SENATUL EVZ: Topul superficialitatii

SENATUL EVZ: Topul superficialitatii

Rodica Culcer: "Orice s-ar spune, saptamana aceasta am avut motive de bucurie si mandrie nationala: romanii, barbati si femei deopotriva, se numara printre cei mai supli europeni. "

Ei se situeaza pe ultimele locuri in clasamentele obezitatii europene. In sfarsit, iata, reusim sa ne remarcam prin ceva pozitiv. Este adevarat ca, tot zilele trecute,  o alta statistica europeana, de data aceasta realizata de Biroul de statistica al Comisiei Europene, ne situa pe penultimul loc intr-un  clasament al productivitatii muncii.

Sa nu mai vorbim insa despre aceasta, ca nu cumva sa intram din nou in zona nevralgica a criteriilor dupa care se  calculeaza salariile si sa diagnosticam, Doamne fereste, niste aberatii nationale. Mai ales insa este bine sa nu ne pierdem optimismul: se mai pot gasi topuri in care sa ocupam locuri fruntase. Sa ne gandim, de pilda, la un posibil top al superficialitatii. Daca judecam numai dupa evenimentele ultimelor zile  vom gasi destule argumente pentru a sustine candidatura Romaniei politice si mediatice chiar la primul loc al clasamentului.

Propun sa pornim de la decizia Curtii Constitutionale de miercuri, 21 februarie, cu privire la demiterea ministrului justitiei, Monica Macovei, in urma motiunii simple din 13 februarie. Nu discutam nici despre prestatia ministrului, nici despre continutul motiunii, nici macar despre starea justitiei. Remarcam doar ca Regulamentul Senatului nu a fost pus in acord cu Constitutia si ne intrebam daca nu era o indatorire fundamentala a legiuitorului sa realizeze acest lucru. Am fi scutit acum o cantitate impresionanta de nervi si de energie consumata pe tema revocarii ministrului justitiei. 

Cu putina seriozitate am putea sa evitam o dezbatere zgomotoasa pe chestiuni procedurale si sa ne concentram asupra fondului chestiunii si in privinta referendumului asupra votului uninominal.

O simpla lectura a Legii referendumului si a Constitutiei i-ar linisti pe cei ingrijorati ca, dupa decizia Curtii Constitutionale din 21 februarie, niciun referendum nu si-ar mai avea rostul pentru ca niciodata nu se vor putea aduna noua milioane de voturi in sprijinul unei cauze. Citind legea, aflam insa ca doar referendumul pentru demiterea presedintelui este aproape imposibil de castigat. In schimb, cel pentru probleme de interes national este la indemana tuturor, caci art. 12 (2) din lege prevede: „Cetatenii sunt chemati sa se pronunte prin „DA” sau „NU” asupra problemei supuse referendumului, decizand cu majoritatea voturilor valabil exprimate la nivelul tarii”.

Cu alte cuvinte, pentru a decide asupra votului uninominal, nu este nevoie decat de votul majoritatii celor care s-au prezentat la urne, cu conditia ca ei sa reprezinte jumatate plus unu din listele de alegatori. Tot din legi ne vom lamuri si asupra organizarii acestui referendum: art. 15 (c) ne spune ca obiectul si data referendumului national se stabilesc „prin decret al presedintelui Romaniei”.

Ca sa eliminam alta sursa de discutii inutile, ne referim la art. 100 din Constitutie din care aflam ca referendumul nu se numara printre subiectele pentru care decretele presedintelui ar trebui sa fie contrasemnate de primul-ministru. In concluzie, legile tarii spun ca presedintele poate decide singur tema si data referendumului. Daca are dreptate sau nu, decide electoratul.

Regret daca aceasta simpla referire la legislatia in vigoare face inutile si irelevante ore intregi de speculatii si declaratii. Dar daca jurnalistii in loc sa se limiteze la inregistrarea mecanica a declaratiilor oamenilor politici si-ar exercita rolul de constiinta critica a natiunii si ar purcede la o verificare elementara a tot ceea ce spun oamenii politici, poate ca acestia din urma nu s-ar mai irosi in operatiuni propagandistice inutile si s-ar concentra asupra unor probleme serioase. Cateva intrebari  bine documentate si bine tintite, formulate cu seriozitate si cu spirit critic i-ar obliga sa recunoasca si adevarurile care nu le convin. 

Avem, ca jurnalisti, posibilitatea sa redirectionam dezbaterea publica inspre temele cu adevarat nevralgice, cum ar fi de pilda raportul pe care Romania este obligata sa-l prezinte la 31 martie Comisiei Europene asupra modului in care a inteles sa remedieze deficientele din domeniile agriculturii, justitiei si luptei anticoruptie. Nu intru in amanunte, puteti sa gasiti toate informatiile pe internet. Curaj! Cititul nu dauneaza sanatatii.

Ne puteți urmări și pe Google News