Experții „Promo-Lex”: „Parlamentarii din Chișinău nu asigură transparența actului guvernării și nu au un dialog deschis cu cetățenii”
- Angelina Olaru
- 22 aprilie 2024, 22:45
Audiențele deputaților cu cetățenii rămân un instrument lipsit de transparență, susțin experții Asociației „Promo-Lex”. În perioada 1 august 2023-16 aprilie 2024, ei au monitorizat prezența online a celor 93 de deputați din Parlamentul Republicii Moldova care dispun de pagini de Facebook, utilizate pentru comunicarea cu cetățenii referitor la programul de audiențe și desfășurarea acestora. Rezultatele monitorizării subliniază relația fragilă între aleși și cei care îi reprezintă, este concluzia specialiștilor.
La Chișinău, tendința alarmantă în rândul deputaților de a nu informa cetățenii despre program și audiențe
Tendința alarmantă în practica actuală a parlamentarilor din Chișinău de a nu informa cetățenii despre program și audiențe – este observația esențială a experților „Promo-Lex”. Or, audiențele rămân, în continuare, instrumente lipsite de transparență în Republica Moldova. Experții atestă, în continuare, inexistența unui dialog deschis, sistemic și permanent între aleșii poporului și cetățeni. În perioada indicată, reprezentanții „Promo-Lex” au identificat doar 68 de postări, prin intermediul cărora deputații ofereau informații despre programul de audiență și doar șapte postări despre audiențele desfășurate.
72% dintre parlamentari nu utilizează Facebook-ul
72% dintre parlamentarii Republicii Moldova nu utilizează Facebook-ul, ca mijloc de comunicare și informare a cetățenilor, în condițiile în care, la începutul anului 2024, rata de penetrare a internetului în statul de peste Prut a atins cota de 63,5%, iar numărul de utilizatori ai rețelelor sociale a crescut cu 31,5% față de anul 2023 – atingând cota de 60,6% din totalul populației cu vârste de peste 18 ani.
Conform informațiilor disponibile public, majoritatea audiențelor (34) au fost organizate în spațiile administrațiilor publice locale, 26 au avut loc la Organizația Teritorială PAS, iar câte patru – la parlament și în diasporă, observă experții „Promo-Lex”.
Organizarea audiențelor – în special, la organizațiile teritoriale de partid și nu conform legii, în sediile APL
„Fiind în serviciul poporului, deputații ar trebui să asigure organizarea audiențelor cu prioritate la sediile administrațiilor publice locale și mai puțin în cadrul organizațiilor teritoriale de partid. Or, conform art. 22, alin. (3) din Legea despre statutul deputatului în parlament, autoritățile administrației publice locale (APL) acordă deputatului sprijinul necesar pentru lucrul cu cetățenii, inclusiv oferă încăperi pentru întâlnirile cu ei.
Respectiv, neasigurarea de către APL a deputatului cu condiții necesare pentru audiența cetățenilor, reprezintă o încălcare a legislației. Totodată, considerăm că, o comunicare asertivă este indispensabilă pentru a eficientiza conlucrarea cu APL și organizarea unor audiențe eficiente în beneficiul cetățenilor”, susțin autorii proiectului de monitorizare. Rețelele sociale – instrumente-cheie de comunicare, nu și pentru deputați
Pornind de la premisa că rețelele sociale devin instrumente-cheie de comunicare, informare corectă și operativă dintre publicul larg și autorități, „Promo-Lex” amintește că misiunea deputaților este de a se afla în serviciul poporului și mediatizarea audiențelor, deopotrivă cu celelalte activități, reprezintă a dovadă clară și puternică a dialogului deschis cu cetățenii. Cetățenii informați corect nu pot fi manipulați, iar dreptul persoanei de a avea acces la orice informație de interes public nu poate fi îngrădit, avertizează juriștii de la „Promo-Lex”.
Misiunea asociației în cauză este de a contribui la dezvoltarea democrației în Republica Moldova, inclusiv în regiunea transnistreană, prin promovarea și apărarea drepturilor omului, monitorizarea proceselor democratice și consolidarea societății civile.