Cum să conduci în siguranță în zilele toride de vară. Recomandarea specialiștilor

Cum să conduci în siguranță în zilele toride de vară. Recomandarea specialiștilorSursa: Maigi | Dreamstime.com

Puțini șoferi sunt conștienți de pericolele la care se expun atunci când folosesc anvelope de iarnă în sezonul cald. Temperaturile extrem de ridicate influențează considerabil frânarea. Coeficientul de aderență este diferit atunci când anvelopele sunt reci comparativ cu momentul în care se încălzesc.

Buna funcționare a autoturismului, gradul de confort și de siguranță în trafic, precum și performanțele pe care le atinge un șofer, în timpul mersului, depind de felul în care este pregătită mașina. Iar un rol important îl joacă anvelopele care, se recomandă, trebuie schimbate de două ori pe an. Dacă în cazul anvelopelor de iarnă – obligatorii prin lege – au fost date o mulțime de explicații, vă prezentăm avantajele pe care le prezintă cele de vară.

Un factor important în alegerea unei anvelope de vară este consumul de combustibil care depinde de un anumit tip de model. De regulă, producătorii europeni etichetează anvelopele pe care le vând cu un autocolant care prezintă toate informațiile relevante despre performanțele acestora.

Eticheta conține parametrii de eficiență energetică care se reflecă în consumul de carburant. Acest lucru este indicat de un grafic cu litere de la „A” la „G”, unde cel mai înalt nivel de eficiență energetică este A. Practic, folosirea anvelopelor inscripționate cu litera „A” sunt cele care facilitează un consum mai redus de carburant. Trecerea de la o anvelopă cu indexul consumul de combustibil „C” la „A” va duce la o economie de 110 litri la 40.000 km. Consumul de energie este un indicator tot mai important în contextul crizei actuale de carburnați și a scumpirilor.

Sursa foto: EVZ

Influența asupra consumului de carburant

În concluzie, raportat la consumul de carburant este bine să știți că folosirea anvelopelor de iarnă pe timpul verii vor crește semnificativ costurile cu combustibilul. Astfel, din cauza nivelului ridicat de aderență, anvelopele de iarnă se vor „lipi” de asfalt, iar rezistența la rulare va scădea. În aceste condiuții cantitatea de carburant folosită la deplasare va crește, iar rezistența la uzură se va micșora. Deci pentru economie este recomandată folosirea anvelopelor în funcție de sezon.

Pe de altă parte, anvelopa de iarnă folosește un compus elastic conceput pentru a menține un nivel ridicat de aderență la temperaturi sub șapte grade Celsius, astfel că se vor uza rapid pe asfaltul fierbinte. Ciclul lor de viață se va reduce, în medie cu 60%. Pe de altă parte, compoziția din cauciucul anvelopelor de vară este adaptat pentru a face față la temperaturi ridicate. Vor rezista mai mult la temperaturi calde.

Conducerea cu anvelope de iarnă pe timp de vară afectează și mediul înconjurător. Așa cum am arătat mai sus, consumul de carburant este mai mare, iar acest lucru înseamă și o cantitate mai mare de noxe emise în atmosferă.

Dinamica conducerii și frânarea

Un alt parametru luat în considerare este performanța de frânare pe suprafețe uscate, dat fiind că siguranța este primordial. În cazul anvelopelor de iarnă folosite vara, testele arată că distanța medie de frânare este cu 10% mai mare pe suprafețele uscate și cu 25% mai lungă pe suprafețele umede. Anvelopele de iarnă sunt prea moi pentru suprafețele uscate ale drumului, au un răspuns de direcție mai slab și pierd din manevrabilitatea, după cum relatează anvelope.md.

Oricine știe că atunci când sunt folosite în condiții de accelerație, de frânare sau viraj, anvelopele se încălzesc mai tare. După o oră de drum temperatura din pneuri este diferită de temperatura de la începutul călătorie. Coeficientul de aderență a anvelopelor depinde în mare parte de temperatura acestora. Coeficientul de aderență este diferit atunci când anvelopele sunt reci comparativ cu momentul în care se încălzesc.

Temperatura optimă pentru diverse tipuri de anvelope este diferită, astfel pentru pneurile de vară ideal este o temperatură de 60-90 de grade Celsius, iar pentru cele de curse poate depăşi 100 de Grade. În condiții de exploatare obișnuite este foarte important să evităm supraîncălzirea anvelopelor deoarece acest lucru duce la scăderea aderenței pe asfalt și mărește coeficientul de deteriorare.

Despre anvelopele all-season

În concluzie este bine să schimbați anvelopele în funcție de sezon, de două ori pe an. Cel mai adecvat este să renunțați la anvelopele de iarnă atunci când temperatura medie zilnică crește peste 7-8 grade, dar nu mai târziu de momentul în care atinge 15 grade Celsius. Pentru cei care sunt de părere că două seturi de anvelope este prea mult, sunt recomandate așa-numitele anvelope all-season.

Acestea au proprietăți atât pentru modelele de iarnă, cât și pentru cele de vară. E drept că nu vor fi niciodată la fel de eficiente ca cele de sezon, de iarnă sau de vară, dar nici nu vor fi la fel de proaste ca cele puse în sezonul greșit.

Producerea de anvelope pentru toate anotimpurile a devenit o tendință și mulți producători le produc și le oferă consumatorilor.

Ne puteți urmări și pe Google News