Nokia, povestea unui succes devenit istorie! Cum s-a prăbușit un colos al telefoniei mobile

Nokia, povestea unui succes devenit istorie! Cum s-a prăbușit un colos al telefoniei mobile Nokia modelul 6230 și 6230 sursa foto wikimedia.org

Nokia este una dintre cele mai cunoscute și mai apreciate companii, care a fost fondată în 1865, în Finlanda. Este o companie multinațională de telecomunicații care a fost cândva unul dintre cei mai mari producători de telefoane mobile.

Odată lider de piață, Nokia a eșuat lamentabil, deoarece nu s-a putut ridica la nivelul concurenței.

Când spun numele Nokia, vă puteți gândi la un telefon, dar vă puteți gândi și la ceva mai profund decât atât, vă poate aminti de vremuri mai bune. A fost o vreme când cunoșteai doar un singur și unic telefon. Acesta era Nokia, cu celebrul slogan „Connecting People”.

Trecutul Nokia

Compania care a devenit în cele din urmă Nokia a fost înființată de inginerul minier Fredrik Idestam ca o fabrică de hârtie în Finlanda în cursul anului 1865. Numele Nokia s-a născut datorită locației celei de-a doua fabrici, care a fost înființată pe malurile râului Nokianvirta în 1871.

Ne puteți urmări și pe Google News

Curând, compania s-a diversificat în producția de energie electrică, iar mai târziu cele trei companii Finnish Rubber Works, Finnish Cable Works și Nokia au fuzionat. Astfel, Nokia Corporation a luat naștere în 1967.

Diversificarea și extinderea Nokia

Pe atunci, Nokia Corporation se concentra pe hârtie, electronice, cauciuc și cabluri. Aceasta producea hârtie igienică, încălțăminte din cauciuc, televizoare, cabluri de comunicații etc. Compania și-a construit chiar propriile centrale electrice.

Numirea directorului general, Kari Kairamo, în 1975, a jucat un rol semnificativ în extinderea companiei. În curând, compania s-a extins în Suedia, Norvegia și Danemarca, apoi s-a extins treptat în restul Europei. Compania și-a îmbunătățit linia de produse, și-a creat o reputație pentru calitate și și-a ajustat capacitatea de producție.

În 1979, Nokia a făcut primii pași în domeniul telefoniei prin crearea Mobira Oy în cadrul unei societăți mixte cu producătorul finlandez de televizoare Salora și au creat serviciul Nordic Mobile Telephone (NMT). Aceasta a fost prima rețea celulară internațională din lume, iar în anii '80 Nokia a lansat primul său telefon de mașină numit Mobira Senator. Nokia DX200, primul comutator telefonic digital al companiei, a fost introdus în 1982.

Nokia a început, de asemenea, să producă computere în anii 1980, dar nu a mers bine. La sfârșitul anului 1984, Nokia a achiziționat Salora, cel mai mare producător de televizoare color din Scandinavia, și Luxor, firma de stat suedeză de electronice și calculatoare. Salora și Luxor s-au combinat într-o singură divizie și s-au concentrat pe produse electronice de consum elegante. De asemenea, a avut succes în tehnologia de televiziune prin satelit și digitală. Între timp, Nokia a fabricat articole pentru Hitachi în Franța, Ericsson în Suedia, Northern Telecom în Canada și Granada și IBM în Marea Britanie. În ciuda acestor eforturi, profiturile Nokia au continuat să scadă în 1989 și 1990, culminând cu o pierdere de 102 milioane de dolari în 1991.

Concentrarea pe piața telecomunicațiilor

În anii 1990, conducerea de vârf a Nokia a decis să se concentreze exclusiv pe piața telecomunicațiilor și, ca urmare, unitățile de date, energie, televiziune, anvelope și cablu ale companiei au fost vândute în primii câțiva ani ai deceniului. Aceasta dă startul zilelor de glorie pentru companie.

Succesul timpuriu al Nokia

În 1992, a fost lansat primul telefon GSM portabil al companiei, Nokia 1011, despre care se spune că avea un timp de convorbire de 90 de minute și putea stoca 99 de numere de contact. În 1994, Nokia a lansat modelul 2100 cu tonul de apel Nokia, devenit acum iconic. Acesta a avut un succes atât de mare încât a ajuns să vândă mai mult de 20 de milioane de telefoane mobile în întreaga lume, mult mai mult decât prevăzuse compania.

Nokia Communicator a fost lansat în 1997, oferind funcții precum e-mail, fax, calendar și un ecran masiv.

În același an, Nokia a lansat, de asemenea, modelul 6110 și 5110. Aceste două dispozitive, erau cu mult înaintea timpului lor și a concurenței. Aceste dispozitive ofereau un mod mult mai elegant de a trimite mesaje text, un sistem de meniuri frumos, opțiuni de personalizare cum ar fi huse Snap-on în mai multe culori. Aceste dispozitive au fost urmate de 7110, care oferea funcții web de bază, 7650, cu o cameră încorporată și 6650, primul smartphone 3G al companiei. Până la sfârșitul anilor 1990, Nokia a reușit să se impună ca lider mondial. Pe de altă parte, rivalii săi Siemens, Apple și Sony erau încă incapabili să prevadă cerințele clienților și erau cu mult în urma Nokia. Nokia a traversat fără probleme acești ani cu o cifră de afaceri care a crescut cu 500%, de la 8,9 miliarde de dolari la 42,8 miliarde de dolari.

Primele probleme

Nokia a întâmpinat multe probleme după anul 2000. Prima provocare a venit în 2001. Profitul a scăzut după ce fusese primul producător de telefoane mobile din lume. În jurul anului 2000, compania a ocupat 30% din cota de piață a telefoanelor, dublu față de concurentul său Motorola. În acel moment, Nokia era un mare gigant pe piața producătorilor de telefoane mobile. Nokia a ignorat comercianții cu amănuntul și distribuitorii, deoarece a crezut că Nokia nu avea nevoie de ei pentru a-și vinde telefoanele, iar acest lucru a avut, de asemenea, un impact asupra eșecului Nokia.

În 2010, Nokia l-a angajat pe Stephen Elop ca CEO al companiei pentru a-și schimba soarta. Stephen lucra la Microsoft și Nokia a trebuit să plătească despăgubiri angajatorului anterior pentru a-l aduce la bord. A fost un CEO cu înaltă competență, dar cu un caracter scăzut. În discursul său după ce s-a alăturat companiei, a spus că Nokia era ca o platformă în flăcări. Fie trebuia să sară în apă, fie să stingă focul pentru a-i salva. El a decis să opteze pentru strategia oceanului albastru. Nokia a decis să colaboreze cu Microsoft pentru sistemul de operare și să producă singură hardware, notează Brand Riddle.

Revista presei