Zece milioane de apeluri de urgență făcute la 112. Mărturia unui pompier clujean care lucrează în acest departament

Zece milioane de apeluri de urgență făcute la 112. Mărturia unui pompier clujean care lucrează în acest departament Sursa foto: INQUAM_Photos

Azi este Ziua Europeană a Numărului Unic de Urgență 112, ocazia cu care Serviciul de Telecomunicați Speciale a prezentat un bilanț. Pompoierii lucrează direct în sistemul 112 și coordonează intervențiile ăn teren a salvatorilor.

Cei care primesc apelurile de urgență, sunt și pompierii de la Inspectoratul pentru Situații de Urgență, Ei sunt oamenii necunoscuți, din spatele sistemului 112.

Plutonierul adjutant Cosmin Dobocan, de la ISU Cluj, lucrează la compartimentul unde se primesc mesajele de la 112, iar mai apoi sunt distribuite forțele de intervenție în teren. Dacă nu ar fi oameni ca el, pompierilor le-ar fi mult mai greu să ajungă la victimele unor accidente de circulație sau la persoane care au nevoie urgentă de un medic.

Cosmin era de serviciu în luna noiembrie 2022, când la 112, a sunat un bărbat disperat și a cerut ajutorul medical. Omul a relatat că a discutat cu o persoană din Cluj Napoca, prin sistem de videconferință, iar la un moment dat această a căzut e pe scaun, suferind un atac de cord. Cel care a sunat după ajutorul medical nu știa adresa persoanei cu care discuta, ci doar a anunțat că în microfonul lăsat deschis se aud doar gemetele persoanei care se afla în suferință.

Ne puteți urmări și pe Google News

STS a localizat apelul

Pompierul clujean nu s-a pierdut cu firea. Cu ajutorul celor de la STS au localizat apelul făcut din cartierul ”Gheorgheni”, din Cluj Nopoca, iar în cel mai scurt timp salvatorii erau acolo, reușind să stabilizeze victima și să o transporte la spital.

”Încercăm să fim cât se poate de rapizi și să ne facem dinainte un plan. În momentul în care vezi fișa, tu să ai tabloul cu pașii de urmat. Ține mult și de experiență. Într-o noapte am avut un incendiu la o locuință de tip iglu. Nu vedem des asemenea case, dar ne-am dat seama că ar fi necesară și autoscara. Contează să fie forțele potrivite la intervenții, să se descurce colegii noștri. E importantă reacția, acel buton ce trebuie apăsat ca echipajele să plece. Adesea alertăm echipajele în timp ce încă vorbim cu apelantul”, a povestit pompierul Dobocan, de la 112, de la ISU Cluj.

Bilanțul STS cu noi provocări

Anul trecut a venit cu noi provocări pentru cei de la Serviciul de Telecomunicații Speciale. După declașarea războiului din Ucraina, în România au ajuns peste 2.5 milioane de refugiați cu tot atâtea probleme.

”În luna octombrie, un refugiat ucrainean a încercat să intre în România și s-a rătăcit în zona muntoasă din județul Suceava în întuneric, ploaie și vizibilitate redusă. Panicat de animalele sălbatice din pădure, persoana a cerut ajutor la 112 unde a transmis că nu poate da indicii despre locul unde se află. A menționat că este o zonă abruptă și a reușit să dea un punct de reper: un marcaj de pe unul dintre copaci. Operatorul STS a intermediat, în limba ucraineană, întreaga comunicare dintre persoana rătăcită și echipajele de salvatori. Pentru a facilita operațiunea contratimp de căutare și salvare, operatorul STS a transmis apelantului pe telefonul mobil și un link de localizare – HTML5 Geolocation. Bărbatul a fost localizat și, în cele din urmă, găsit și salvat”, spun cei de la STS.

Românii au chef de glume la 112

De asemenea, în 2022, numărul apelurilor de urgență făcute într-o limbă străină a crescut cu 16%, față de anul anul 2021, fiind înregistrate 24.383 de astfel de apeluri.

”În tot anul 2022, operatorii STS au preluat 10.248.377 de apeluri. Urgențele au reprezentat 57,82% din numărul total al apelurilor recepționate. Diferența de 42,18% au fost non-urgențe: solicitări de informații privind traficul rutier sau mersul trenurilor, comenzi de taxi și livrări de mâncare, sesizări privind pensiile sau diverse servicii de stat, precum și alte solicitări pentru care nu era necesară intervenția de urgență a echipajelor specializate”, mai arată cei de la STS.