Dosarul corvetelor ajunge la Curtea Constituțională. Contestația olandezilor de la Damen admisă de Înalta Curte
- Ionel Sclavone
- 15 aprilie 2021, 09:11
Disputa din justiție care împiedică finalizarea achiziției corvetelor ajunge la Curtea Constituțională. În joc sunt 1,6 miliarde de euro, valoarea contractului de achiziție în acest caz.
Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ) a admis recursul formulat de compania Damen Schelde Naval Shipbuilding BV și a sesizat Curtea Constituțională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 51 alin.5 din Legea nr. 101/2016. Înalta Curte a casat în parte decizia nr. 1149 din 13.07.2020 pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti, după cum relatează Just news.
Compania olandeză a contestat licitația câștigată, în 2019, de asocierea Naval Group – Şantierul Naval Constanţa (SNC) pentru atribuirea contractului pentru construirea a patru corvete și modernizarea celor două fregate românești, Regele Ferdinand şi Regina Maria. Valoarea achiziției a fost estimată la circa 1,6 miliarde de euro.
Damen Schelde Naval Shipbuilding BV a deschis trei acțiuni în justiție pentru a obține anularea rezultatului licitației derulate de MApN.
În iulie anul trecut, Ministerul Apărării Naționale a anunțat într-un comunicat, că, abia după soluționarea definitivă a trei dosare în care Damen Schelde Naval Shipbuilding (SNS) BV a formulat cereri în contradictoriu cu Guvernul României sau MApN, va fi încheiată procedura de achiziție a corvetelor.
Dosarele deschise de compania olandeză
Este vorba despre dosarul nr. 4113/2/2019, aflat pe rolul Curții de Apel București în care a formulat contestație la decizia 1026/26/06/2019 emisă de Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor. Acest dosar a fost suspendat până la soluționarea definitivă a unui alt dosar. Soluția definitivă a fost pronunțată în data de 2 decembrie 2020,
Al doilea dosar are nr. 6869/2/2019, la Curtea de Apel București, având ca obiect cererea formulată de Damen SNS BV pentru anulare act administrativ (adresa nr. A3/10084/28.10.2019). Prin Sentința nr. 558/08/07/2020, Curtea de Apel București a respins ca neîntemeiată acțiunea. Hotărârea instanței nu a fost încă motivate.
În al treilea dosar, nr. 47/2/2020, cel în care a pronunțat o soluție Curtea de Apel București, Damen SNS BV, în contradictoriu cu Guvernul României, cerea anularea Hotărârii de Guvern nr. 48 din 2018 privind aprobarea circumstanţelor şi a procedurii specifice aferente programului esenţial de înzestrare „Corvetă multifuncţională”.
Curtea de Apel București a respins pe 13 iulie 2020, solicitarea Damen Schelde Naval Shipbuilding BV, care cerea anularea procedurii de atribuire a contractului de 1,6 miliarde euro. Aceasta după ce, la termenele precedente, aceeași instanță a respins ca inadmisibilă, excepţia de nelegalitate a Hotărârii de Guvern nr. 48/2018. Damen a contestat decizia Curții de Apel și, astfel, s-a ajuns la soluția pronunțată de ÎCCJ.
Licitația pentru contractul de 1,6 miliarde de euro
În anul 2018, compania olandeză Damen Schelde Naval Shipbuilding BV, italienii de la Fincantieri şi francezii de la Naval Group au concurat pentru un contract de construcţie a patru corvete multifuncţionale şi modernizarea celor două fregate românești, Regele Ferdinand şi Regina Maria. Valoarea achiziției a fost estimată la circa 1,6 miliarde de euro.
MApN a precizat că programul de achiziție se derulează în conformitate cu procedurile prevăzute de Hotărârea de Guvern nr. 48 din 2018 privind aprobarea circumstanţelor şi a procedurii specifice aferente programului esenţial de înzestrare „Corvetă multifuncţională”.
Asocierea Naval Group din Franţa și Şantierul Naval Constanţa, a depus o ofertă de 1,2 mld. euro, Damen Schelde Naval Shipbuilding BV, Olanda, de 1,25 miliarde de euro, iar Fincantieri SpA, Italia, de 1,34 miliarde de euro. În urma evaluării, în iulie 2019, Ministerul Apărării a anunţat oficial că asocierea Naval Group – Şantierul Naval Constanţa (SNC) a fost desemnată câştigătoarea licitației.
Decizia a fost contestată de olandezii de la Damen care s-au adresat imediat Consiliului Național de Soluționare a Contetațiilor, iar mai apoi instanțelor de judecată. Procesele din instanță au avut drept consecință suspendarea atribuirii contractului către asocierea franco – română.