Daewoo, inapoi in Polonia

Daewoo, inapoi in Polonia

Compania americano-coreeana da pe o fabrica poloneza de cinci ori mai mult decat a dat Ford pentru Automobile Craiova.

Compania coreeana Daewoo, preluata de General Motors, aplica in Polonia o strategie pe care nu a reusit-o in Romania. Dupa ce a renuntat la producatorul de autoturisme polonez pentru ca se afla in pragul falimentului, Daewoo se intoarce in Polonia cu forte proaspete. GM Daewoo, al treilea producator de automobile din Coreea de Sud, va cumpara 40% din compania poloneza FSO pentru suma de 254,5 milioane de dolari, potrivit Reuters.

General Motors cumparase dosarul de prezentare al Automobile Craiova, producator de masini aflat sub marca Daewoo, dar nu a mai depus o oferta, singurul concurent ramas fiind Ford. Astfel, Daewoo ofera in Polonia, pe un pachet de 40% din actiuni, un pret de cinci ori mai mare decat cel oferit de Ford pentru 72,4% din fabrica doljeana.

Europa de Est ramane in vizor

GM Daewoo a declarat ca nu este interesata de preluarea intregii fabrici poloneze, desi a spus ca doreste sa se extinda in Europa. Planurile de extindere ale marilor companii mondiale vizeaza inca tarile din Europa Centrala si de Est, dar multi specialisti spun ca tendinta nu va mai fi mult timp deoarece tarile asiatice, precum India si China, au mana de lucru mai ieftina si o piata de desfacere uriasa.

Ford, de exemplu, a anuntat ca va face investitii in Rusia si a achizitionat fabrica din Craiova. Cel de-al treilea constructor mondial (dupa Toyota si GM) e prezent in Turcia din 1982, iar in 2001 a construit a doua fabrica (Kocaeli). In Ungaria, Suzuki a intrat pe piata cu o capacitate de 150.000 de masini, fiind pionierul constructorilor asiatici care au venit mai tarziu in Romania si Polonia.

Tot in Ungaria, brandul Audi al grupului Volkswagen, va produce modelul A3 incepand din 2008. Cele mai multe capacitati de productie au absorbit Slovacia. Volkswagen, Peugeot, Citröen, Renault si Kia au fabrici in Slovacia, iar productia se ridica la 1,1 milioane masini pe an.

General Motors s-a inteles cu ucrainenii de la UkrAvto sa construiasca marca Chevrolet in Polonia. Compania americana are o singura uzina in Europa Centrala, in orasul polonez Gliwice, unde produce trei modele ale marcii Opel, cu o capacitate de 130.000 de unitati anual.

ISTORIE De la Pobeda la Matiz

Polonezii construiesc in 1951 fabrica de autoturisme FSO (Fabryka Samochoduw Malolitrazowych) din Varsovia. Prima produsa (Warszawa) a fost sub licenta ruseasca Pobeda, iar prima masina construita in totalitate de FSO a fost modelul popular Syrena, in 1957. A urmat perioada Fiatului polonez, dupa un acord cu statul italian.

Daewoo cumpara in 1995 FSO, iar din 1997-1999 incepe productia Daewoo Lanos si Daewoo Matiz. In 2002, falimentara Daewoo a fost preluata de General Motors, dar fara fabrica din Polonia. UkrAVTO, detinatorul AvtoZAZ (companie care ansambla si ea modele Daewoo), a devenit treptat actionarul majoritar al FSO (84%).

Ne puteți urmări și pe Google News