu s-au oprit însă aici. În 1840 au dezvoltat un sistem de măcinare simplu. Pe care l-au folosit cu succes pentru o gamă de râșnițe pentru boabe de cafea.

Ne puteți urmări și pe Google News

Câțiva ani mai târziu au început să fabrice râșnițe de piper, folosind un sistem similar. Timp de secole, piperul a fost unul dintre cele mai scumpe condimente, adesea numit „aurul negru”. Frecvența crescută a navelor rapide din sudul Indiei și noile sisteme feroviare au făcut ca piperul să devină o marfă mai accesibilă în secolul al XIX-lea. Iar francezii au devenit mari consumatori.

În 1850, familia a ales simbolul leului pentru a reflecta puterea produselor companiei. Mesajul este simplu - sistemul lor de măcinare era la fel de rezistent ca fălcile puternicului animal. Ce-i drept însă, leul este un simbol care se regăsește și pe stema regiunii Franche-Comté, de unde provin frații Peugeot.

Daimler l-a convins pe Peugeot

Direcția familiei Peugeot a fost divergentă în diferite etape. O jumătate s-a orientat spre fabricarea de scule și râșnițe. Cealaltă s-a avântat în lumea fascinantă a noului motor cu combustie internă.

Însă, la începutul secolului XX cele două facțiuni s-au reunit pentru a se concentra asupra fabricării de biciclete și automobile. Peugeot a fabricat prima sa bicicletă, Le Grand Bi, în 1882. Producția a continuat decenii la rând, compania fiind unul dintre principalii furnizori din Turul Franței.

După o întâlnire cu Gottlieb Daimler, Armand Peugeot a fost convins de rentabilitatea intrării în industria auto. Prima mașină Peugeot, un vehicul cu trei roți acționat de aburi, a fost produsă în 1889. Nu a fost chiar un succes. Drept dovadă, au fost fabricate doar patru.

În 1890, aburul a fost abandonat deoarece era greu și voluminos. În schimb, a fost produsă o mașină cu patru roți și motor cu combustie alimentat cu benzină. Aceasta a fost construită de Panhard sub licență Daimler.

Peugeot "Bebe", un lider de stil

Primele Peugeot-uri au fost produse în 1896, ceea ce însemna că nu mai depindeau de Daimler. Peugeot a fost primul producător auto care a montat anvelope din cauciuc pe o mașină alimentată cu benzină.

A fost, de asemenea, un pionier în cursele auto. Albert Lemaitre a câștigat cursa Paris-Rouen într-un Peugeot de 3 cai putere. Trei Peugeot au fost înscrise și în cursa Paris-Bordeaux-Paris, care a marcat și debutul anvelopelor pneumatice Michelin în competiții.

În 1896, Armand a decis să-și formeze propria companie, Societe Anonyme des Automobiles Peugeot. A construit o fabrică la Audincourt pentru a se concentra exclusiv pe producția de mașini. Și a reușit. Vânzările totale de mașini în Franța în acel an au fost de 1.200, dintre care 300 au fost Peugeot.

În 1901, compania a lansat "Bebe", un vehicul cu un cilindru și 5 cai putere. Acesta a poziționat Peugeot ca lider de stil și a ajutat la eliminarea imaginii lor conservatoare.

Peugeot 201

Peugeot 201, primul succes de masă al companiei franceze. Sursa foto Wikipedia

201, modelul reper

În timpul Primul Război Mondial, producția a fost oprită, Peugeot devenind un important producător de arme și vehicule militare.

După război, a revenit imediat la producția de automobile, iar modelele ieșeau pe bandă rulantă. Type 153 a fost lansat în 1926, iar Type 183 a fost introdus în 1928.

Lovitura a fost însă Peugeot 201, lansat în 1929. Era cel mai ieftin vehicul de pe piața auto franceză. În anii 1930 au fost lansate mai multe variante ale Peugeot 201, iar capacitatea motorului a crescut. În 1931 i s-a adăugat suspensia independentă față, inovație copiată rapid de concurență. Vehiculul a fost produs până în 1937 în uzina de la Sochaux. Peugeot 201 este adesea considerat primul model de volum al companiei.

Au urmat numeroase alte modele, cu inovații importante - direcție cu cremalieră, frâne hidraulice etc. - și vânzări record.

Războiul nu a putut să stopeze elanul Peugeot, care a continuat producția și sub ocupație. După eliberare, aceasta a fost reluată în forță.

Preluări și preluări

În 1974, Peugeot a cumpărat o cotă de 30% din Citroen și a preluat complet compania în 1975. PSA a devenit compania mamă comună pentru a păstra identitățile Peugeot și Citroen, dar și pentru a partaja resursele.

În 1978, Peugeot a preluat divizia europeană a Chrysler și întreaga gamă a fost vândută sub marca Talbot.

Au urmat alte modele de succes - 205, un supermini, 405, Mașina Europeană a Anului 1987 etc.

Compania s-a extins în China, Rusia și America de Sud și a reintrat pe piața indiană. În 2014, familia Peugeot a fost de acord să renunțe la controlul companiei, reducându-și cota de la 25% la 14%. Chinezii de Dongfeng Motors și guvernul francez au cumpărat fiecare câte o cotă de 14% din companie, conform osv. În 2020, a fost anunțată o fuziune între Fiat Chrysler Automobiles (FCA) și PSA, care au devenit Stellantis, companie de circa 52 de miliarde de dolari.

Puegeot merge însă mai departe, iar spiritul inovator al fraților fondatori este încă viu.

Revista presei