Compania de gaze Engie fură semnăturile clienţilor pentru contracte noi. Anchetă EVZ
- Sorin Ovidiu Bălan
- 11 martie 2021, 07:51
Liberalizarea pieţei de energie a deschis o bătălie acerbă între firme. La prima vedere, această liberalizare este în favoarea clientului, care poate să-şi aleagă compania ce oferă preţurile cele mai bune şi serviciile cele mai convenabile. Asta în teorie.
Compania de gaze Engie fură semnăturile clienţilor pentru contracte noi.
În realitate, bătălia pentru clienţi, îmbracă inclusiv forme penale. Precum înşelăciune, fals şi uz de fals. Toate, desigur, în defavoarea clientului.
O simplă verificare la instalaţia de gaz
Pe uşa de la intrare a unui bloc din cartierul bucureştean Pajura a apărut un anunţ cu care toţi suntem familiarizaţi. Locatarii erau anunţaţi că în data de 8 ianuarie, va veni un lucrător care va face verificarea instalaţiei de gaze din apartamente. Verificare care se face o dată la doi ani de zile. În marea lor majoritate, locatarii au rămas acasă, aşteptând verificarea.
Octavian P. domiciliat şi el în acel bloc, nu putea fi acasă în acea zi. Dar ca să nu-şi piardă rândul la verificare, i-a lăsat cheia tatălui său, care locuieşte pe aceeaşi scară, dar la alt apartament. În jurul prânzului, s-a prezentat lucrătorul Ion Ştefan, cu legitimaţia TIP EGIU nr. 409203903, eliberată în anul 2020 şi valabilă până în 2025. A efectuat verificările la instalaţiile de gaze din ambele apartamente.
Apoi, pe o tabletă, l-a pus pe tatăl lui Octavian P. să semneze un formular, cum că a fost de faţă când s-a făcut verificarea instalaţiei. Un formular în care se specifica doar că s-a făcut verificarea şi că instalaţiile la ambele locuinţe sunt în ordine. Aşa cum am spus, formularul se afla pe o tabletă pe care lucrătorul o avea asupra sa. Tabletă pe care a şi semnat tatăl lui Octavian P. De altfel, Ion Ştefan i-a şi explicat bătrânului puţin mirat de ce nu semnează o hârtie. Că tehnica a evoluat. Nu mai umblă nimeni cu teancul de hârtii după el pe teren. O simplă tabletă face totul mult mai simplu.
Şi cu asta, o operaţiune simplă, de rutină, pare că s-a încheiat. Nici vorbă. De aici începe infracţiunea.
Contracte noi, ilegale
Când i-a venit factura pentru consumul de gaze pe luna februarie, Octavian P. a constatat nu doar că este mai scumpă decât de obicei, dar şi că poartă numărul unui alt contract decât cel pe care îl avusese până atunci. Mirat, a sunat la firma de gaze, în speţă „Engie”. I s-a răspuns de la relaţii cu clienţii că da, are un nou contract şi că este semnat chiar de el şi de domnul Cristian Tudose, Director contracte clienţi rezidenţiali. Mirat, Octavian P. şi-a întrebat mai întâi tatăl dacă nu cumva a semnat un contract cu „Engie” în numele său. Tatăl însă a negat vehement că ar fi semnat altceva decât fişa tehnică rezultată în urma verificării instalaţiei. Mai mult, când i-a venit şi lui factura, a constatat acelaşi lucru. Era eliberată în baza unui contract nou.
Octavian P. a solicitat să i se pună la dispoziţie noul contract. Într-un târziu, firma i l-a trimis pe mail. Contractul este un fals de la un capăt la altul. În primul rând nu cuprinde numele întreg al beneficiarului. Şi numărul de telefon este greşit, deşi putea fi copiat după contractul vechi, pentru că omul are acelaşi număr de 20 de ani. Doar adresa este corectă. Surpriza cea mai mare este însă la semnătură. Pentru că pe contract, nu este semnătura lui, ci a tatălui lui, care a fost de faţă la verificarea instalaţiei. A cerut din nou explicaţii de la firmă. A primit una halucinantă. Cum că muncitorul care a venit să verifice instalaţia, i-a şi prezentat beneficiarului noile contracte, acesta a fost de acord cu ele şi apoi le-a semnat.
Ce s-a întâmplat de fapt. Compania de gaze Engie fură semnăturile clienţilor pentru contracte noi
Faptul că cele două contracte poartă aceeaşi semnătură, a tatălui lui Octavian P., care a semnat electronic că a fost de faţă la verificarea instalaţiei, poate să însemne faptul că i-a fost furată semnătura şi au fost alcăturite două noi contracte, fără ştirea titularilor. Concluzie întărită şi de faptul că noul contract al tatălui, care a fost acasă, are datele de identificare corecte pe el, în timp ce al lui Octavian P., care nu a fost acasă, are datele puse din burtă. Un nou contract să iasă.
Lăsăm de-o parte faptul că un contract trebuie semnat de părţile contractante şi de nimeni altcineva, cu excepţia unor condiţii speciale, precizate de lege, ceea ce aici nu este cazul. Deci, contractul lui Octavian P., pentru simplul motiv că nu este semnat de el, nu are nicio valoare. Suntem în posesia acestor documente cu care putem proba cele afirmate.
În spiritul deontologiei profesionale, am încercat să luăm şi noi legătura cu „Engie”. La telefon răspunde robotul. La adresa de mail rezervată presei, birouldepresa@ro.engie.com. nu se poate trimite nici un mesaj, pentru că ni se spune că această adresă nu există.
Dacă nu am putut prin mail, întrebăm aici: „Angajatul Ion Ştefan, are în fişa postului, printre atribuţiile profesionale şi pe aceea de a prezenta şi încheia contracte noi cu beneficiarii?”
Până atunci, Octavian P. a formulat o plângere la Parchet, pentru înşelăciune, fals şi uz de fals.
Bătălia pentru clienţi, poate îmbrăca şi forme penale, cărora le cad victime oamenii de rând, mulţi dintre ei neatenţi la manevra care li s-a făcut cu furatul semnăturii.