Corupție la inspectorii RAR. Șoferii dădeau mită pentru a trece inspecția
- Iulia Moraru
- 26 martie 2024, 11:25
Procurorii anticorupție au dezmembrat o rețea infracțională constituită din inspectorii RAR care au facilitat circulația zecilor de mașini și camioane pe drumurile publice din România, chiar dacă vehiculele nu trecuseră ITP-ul.
Pentru a închide ochii, inspectorii cereau mită între 150 și 250 de euro pentru fiecare autovehicul.
Investigația DNA a relevat corupția sistematică de la stația RAR autorizată din Bârlad, unde s-a dezvoltat o rețea complexă prin care se emiteau, contra unor sume de bani, documente false care atestau efectuarea inspecției tehnice periodice a vehiculelor, chiar și în absența acestora de la stația ITP.
Inspectorii RAR Bârlad, implicați într-un amplu caz de corupție
În data de 14 martie 2024, Tribunalul Galați a emis o condamnare împotriva unui bărbat din Galați la o pedeapsă de un an și patru luni de închisoare cu suspendarea executării, în legătură cu acuzații de dare de mită, conform unui acord de recunoaștere a vinovăției încheiat cu DNA.
Hotărârea instanței nu este definitivă, dar detaliul remarcabil este că din decizia pronunțată reiese că la Registrul Auto Român (RAR) din Bârlad s-a pus la punct un sistem complex de corupție.
Acesta avea scopul de a evita legea și de a înmatricula diverse autovehicule încadrate în categoria generală „rable”, multe dintre acestea nefiind nici măcar verificate de inspectori.
În această situație, judecătorii au constatat că în data de 7 iulie 2020, un locuitor al Galațiului a oferit 700 de lei unui inspector RAR de la o stație din Bârlad pentru a certifica în mod nereal efectuarea inspecției tehnice periodice a unui vehicul și încadrarea acestuia în normele de siguranță rutieră, protecție a mediului înconjurător și în categoria de utilizare specifică, fără ca mașina să fi fost prezentată la stația ITP.
Stația din Bârlad a constituit o adevărat rețea de corupție
Investigația DNA a dezvăluit corupția răspândită la stația RAR autorizată din Bârlad, unde a fost constituită o rețea complexă de corupție.
„În acest mod, membrii reţelei au pretins în mod organizat şi sistematic sume de bani, persoanele având calitatea de intermediari lăsând să se creadă că au influenţă asupra funcţionarilor publici, promiţând că vor determina pe inspectorii tehnici să ateste în mod nereal efectuarea inspecţiei tehnice fără ca vehiculele să fie efectiv prezente în cadrul staţiilor ITP”, au stabilit procurorii anticorupție.
Asocierea infracțională compusă din inspectorii RAR a funcționat între iunie 2020 și aprilie 2021. Fiecare șofer care se prezenta la ei achita 150 de euro pentru fiecare vehicul care nu se afla în țară pentru a primi inspecția tehnică periodică.
Un individ denumit Ionuț Verman deținea poziția de lider în cadrul grupării și se ocupa de coordonarea inspecțiilor tehnice periodice efectuate ilegal.
Inspectorii RAR foloseau limbaj codificat
Membrii grupului infracțional foloseau un limbaj special atunci când cereau sumele de bani telefonic, utilizând termenul „metru”, precum și expresii precum „un metru jumate”, „doi metri”, „2 metri jumate”, cifrele „2 5” sau „2”, respectiv „3”.
Toate aceste coduri reprezentau, de fapt, sume de bani în lei sau euro cerute de inspectorii RAR, în funcție de locația vehiculului (în țară sau în străinătate) și categoria acestuia.
RT: Vezi că am trimis pe unul din băieţii mei la tine...
Ionuț Verman: - Da, să se ducă acolo.
RT: - Da? Am vorbit, se duce cu un … de al meu şi plus o hârtiuţă de peste drumuri, da?
Ionuț Verman: - Da, da.
RT: - Da?
Ionuț Verman: Să se ducă acolo că îi spun lui…
RT: I-am dat nouă bastoane, pentru a mea două şi un metru jumate pentru (n.l. – neinteligibil) da? 700 de lei, 9 milioane.
Ionuț Verman: Da mă, da.
RT: Pa! Ai grijă!, potrivit Adevărul.