Pe o caldura inabusitoare afara, ciocolatierii de la Heidi pregatesc figurinele pentru Sarbatorile de Iarna, in fabrica din sudul Bucurestiului.
Ciocolata nu se fabrica in munti, ca in reclame, ci pe Strada Biruintei 87, comuna Pantelimon.
Nici ciocolatierii nu sunt cei din reclame: la fabrica producatorului elvetian Heidi Chocolats Suisse din sudul Bucurestiului, majoritatea angajatilor sunt femei.
„Ele sunt mult mai atente, mai meticuloase atunci cand pregatesc delicatesele”, spune Nikos Anyfantis, directorul de marketing al companiei.
In plina vara, „ciocolatierele” de la Heidi pregatesc figurinele care vor fi comercializate in perioada Craciunului. Lunile iulie si august sunt dedicate cu precadere productiei pentru Sarbatorile de Iarna, intrucat consumul de ciocolata este mai temperat in perioada verii si le da ragaz producatorilor sa-si puna la punct oferta pentru iarna urmatoare.
In Elvetia, de exemplu, acolo unde functioneaza proprietarul Heidi - renumitul grup Laderach Chocolatier Suisse -, productia de ciocolata pentru Craciun incepe chiar in a doua zi dupa incheierea Sarbatorilor de Iarna.
Ciocolata pictata
Pentru ca sunt „pictati” la mana, din ciocolata alba si neagra, niciun Mos nu seamana cu altul. Doar forma e identica, insa expresia fetelor depinde in mare masura de inspiratia de moment a designerului de figurine. „Ne mandrim ca inca mai putem produce ciocolata fara suportul unor masini automate”, spune Anyfantis.
Somajul zero sau chiar negativ din sudul Bucurestiului, care se traduce prin lipsa acuta de personal calificat, le da insa proprietarilor Heidi multe batai de cap.
Celor 150 de persoane care lucreaza in prezent in fabrica ar trebui sa li se adauge cateva zeci pentru ca productia sa mearga ca pe roate.
„Probabil ca in viitor vom face cateva investitii majore si vom aduce masini automate, care sa pregateasca figurinele si pralinele, care sunt mai putin automatizate decat tabletele, pentru ca nu avem suficienti oameni”, spune seful grec al Heidi.
Nikos Anyfantis traieste in Romania de mai bine de 10 ani, iar inainte de a ajunge la Heidi, in urma cu aproape un an, a lucrat pentru producatorul de chipsuri Star Foods.
Produse prea accesibile,spun elvetienii
„Cel mai greu imi este atunci cand ma intalnesc cu sefii mei elvetieni si trebuie sa le explic faptul ca, in Romania, produsele Heidi sunt deja destul de scumpe. Ei considera ca sunt prea accesibile, avand in vedere segmentul caruia ne adresam”, spune managerul de marketing al companiei.
Heidi produce ciocolata pentru segmentul premium, iar in perioada urmatoare intentioneaza sa scoata pe piata produse mult mai bine adaptate segmentului in care se incadreaza.
Un milion de euro „va inghiti” aceasta repozitionare, care va cuprinde schimbarea ambalajelor, o noua strategie de comunicare si lansarea de noi produse. Pe segmentul superpremium al ciocolatei principalii competitori sunt Ferrero Rocher sau Merci.
Din noua strategie a companiei, care va fi implementata din toamna, face parte si intrarea mai puternica pe pietele din Orientul Mijlociu. „Am stabilit contacte cu distribuitori din Liban si Iran, iar in lunile urmatoare vom incepe exporturile in aceste tari”, spune Nikos Anyfantis.
Pe lista tarilor in care vor fi exportate ciocolatele Heidi produse in comuna Pantelimon se mai gasesc si Rusia, Grecia, Ucraina si Ungaria. Consumatorii din Cehia, Republica Moldova, Armenia si Emiratele Arabe gasesc deja la raft ciocolata Heidi.
„Spre surprinderea noastra, am observat ca arabilor le place foarte mult ciocolata neagra, cu continut de cacao 85%. In Romania se vinde bine si ciocolata neagra, si cea cu alune”, explica seful de la Heidi.
Strategie
Marca Heidi, doar in Romania
Potrivit directorului de marketing al companiei, marca Heidi este utilizata de grupul elvetian Laderach Chocolatier Suisse doar in Romania si in tarile in care sunt exportate produsele din fabrica din Bucuresti. Heidi Chocolats Suisse a fost infiintata in anul 1994, iar in prezent numara circa 380 de angajati, inclusiv in productie.
Compania estimeaza pentru acest an o crestere de 45% in euro (35% in lei) a cifrei de afaceri, pe fondul cresterii vanzarilor pe segmentul de batoane si praline. „Anul acesta am facut pentru prima oara reclama la praline. A avut efect, insa vom continua”, spune Nikos Anyfantis. Campania a costat 100.000 de euro, iar seful de la Heidi estimeaza ca, in acest an, vanzarea de praline va fi mai mare decat la tablete.
Lansare
Noi produse, din toamna
Producatorul de ciocolata va lansa, in luna septembrie, o noua categorie de praline, care se va incadra in segmentul superpremium.
„Pralinele acestea vor fi realizate 30% industrial si 70% manual, si niciun producator nu are asa ceva in portofoliu. Formele pralinelor si continutul lor vor fi unice in piata”, explica Anyfantis, care spune ca a ales retetele din cele 500 de praline produse de elvetienii de la Laderach.
„Investitia pentru aceste produse este de cel putin 100.000 de euro”, spune directorul de marketing de la Heidi. Cutia de 200 de grame cu astfel de praline va costa 25 de lei. Si tot in toamna acestui an, compania va scoate pe piata si un nou baton de ciocolata - Heidi Golden Bar.