România, mai atractivă pentru investitori. PIB va crește cu 2,8%, peste economiile avandate

România, mai atractivă pentru investitori. PIB va crește cu 2,8%, peste economiile avandate Sursa Foto: Arhiva EVZ

România devine o țară cu perspective interesante din punctul de vedere al afacerilor internaționale. Conform estimărilor FMI, PIB-ul țării noastre va crește cu 2,8%, depășind ritmul de 1,7% pentru economiile avansate.

O analiză iBanFirst arată că Europa Centrală şi de Est (CEE) devine o zonă de interes pentru investitorii străini. Este de așteptat ca în această regiune să urmeze o expansiune a afacerilor internaționale. Analiștii au în vedere perspectivele economice favorabile.

România, mai atractivă pentru investiții

Analiza realizată de iBanFirst are în vedere provocările companiilor din această regiune a Europei. Experții arată că estimările FMI pentru România și celelalte state din Europa emergentă sunt optimiste. Iar acest lucru se va vedea și în evoluția economică a zonei, în următoarea perioadă.

„FMI prognozează o creştere a PIB-ului de 2,8% pentru România şi de 3,1% pentru Europa emergentă, depăşind ritmul de creştere de 1,7% anticipat pentru economiile avansate. Companiile originare din CEE, care s-au extins la nivel global, au acum oportunitatea de a deveni mentori pentru tinerii antreprenori”, se arată în analiza furnizotului global de servicii de schimb valutar şi plăţi internaţionale pentru companii.

Specialiștii iBanFirst au identificat cinci provocări-cheie pentru afacerile din regiunea Europei Centrale și de Est care doresc să-și extindă afacerile.

„Cea de-a treia ediţie a CEE Business Summit, care a avut loc în aprilie, a dezbătut strategiile de globalizare ale companiilor regionale, iar iBanFirst a punctat cele 5 provocări-cheie întâmpinate de aceste companii în procesul lor de expansiune internaţională şi a prezentat oportunităţile de mentorat pentru a susţine tinerii antreprenori” a mai arătat analiza.

FMI

Sursa: Arhiva EVZ

Provocările identificate de analiști

Conform analizei, companiile din România și din celelalte state din spațiul CEE se confruntă cu o serie de provocări. Acestea trebuie depășite pentru a reuși pe piața internațională. Una dintre provocările identificate de iBanFirst vizează imaginea negativă a brandurilor regionale. Multe dintre acestea sunt asociate cu o calitate scăzută şi riscuri crescute. Percepția este generată de prețurile accesibile.

Soluția propusă are în vedere adoptarea unei strategii de promovare a produselor de înaltă calitate. Astfel, companiile pot combate aceste stereotipuri și pot să-și îmbunătățească reputația internațională.

Accesul la capital şi finanţare reprezintă o altă provocare ce trebuie depășită de business-urile din regiune.

„Lichiditatea joacă un rol esenţial în supravieţuirea şi dezvoltarea afacerilor, întrucât capitalul este adesea expus riscurilor semnificative. Obţinerea finanţării reprezintă o provocare constantă pentru multe companii. Deşi există variante oferite de angel investors, fonduri de capital de risc şi fonduri de capital privat, pentru a accesa aceste finanţări, companiile trebuie să dezvolte propuneri de afaceri bine fundamentate şi să demonstreze capacitatea de a gestiona contextul financiar internaţional”, susţin analiştii iBanFirst.

Acțiuni

Sursa foto: Embe2006 | Dreamstime.com

Companiile din România și provocările regiunii

O altă provocare identificată vizează recrutarea şi retenţia talentelor. Este o problemă cu care se confruntă atât România, cât și celelalte state din regiune. Pe măsură ce companiile îşi extind operaţiunile pe noi pieţe, devine esenţial identifice și să promoveze oamenii potriviți care să susţină această creştere. Procesul implică recrutarea experţilor locali şi coordonarea forţei de muncă din diverse ţări.

Specialiștii recomandă o strategie de management flexibilă care permite adaptarea rapidă la dinamica pieţelor locale şi la nevoile specifice. Pentru atragerea de noi clienți, iBanFirst arată că este nevoie de o înţelegere profundă a comportamentului şi preferinţelor consumatorilor locali. De asemenea, se propune adaptarea strategiilor de marketing şi a ofertelor de produse la nevoile specifice.

Nu în ultimul rând, companiile din CEE se confruntă cu managementul financiar şi al riscului valutar, consideră analiştii.

„Gestionarea optimă a resurselor financiare este esenţială pentru companii, având în vedere impactul semnificativ pe care fluctuaţiile cursurilor de schimb îl pot avea asupra profitabilităţii şi fluxului de numerar. Adoptarea soluţiilor fintech a simplificat anumite procese, contribuind la o mai bună adaptabilitate la volatilitatea de pe pieţele valutare. Cu toate acestea, complexitatea pieţei financiare internaţionale continuă să reprezinte o provocare majoră”, arată analiză citată.

