Verificați când expiră cartea de identitate. Surprizele din lege
- Dana Arambescu
- 14 septembrie 2023, 06:05
Atenție când expiră cartea de identitate. Pentru a evita neplăcerile, pentru că legea este foarte clară, verificați din timp. Altfel, vă treziți cu amendă.
Buletinul sau cartea de identitate este un document eliberat de autoritățile române care demonstrează identitatea, locul de domiciliu și cetățenia română a titularului. Conform legislației în vigoare, cei cărora le expiră buletinul sunt obligați să se prezinte cu cel puțin 15 zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a actului de identitate pentru a cere un nou buletin. În cazul nerespectării prevederilor legale, amenda este cuprinsă între 40 și 150 de lei.
Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date, care este subordonată a Ministerului Administrației și Internelor, se ocupă de programarea eliberării actelor de identitate. Prin urmare, persoana trebuie să se prezinte la ghișeu împreună cu cererea de eliberare a buletinului și alte documente.
Cartea de identitate. Termenul de valabilitate
În funcție de vârsta fiecărui solicitant, cartea de identitate poate avea valabilitatea de patru ani, șapte ani, zece ani sau permanentă. cartea de identitate cu valabilitate de patru ani se acordă persoanelor cu vârste cuprinse între 14 și 18 ani.
Valabilitatea de șapte ani este pentru persoanele cu vârste cuprinde între 18 și 25 de ani, iar cea de zece ani se acordă, de abia, după împlinirea vârstei de 25 de ani. Mai apoi, cartea de identitate va deveni permanentă odată cu împlinirea vârstei de 55 de ani.
După ce vă programați sau mergeți direct la Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date, trebuie să luați în considerare documentele necesare.
Documentele necesare
Pentru eliberarea unei noi cărți de identitate este nevoie de o listă de documente, astfel încât să se poată dovedii informațiile necesare care urmează să fie indicate pe act.
Acestea sunt o cerere tip pentru eliberarea unui act de identitate și, de asemenea, beneficiarul trebuie să prezinte actul vechi de identitate, cu excepția cazurilor în care acesta a fost pierdut, furat sau deteriorat.
În plus, cetățenii trebuie să dețină certificatul de naștere, original și copie, după caz certificatul de căsătorie sau în anumite cazuri hotărârea de divorț, definitivă și irevocabilă. În anumite cazuri, pentru cuplurile divorțate care au copii minori, aceștia trebuie să alăture la dosar și convenția dintre părinți.
În anumite cazuri, este necesar certificatul de deces al soțului/ soției, care trebuie să fie adus de către soțul supraviețuitor în original și copie. În plus, cetățenii mai trebuie să aducă și certificatele de naștere ale copiilor cu vârste mai mici de 14 ani, în original și copie.
Pe lângă toate acestea, mai este nevoie și de documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, precum și, după caz, cel cu care se face dovada adresei de reședința, în original și copie, și chitanța care reprezintă contravaloarea cărții de identitate.