Cine distruge inteligenta copiilor?

Cine distruge inteligenta copiilor?

La varste mici, multi copii au potentialul de a deveni foarte inteligenti. Pentru ca nu sunt incurajati sa-si descopere abilitatile si sa le dezvolte, talentul lor se pierde. Care sunt greselile sistemului de educatie si ce se poate face in viitor pentru a avea mai multi adulti creativi si capabili sa raspunda provocarilor societatii?

Abilitatile copiilor sunt cel mai adesea descoperite de parintii sau de profesorii lor la varste destul de mici. De atunci ar trebui sa inceapa si programul de cultivare a acestora. Dar cum sistemul educational romanesc nu incurajeaza o dezvoltare care sa puna accent pe pasiunile lor, parintii trebuie sa-i indrume pe micuti catre programe educationale speciale.

Multi copii cu potential

Florin Colceag, presedintele IRSCA Gifted Education, organizatie non-profit care se ocupa de descoperirea si dezvoltarea potentialului copiilor si tinerilor printr-o educatie de excelenta, spune ca „prin „gifted education” se respecta natura divina a omului si nu omul-marfa, omul de consum. Noi promovam omul creator, cel capabil sa-si dezvolte potentialul”.

Desi in Romania nu exista o statistica a numarului copiilor cu inteligenta peste medie, presedintele IRSCA Gifted Education spune ca exista foarte multi copii care au potential.

„Datele ultime aratau ca in Romania existau aproximativ 4% copii cu inteligenta deosebita, insa plaja celor care au potential si nu si l-au dezvoltat din cauza limitelor impuse de familie, scoala si societate arata de fapt un procent mult mai mare”, mentioneaza acesta. Colceag este de parere ca la varstele mici procentul este cu mult mai mare. „La 2-3 ani, peste 70% dintre copii au potential. Din pacate insa exista mecanisme infailibile de descurajare a acestora.

La sfarsitul clasei I, majoritatea copiilor au rezultate excelente, in scoala generala raman cate trei-patru pe clasa si apoi trei-patru pe liceu”, completeaza el.

Sperante de viitor

O parte din vina apartine sistemului educational romanesc, care nu incurajeaza creativitatea si abilitatile practice ale elevilor, care ofera aceleasi materii pentru toti copiii si care nu le permite acestora sa-si dezvolte pasiunile.

Desi la nivelul ministerului exista Centre regionale pentru tineri capabili de performanta, activitatea acestora este mult prea restransa. „Sistemul educational romanesc are elementele componente. Avem o traditie in spate care a crescut spontan cu sistemul romanesc, dar care nu a fost pana acum corelata cu studiile de specialitate si modulele de formare profesionala.

Faptul ca avem in acest moment centre de excelenta, scoli de arta, orientate pe pasiune, cum sunt cele de arhitectura ori informatica, concursuri pe discipline, o retea de profesori recunoscuti pentru devotamentul si capacitatea lor profesionala reprezinta punctul forte in dezvoltarea unui program educativ”, explica Florin Colceag.

Ce lipseste atunci? „Lipsesc in acest moment cursurile de pregatire profesionala a cadrelor didactice, pedagogia noastra traditionala fiind invechita si ineficienta, ne lipseste un cadru organizat pentru preluarea in programe de pregatire individuala a copiilor cu abilitati deosebite si capabili de performanta inalta.

Ne lipseste o curricula adecvata dezvoltarii abilitatilor acestor copii, ne lipsesc programele axate pe dezvoltarea acestor abilitati care sa fie prinse intr-un cadru legal si institutional”, adauga presedintele Gifted Education.

Talentul trebuie sustinut de programe speciale Majoritatea parintilor cred ca au cel mai frumos si cel mai destept copil. Cum descoperiti daca acesta are intr-adevar abilitati deosebite si cum faceti sa si le dezvolte?

Florin Colceag, presedintele IRSCA Gifted Education, spune ca exista mai multe forme de identificare a copiilor cu abilitati deosebite. „Cea mai buna este interesul lor foarte crescut pentru ceea ce inseamna inaltul nivel de competitivitate. Ei sunt mari consumatori de informatie pe domeniile lor de pasiune”, spune Colceag.

Acesta adauga faptul ca exista insa si alte sisteme de identificare bazate pe teste psihometrice care permit identificarea nivelurilor inalte chiar si la copiii care nu au rezultate foarte bune, ei suferind anterior un proces de descurajare care i-a facut sa nu mai aiba incredere in fortele proprii.

