Se ieftinesc biletele de avion! Cum s-a ajuns aici, după marea scumpire de după pandemie

Se ieftinesc biletele de avion! Cum s-a ajuns aici, după marea scumpire de după pandemie Avion. Sursa foto: Arhiva EVZ

Prețurile la biletele de avion în Europa și Asia încep să se plafoneze sau să scadă, semn că boom-ul prelungit al călătoriilor post-COVID se temperează, generând un declin pentru companiile aeriene care se confruntă cu costuri mai mari și disponibilitate limitată de aeronave, potrivit Reuters.

De ce se ieftinesc biletele de avion

Un dezechilibru global între oferta de zboruri și o cerere explodată pe măsură ce călătoriile aeriene au fost reluate după pandemie a dus la creșterea prețurilor biletelor și a randamentelor per pasager - o modalitate de a măsura tariful mediu plătit per milă de fiecare pasager.

Însă managerii, investitorii și analiștii din domeniu spun că obiceiul de „a călători la orice preț” tinde să se tempereze, iar unii clienți devin mai atenți la prețuri pe măsură ce se confruntă cu o inflație care a crescut costul vieții.

Directorul executiv al companiei aeriene low cost Ryanair, Michael O'Leary, a avertizat luna aceasta că prețurile biletelor vor crește mai puțin decât era de așteptat, o declarație care a provocat o scădere a acțiunilor companiilor aeriene europene. „Este puțin surprinzător că prețurile nu au fost mai mari și nu suntem siguri dacă acest lucru este doar un sentiment legat de consum sau un sentiment legat de recesiune în Europa”, a spus O'Leary.

Ne puteți urmări și pe Google News

Prețul biletelor de avion a stagnat, în Europa

Prețurile au rămas stabile în întregul bloc comunitar în primele luni ale acestui an, comparativ cu 2023, arată datele grupului de cercetare ForwardKeys.

Imaginea este și mai gravă în Asia-Pacific, unde tarifele au scăzut cel mai mult, cu aproximativ 16% în perioada ianuarie-aprilie față de anul precedent. Singapore Airlines a înregistrat săptămâna trecută un profit anual record, dar creșterea profitului net a încetinit în ultimele trei trimestre. Transportatorul asiatic de referință a spus că se așteaptă ca randamentul per pasager să scadă și mai mult pe măsură ce companiile aeriene își extind capacitatea.

Asia s-a mișcat mai încet decât alte regiuni în privința ridicării restricțiilor și reluării zborurilor către destinații de peste ocean.

„Credem că oferta și cererea se vor reechilibra de la sine... tarifele aeriene vor continua să se normalizeze în cursul anului 2024”, a declarat în luna martie Ronald Lam, director executiv al Cathay Pacific, cu sediul în Hong Kong.

piloți, avion, pasager

Sursa Foto: Dreamstime.com

Turismul din China nu și-a revenit

Călătoriile dinspre China către piețe precum Europa, America și Australia nu și-au revenit. Economia Chinei înregistrează o evoluție anemică, iar zborurile internaționale rămân la circa 70% din nivelul de dinainte de pandemie - cu doar 16,5% din zboruri reluate pe ruta SUA-China.

Flight Center Travel Group a declarat că biletele pentru cursele aeriene internaționale vândute în Australia au scăzut cu 12,8% în primele trei luni ale anului comparativ cu perioada similară a anului trecut.

Cu toate acestea, prețurile în Asia-Pacific au crescut cu peste 7% față de 2019, iar taxele au fost cu 70% mai mari în 2021 față de 2019.

Economiștii și investitorii nu sunt totuși pesimiști. Călătoriile sunt încă o prioritate în cheltuieli pentru majoritatea consumatorilor, în special în Europa și Statele Unite, spun economiștii.

Europenii, atenți la cât plătesc pe avion

Dar economiștii și analiștii mai spun și că o plafonare a tarifelor de avion la nivel european indică venituri în scădere și rate mai mari de economisire pe tot continentul, ceea ce determină consumatorii să caute opțiuni mai ieftine, mai ales pe măsură ce și hotelurile și închirierile auto devin mai scumpe.

„Deși consumatorii sunt încă interesați de călătorii, consumatorii europeni în mod special sunt foarte sensibili la prețuri”, a declarat Natalia Lechmanova de la Mastercard.

Destinațiile mai ieftine, cum ar fi Turcia, România și Balcanii, sunt în creștere ca popularitate în rândul călătorilor europeni care caută alternative la Franța sau Italia, a mai spus ea.

Datele Comisiei Europene pentru Turism au arătat că în acest an consumatorii vor cheltui 742,8 miliarde de euro (803 miliarde de dolari) pe continent, în creștere cu 14,3% față de anul trecut. Dar acest lucru s-ar putea datora în mare parte turiștilor americani mai bogați, au spus experții din domeniu.

Avion

Avion Sursa Foto: Arhiva EVZ

Americanii continuă să călătorească

În timp ce europenii caută să facă economii, consumatorii din SUA continuă să cheltuiască, cererea fiind deosebit de puternică pentru călătoriile premium.

Aproximativ 16 milioane de americani au călătorit în străinătate în primul trimestru al anului 2024, stabilind un nou record și depășind nivelurile de dinaintea pandemiei, potrivit Mastercard Economics Institute.

Economiștii spun că o piață puternică a muncii din SUA îi ajută pe consumatori să susțină cheltuielile mai mari, în ciuda ratelor reduse de economisire ale gospodăriilor.

Aviația, o industrie extrem de ciclică

Cheltuielile medii pentru călătorii per gospodărie din SUA au scăzut cu doar 1,5% în primele cinci luni ale anului față de perioada similară a anului trecut, dar au fost cu 13% mai mari comparativ cu 2019, arată datele legate de cardurile de credit și debit ale Bank of America.

Directorii companiilor aeriene globale spun că în continuare consumatorii doresc să cheltuiască pentru călătorii, acordând prioritate experiențelor trăite în detrimentul achiziției de bunuri.

„Aceasta este o industrie extrem de ciclică, fiind, de asemenea, foarte sensibilă la datele macroeconomice”, a declarat Jamie Lindsay, un investitor al companiei aeriene la Artemis Funds. Dar el nu se așteaptă ca scăderea din Europa și Asia să ducă la o scădere mai amplă a sectorului. „Nu este ca și cum tarifele scad (peste tot)... este mai degrabă o normalizare”.

(Traducerea: Carolina Ciulu, RADOR RADIO ROMÂNIA)