Ieri, primul operator de telefonie mobila de pe piata din Romania a implinit 10 ani. In urma cu un deceniu, EVZ anunta ca vom vorbi la telefon ca JR, celebrul personaj din serialul "Dallas".
Vodafone a aniversat ieri zece ani de la lansarea primelor servicii GSM in Romania. Pe 15 aprilie 1997, Connex introducea primele servicii de telefonie digitala, la 150 de zile de la obtinerea licentei GSM. Romanii au putut beneficia atunci atat de servicii de abonament, cat si preplatite, prin cartela Connex Go.
Promotii de sarbatoare
„Ne bucuram sa aniversam astazi un deceniu de cand telefonia mobila GSM a devenit parte din viata romanilor. In urma cu zece ani, oamenii erau entuziasmati ca pot sa comunice printr-un telefon fara fir, oriunde si oricand. De atunci, telefonia mobila a evoluat spectaculos, ne-a imbogatit viata si modul in care lucram si interactionam, oferindu-ne adevarata libertate de comunicare”, a spus Liliana Solomon, presedintele Vodafone Romania.
Cu ocazia evenimentului, Vodafone a anuntat o serie de premiere si promotii speciale. Astfel, incepand din 16 aprilie, serviciile 3G broadband-HDSPA, au fost extinse in toate cele 23 de orase din Romania cu acoperire 3G: Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Brasov, Iasi, Constanta, Ploiesti, Sibiu, Oradea, Targu-Mures, Arad, Pitesti, Galati, Braila, Satu Mare, Baia-Mare, Bistrita, Bacau, Buzau, Alba Iulia, Turda si Deva.
Mai mult, clientii care utilizeaza de la lansare serviciile companiei vor avea parte, incepand cu 1 mai anul curent, de o promotie ce include minute gratuite in retea. Posesorii de abonamente vor primi zece ore de convorbiri gratuite in reteaua Vodafone, timp de zece luni, cate o ora pe luna.
Utilizatorii de cartele vor beneficia de 100 de minute gratuite in retea, tot timp de zece luni, cate zece minute pe luna. Exista si promotia speciala, intitulata „Zeci de mii, zi dupa zi”, care le ofera posibilitatea clientilor Vodafone sa castige 10.000 de dolari in fiecare zi si 100.000 la sfarsitul fiecarei luni, prin trimiterea unui mesaj la numarul 777, cu tariful 1 dolar, fara TVA.
ENGLEZI
Un brand de 100 de miliarde de dolari
Compania britanica Vodafone este cel mai mare operator de telefonie mobila din lume, avand peste 200 de milioane de clienti. Are sediul in Berkshire, Anglia si isi desfasoara serviciile in peste 61 de tari, prin diviziile sale sau companiile partenere.
Brandul este evaluat la peste 100 de miliarde de dolari, adica „mai mult decat produsul intern brut insumat al Emiratelor Arabe Unite, Noii Zeelande si Cehiei”, dupa calculele ambasadorului Marii Britanii in Romania, Robert Barnett.
La Inceput Secunde gratuite, la un telefon-”caramida” Trei secunde gratuite la inceputul fiecarei convorbiri, dupa aceea una, iar apoi sistemul a disparut complet. Romanii au profitat cat au putut de pe urma ofertelor de inceput ale operatorilor de telefonie mobila, comprimandu-si discutiile la maximul „cerut”.
A fost telefonul - butucanos si cu meniu „saracacios” - ce trebuia neaparat atarnat cu mandrie in husa de la brau, asemenea unui pistol in teaca. Telefonia mobila a explodat in Romania anilor ‘90, alimentata de smecheria, de nevoia de afisare, dar si de pofta nebuna de comunicare a romanului de tranzitie. Am invatat cu totii sa devenim dependenti. (Vlad Odobescu)
Transformare „Telefonia mobila a devenit o institutie de socializare”
Explozia telefoniei mobile in Romania ar putea fi cauzata de deficitul major de comunicare dinainte de Revolutie, atunci cand - chiar si fata de statele vecine - reteaua fixa nu era bine pusa la punct, considera sociologul Marius Pieleanu.
Efectele pozitive ale telefoniei mobile sunt, in opinia sa, mult mai numeroase decat cele negative: „Telefonia mobila a devenit o institutie de socializare, de constituire a unor relatii de grup. La efecte negative ar intra faptul ca trimiterea unui mesaj de Paste este preferata de multe ori unei vizite si faptul ca utilizatorii devin practic dependenti de telefon”.
In timp ce pentru oamenii de afaceri aparitia telefoniei mobile a fost o curata binecuvantare, omul de rand a ajuns sa-l supraevalueze, sa-l considere o eticheta sociala, arata prof. univ. dr. Maria Voinea, prodecanul Facultatii de Sociologie si Asistenta Sociala din cadrul Universitatii Bucuresti.
„Oamenii obisnuiti au facut din telefon indicatorul unui standard ridicat de trai. Pentru multi dintre ei, telefonul nu ar fi necesar. Telefoanele sofisticate si scumpe devin un standard social, insa pentru cei care il considera o utilitate nu conteaza calitatea si pretul aparatului, ci ceea ce reprezinta el de fapt. Efectele nu le vom vedea decat poate peste mai mult de zece ani de aici inainte”, explica Voinea.
La categoria efectelor negative ar mai intra cele strict de ordin medical - deloc de neglijat -, precum si faptul ca au ajuns sa fie foarte des folosite de copii: „Parintii il considera o masura de precautie. Devine insa si o posibilitate pentru copii de a intra pe anumite jocuri, nu sunt in general adecvate varstei lor”.
Telefonul mobil este o tentatie si o utilitate: Maria Voinea spune ca a ajuns la randul sau sa aiba trei numere, desi la inceput ura utilizarea acestui mijloc de comunicare.