Dornici de cunoastere

Psihologul Paula Irimia spune ca parintii isi pot da seama daca un copil are o inteligenta ce o depaseste pe cea a celorlalti copii de varsta lui prin faptul ca primii au o sete de cunoastere nestavilita si o curiozitate intelectuala remarcabila

„Pun intrebari aproape tot timpul, isi doresc sa invete sa scrie si sa citeasca inca de timpuriu, au o extraordinara capacitate de concentrare atunci cand ceva le starneste interesul, studiaza si vad o problema in toata profunzimea si complexitatea ei, sunt preocupati de subiecte filosofice, morale, politice, cauta compania adultilor pentru ca astfel au posibilitatea sa discute despre subiecte care ii preocupa si sa afle raspunsuri la intrebarile lor”, adauga psihologul.

O educatie speciala

Pentru ca au abilitati deosebite, acesti copii trebuie sa primeasca o educatie speciala pentru a se dezvolta total si a-si pune in valoare abilitatile. „Ritmul dezvoltarii lor intelectuale este mult mai alert; ii depasesc cu mult pe cei de varsta lor si nivelul programei scolare. E pacat sa fie obligati sa se adapteze unui ritm lent si sa nu-si valorifice intregul potential de care dispun”, crede Paula Irimia.

Presedintele IRSCA Gifted Education subliniaza si el acest lucru, mentionand ca, pentru cultivarea abilitatilor sale, copilul este mai bine hranit intr-un mediu competitiv cu alti copii cu niveluri apropiate de inteligenta. „Pe de alta parte, pentru integrarea sociala este dezirabil ca acesti copii sa fie prinsi in programe comune cu toti copiii.

Pentru aceasta, sistemele educative care sunt concentrate pe dezvoltarea dotarii intelectuale, artistice, fizice a copiilor sunt in asa fel concepute incat sa nu ii izoleze, sa nu ii eticheteze ca fiind supradotati si sa le lase libertatea unei integrari sociale normale, fara tensiuni provocate de eticheta „supradotat>„, completeaza profesorul Florin Colceag.

Depasirea problemelor

Copiii cu o inteligenta deosebita au un ritm al dezvoltarii intelectuale mult superior celor de varsta lor. Psihologul Paula Irimia spune insa ca nivelul dezvoltarii afective si relationarii sociale este de obicei corespunzator varstei lor reale.

„Copilul inteligent este un copil foarte sensibil, iar aceasta trasatura il poate afecta. Are o dificultate in a-si face prieteni, pentru ca jocurile si preocuparile lor nu il prea atrag. Este inclinat sa se izoleze de ceilalti copii pentru ca se simte neinteles si e frustrat”, spune psihologul.

Acesti copii se confrunta insa cu mai multe probleme. Chiar si la scoala ei pot fi marginalizati si tratati diferit pentru ca nu urmeaza acelasi mod de invatare ca si colegii lor.

„Am contacte din partea parintilor care imi semnaleaza reactii dure la adresa copiilor performanti care depasesc capacitatile de gestiune ale unui profesor mediocru. Acestia sunt deseori victimizati pentru ca nu sunt intelesi, pentru ca pot avea un stil de invatare diferit si nu sunt secventiali in raspunsuri, nu raspund bine la redarea mot-a-mot a informatiilor, ei sunt creativi in ceea ce dezvolta”, apreciaza presedintele IRSCA Gifted Education.

Solutia oferita de acesta este un program sustinut de cursuri de pregatire profesionala pentru profesori. „O buna parte dintre profesorii care isi iubesc meseria se asociaza acestor programe de pregatire pentru a-si imbunatati performantele. Autonomia scolilor va aduce, de asemenea, o concurenta educationala si cele mai performante scoli vor atrage cei mai performanti elevi si fondurile cele mai importante, acesta fiind un alt motiv de marire a standardului profesional al cadrelor didactice”, incheie Florin Colceag.

ADEVARAT SAU FALS?

Mituri despre copiii supradotati

> Copiii cu o inteligenta peste medie sunt cei care se evidentiaza la scoala. Copiii care au capacitatea de a invata mai repede isi pierd repede atentia daca nu pot descoperi lucruri noi. Acestia se inchid in ei si pot ajunge sa aiba probleme de comportament.

> Copiii supradotati trebuie sa urmeze acelasi sistem educational ca si ceilalti de varsta lor. Chiar daca trebuie sa interactioneze cu cei de varsta lor, asta nu inseamna ca ei trebuie sa urmeze si acelasi tip de cursuri. Ei nu trebuie totusi sa fie etichetati drept foarte inteligentiI si mai putin inteligenti. „Copilul trebuie invatat si incurajat sa relationeze cu cei de varsta lui, sa-si controleze emotiile si sa-si dezvolte „capitalul” de incredere in sine”, spune psihologul Paula Irimia.