Elemente pe care se bazează succesul oricărei companii

Johan Gabriels, director regional al iBanFirst, evidenţiază câteva elemente pe care se bazează succesul unei companii în contextul actual dinamic şi imprevizibil al comerţului global şi al progresului tehnologic. El vorbește despre rezilienţa şi adaptabilitatea la schimbările constante, valorificarea creativităţii umane şi agilitatea în luarea deciziilor şi planificarea strategică.

Dezvoltarea unor relaţii solide cu clienţii şi angajamentul de a oferi soluţii inovatoare, permite companiilor să abordeze cu succes noi pieţe.

În peisajul de afaceri din România, sunt menționate două companii care îndeplinesc aceste condiții. Este vorba despre Scandia Food şi Frisbo care se diferenţiază prin strategiile inovatoare şi dinamice. Aceste strategii le asigură succesul pe piaţa internaţională. Scandia Food este liderul pieţei româneşti de conserve care şi-a propus să exporte produse prin intermediul unor jucători europeni.

„Extinderea prin fuziuni şi achiziţii poate părea o scurtătură, dar este mult mai riscantă. A te aventura într-o ţară nouă înseamnă să te confrunţi cu o legislaţie necunoscută, o cultură diferită, noi obiceiuri de consum şi o limbă străină. Totul este nou şi trebuie să înveţi foarte repede şi să fii foarte sigur de ceea ce vrei să realizezi. Integrarea este un proces mult mai important decât achiziţia în sine”, a afirmat Andrei Ursulescu, CEO al Scandia Food.

afaceri

Sursa foto: Arhiva EVZ

Firmele din românia pe piețele internaționale

Bogdan Colceriu, fondator & CEO al Frisbo, platforma de e-fulfillment care se ocupă de stocarea, ambalarea şi livrarea comenzilor online, este de părere că extinderea într-o ţară nouă vine cu un risc destul de mare. O astfel de decizie implică investiţii considerabile de timp şi resurse financiare pentru intergrarea pe noua piaţă.

„De-a lungul anilor, am încercat diverse strategii pentru a intra pe noi pieţe. Cea mai eficientă a fost asocierea cu o autoritate recunoscută în domeniu. Ne-am folosit baza de clienţi existenţi ca ancoră pentru extinderea ulterioară. În momentul în care câştigi un client într-o nouă ţară, obţii nu doar un studiu de caz, ci şi experienţă valoroasă şi relevanţă locală”, a explicat Bogdan Colceriu.

La rândul său, Pierre-Antoine Dusoulier, fondator & CEO al iBanFirst, subliniază necesitatea de a depăşi barierele geografice.

„Ca antreprenor, nu mi-au plăcut niciodată graniţele, în special cele mentale. Este dificil pentru o companie să se dezvolte în propria ţară, mai ales când aceasta este mică, cum este cazul multor ţări din regiunea Europei Centrale şi de Est. Acesta este şi motivul pentru care am fondat iBanFirst, deoarece serviciile de schimb valutar funcţionează ca un paşaport pentru afacerile internaţionale”, a menţionat specialistul.

ajutoare de stat pentru companiile din sectorul cultural

Sursa foto: EVZ

Produsele din Est nu sunt mai slabe calitativ

Radu Georgescu, preşedintele Consiliului de Administraţie al SeedBlink, a combătut stereotipul conform căruia produsele din România și Europa de Est sunt inferioare. Strategia sa pentru a atinge succesul în afaceri pe pieţele europene constă în furnizarea de produse şi servicii de înaltă calitate.

„Trebuie să depăşim această concepţie eronată că, dacă produsele din Europa de Est sunt mai accesibile, atunci sunt şi de calitate inferioară”, susţine Georgescu.

Importanţa unei strategii de piaţă şi a unei viziuni inovatoare sunt piloni esenţiali pentru o expansiune de succes. Acestea sunt elemente care stau la baza creşterii cotei de piaţă la nivel local, regional şi global, indiferent de zona de origine a afacerii.

Fintech-ul iBanFirst, înființat în 2016, furnizează companiilor de comerţ servicii de plăţi transfrontaliere, schimb valutar şi management al riscului. Compania combină capacităţile unei platforme de ultimă generaţie cu expertiza specialiştilor în domeniul forex. Cu peste 350 de angajaţi în zece ţări şi tranzacţii de circa 1,4 miliarde de euro, lunar, iBanFirst este descrisă de Financial Times drept o companie cu cea mai rapidă creştere din Europa.

Ne puteți urmări și pe Google News