Revoluționarea călătoriei cu trenul. Pe ruta Brașov – Sighișoara se va circula cu 160 km/h
- Sabina Popescu
- 26 iulie 2021, 20:06
Un nou proiect feroviar, dezvoltat cu scopul de a îmbunătăți condițiile de circulație feroviară și asigurarea siguranței transportului, revoluționează călătoria cu trenul.
Un proiect de anvergură are loc pe linia de cale ferată Brașov-Simeria. Asocierea Railworks si compania Herrenknecht, producătorul mașinilor de forat, au susținut luni, 26 iulie, un eveniment în cadrul căruia au prezentat în mod detaliat cum vor avea loc lucrările de reabilitare a liniei de cale ferată amintite.
Două tuneluri gemene, Ormenis și Homorod, vor fi executate prin tehnologia TBM. Pe tronson, trenurile trebuie să ajungă la viteza maximă de circulație de 160 km/h. Scopul contractului în cauză este reprezentat de îmbunătățirea condițiilor de circulație feroviară pe Coridorul Rin-Dunăre și asigurarea vitezei de circulație, siguranței transportului, protejarea mediului și interoperabilitatea în conformitate cu standardele europene.
Valoarea totală a proiectului este de 455.278.642 milioane euro.
Cine a câștigat licitația
Licitația privind realizarea lucrărilor de reabilitare a liniei de cale ferată Brașov-Simeria a fost câștigată de asocierea Railworks, lider al Asocierii Aktor, împreună cu producătorul mașinilor de forat, compania Herrenknecht- Germania.
Lucrările vor avea loc pe secțiunea Brașov – Sighișoara, subsecțiunea: 2. Apata – Cata și vor fi realizate de asocierea Alstom – Aktor – Arcada, având consultanță TPF Inginerie – ISPCF – Baincons.
Managerul proiectului în cauză este inginerul grec Ioannis Tsimekis. Ultimul proiect în care a fost implicat specialistul a avut o valoare de peste 3 miliarde de euro.
Designul tunelurilor. Trenurile vor circula cu 160 km/h
Procedura de forare care va fi utilizată pentru executarea celor două tuneluri gemene, prin intermediul tehnologiei TBM - mașina pentru forat tuneluri - este parte a proiectului privind „Reabilitarea liniei de cale ferata Brasov – Simeria, componenta a Coridorului Rin – Dunare, pentru circulatia trenurilor cu viteza maxima de 160 km/h, sectiunea Brasov – Sighisoara, subsectiunea: 2. Apata – Cata”.
Tunelurile vor avea o lungime de 12,058 kilometri, aproape jumătate din întreaga lungime a secțiunii care se întinde pe 28,20 kilometri. Cele două tuneluri vor avea un diametru de 9, 4 metri - Ormenis va avea 7,2 kilometri, iar Homorod 5,1 kilometri.
Primii 0,5 km din tunelul Ormenis vor fi excavați în modul EPB închis, din cauza zonelor noroioase. Alți 4 km din cei 5,5 km ai secțiunii medii ar putea fi excavați în modul deschis cu descărcare, iar ultimii 0,5 km in modul EPB închis.
Din cauza teritoriului, care prezintă roci vulcanice, s-a decis utilizarea unui design clasic EPB TBM, cu design orientat către roca dura, folosirea acestei metode fiind mai flexibilă față de condițiile solului.
Forare de ultima generație
Lucrările au loc în baza contractului semnat de Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA cu Asocierea Aktor SA – Alstom Transport SA – Arcada Company, pe 3 noiembrie 2020. Durata de execuție a lucrărilor este de 48 de luni, potrivit infrapress.ro.
Subsecțiunea 2 Apata (Y) – Cata (X) este situată în partea estică a județului Brașov, având o lungime totală de 19,745 km.
Proiectul de reabilitare al liniei c.f. Brașov – Sighișoara se referă la tronsonul cuprins între km 169+120 (kilometraj existent vechi) / km 170+296,000 (kilometraj nou), (semnal intrare cap “X” Brașov) km 299+392,750 (kilometraj existent vechi) / km 282+842 (kilometraj nou) (semnal intrare cap “Y” Sighișoara fir I), iar obiectul prezentului contract este reprezentat de execuția lucrărilor aferente subsecțiunii 2 Apata- Cata (Apata Cap Y – Cap X Cata: km 208+090.00 – km 236+290.00).
Proiectul este cofinanțat de Mecanismul de Interconectarea Europei al Uniunii Europene. Lucrările vor include terasamente, consolidări, supracrustal, poduri și viaducte, podețe, tuneluri, etc.