> Copiii cu o inteligenta peste medie nu au nevoie de un program special. Acesti copii trebuie sa se pregateasca alaturi de cei cu o inteligenta apropiata de a lor.

FRACTURA

Cateva greseli ale sistemului educational romanesc > Educatia este centrata pe curricula si pe profesor, nu pe dezvoltarea abilitatilor naturale ale elevilor. Este utilizat cu predilectie un stil de predare bazat pe reproducere, iar elevii care au gandire creativa si nu reproductiva sunt demotivati.

> Evaluarile se realizeaza inexact, nu sunt structurate pe dezvoltarea abilitatilor elevului si pe progresul sau academic. Confuzia asupra propriilor performante duce la lipsa de interes fata de scoala si in consecinta la scaderea calitatii in educatie.

> Cariera didactica a profesorilor este plata, fara perspective de viitor. Educatia nu mai este un domeniu atractiv pentru majoritatea profesorilor cu initiativa si dinamism, cu spirit antreprenorial si reformist.

> Curricula este orientata spre trecut. Ea este elaborata fara norme precise, orientate spre dezvoltarea potentialului elevilor, deseori fara aplicabilitate practica directa si fara mijloace corespunzatoare de ridicare a interesului elevilor.

Concentrarea pe acelasi tip de curricula, fara deschiderea de noi domenii la alegerea elevilor, lipsa de transferabilitate a creditelor de pe alte curicule, lipsa de trasee individualizate de educare a elevilor duc la o cultura generala slaba si o aplicabilitate practica a acestei culturi aproape nula.

> Dezvoltarea paralela a unui sistem de meditatii acasa, pe banii familiilor si nu pe cheltuiala bugetata de stat. Astfel, interesul in clasa scade si creste stresul elevilor care nu sunt meditati. Meditatiile consuma timpul liber al copiilor, lucru care poate avea consecinte asupra sanatatii fizice a acestuia. De asemenea, meditatiile consuma nejustificat resursele financiare ale familiilor, cu scaderea deseori a nivelului de trai a acestora.

> Inexistenta cluburilor si a cercurilor de elevi in care acestia sa-si dezvolte pasiunile de cunoastere. In acest fel apare autoeducatia prin alte mijloace decat scoala, prin mass-media si internet, prin scoala strazii sau a stadionului, prin experienta directa. Din aceasta cauza exista o tendinta ca tinerii sa paraseasca tara si de a pleca in locuri in care spera la un mediu de cultivare a personalitatii mai bine definit.

> Slaba insertie pe piata muncii in domeniile pregatite in scoala. Acest lucru duce la slabirea prestigiului si performantelor scolilor care nu pot sa se faca cunoscute. Una dintre consecinte este orientarea tinerilor capabili catre scoli straine care sunt cunoscute si a caror diplome au valoare de piata. Sursa: IRSCA Gifted Education

DEFINITII

Ce inseamna, de fapt, „copil supradotat”?

> „Copiii capabili de performanta inalta sunt cei identificati de persoane autorizate ca avand realizari si aptitudini potentiale in oricare dintre urmatoarele domenii, izolate sau in combinatie: capacitate intelectuala generala; aptitudini academice specifice; gandire productiva sau creativa; abilitate in leadership; talent pentru arte vizuale sau scenice; aptitudini psihomotrice”. (Raportul Marland, 1971, Comisia de Educatie a Congresului SUA)

> „Supradotarea reprezinta un grad superior mediei conventionale de dezvoltare a aptitudinilor generale si specifice, care necesita experiente de invatare diferentiate prin volum si profunzime de experientele obisnuite furnizate de scoala”. (Special Education Information Handbook, Toronto, Ministry of Education, Ontario, 1984)

> „Comportamentul aptitudinal inalt reflecta o interactiune intre trei grupuri fundamentale de trasaturi umane: aptitudini generale si specifice supramedii, niveluri inalte de angajare in sarcina si niveluri inalte de creativitate. Copiii dotati si talentati poseda sau sunt capabili sa dezvolte acest compozit de trasaturi, ei au nevoie de o larga varietate de ocazii si de servicii educationale care nu sunt oferite de obicei de programele educationale curente”. (J.S. Renzulli, 1990)

Sursa: Centrul de Excelenta pentru Elevi Capabili de Performante Galati

Cititi si: ISAILA: Toti copiii sunt inteligenti. Cum ii prostim?

Ne puteți urmări și pe Google News