Cum a pierdut România 320 de milioane de euro. Ministrul Bode dă din casă

Cum a pierdut România 320 de milioane de euro. Ministrul Bode dă din casă

România a pierdut, în anul 2019, suma de 320 de milioane de euro, fonduri nerambursabile, din cauza întârzierilor generate de contestațiile la licitațiile publice pentru investiții.

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a precizat că cele 320 de milioane de euro au fost alocate țării noastre prin programul Connecting Europe Facility (CEF) pentru reabilitarea a trei tronsoane de cale ferată dintre Braşov şi Sighişoara.

Lucian Bode a făcut aceste afirmații cu prilejul semnării contractului pentru lucrări de reabilitate la linia ferată dintre localitățile Apaţa și Caţa, parte a tronsonului de cale ferată Braşov - Sighişoara. Potrivit ministrului Bode, această lucrare a fost una dintre cele contestate în instanță, procesul încheindu-se abia 22 de termene de judecată.

„Cele trei secţiuni dintre Braşov şi Sighişoara au fost blocate în instanţă, ceea ce a întârziat semnarea contractelor, iar pentru secţiunea Predeal - Braşov, un tronson dificil din punct de vedere tehnic, a fost mult amânată procedura de licitaţie”, a declarat Lucian Bode.

Ne puteți urmări și pe Google News

Ministrul a adăugat că procesele în instanţe au avut drept consecință atingerea unui nivel mai redus de absorbție a fondurilor europene nerambursabile pentru Coridorul feroviar IV Pan-European.

„Acest lucru (blocajele în instanţe, n.r.), dincolo de întârzierile în modernizare, a însemnat din păcate pentru România reducerea fondurilor europene disponibile prin Connecting Europe Facility. Prin CEF am avut o dezangajare de 320 de milioane de euro. România a pierdut 320 de milioane de euro din cei 1,1 miliarde de euro alocaţi pentru cele trei secţiuni prin CEF”, a explicat Lucian Bode.

Ministrul a subliniat că termenul de finalizare pentru pentru aceste investiții este anul 2024, dar că ar fi bine ca lucrările să se încheie mai repede.

„Anul 2024 trebuie să fie anul în care să finalizăm aceste lucrări, şi sunt convins că printr-o implicare susţinută şi o monitorizare atentă a lucrărilor şi o mobilizare a constructorilor putem să realizăm acest obiectiv. Astăzi aşadar semnăm contractul pentru secţiunea 2, Apaţa - Caţa, 43 de kilometri, cu o valoare de aproximativ 561 de milioane de euro”, a spus Lucian Bode.

Bode a mai spus că până în prezent au fost modernizați doar 360 de kilometri din acest coridor feroviar pan - european care leagă Constanţa de Curtici.

„Proiectele de infrastructură feroviară din România înregistrează din păcate mari întârzieri în implementare. Deşi avem o reţea extinsă de cale ferată - 11.000 de kilometri - una dintre cele mai extinse la nivel european, ea nu a fost din păcate eficient gestionată, nu s-au făcut la timp investiţiile în modernizarea căii ferate, iar termenele asumate nu au fost respectate”, a mai declarat Lucian Bode.