"Am fost înşelat «găinăreşte»"

"Am fost înşelat «găinăreşte»"

Un timişorean şi-a comandat de pe un site o husă din piele pentru volan, pe care a plătit-o în avans. De mai bine de 10 luni o aşteaptă.

În luna februarie a acestui an, Sorin S., din Timişoara, s-a decis să-şi comande de pe un site specializat de „tunning“ o husă din piele pentru volan, în valoare de 300 de lei. A plătit contravaloarea acesteia în avans, urmând ca în două zile să o primească acasă. De atunci au trecut zece luni, iar bărbatul nu a văzut nici husa şi nici nu i s-au returnat banii. Reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor spun că acest caz se încadrează la înşelăciune, iar reprezentanţii firmei riscă să fie amendaţi şi să răspundă penal.

Telefoane inexistente şi promisiuni neonorate

Timişoreanul spune că a intrat pe site-ul www.pitstoptuning.ro, unde a găsit husa dorită şi a sunat pentru a afla cum poate fi comandată. „Am purtat o discuţie cu responsabilul firmei, care a fost foarte amabil cu mine, transmiţându-mi toţi paşii pe care trebuie să-i urmez pentru a obţine husa“, povesteşte timişoreanul.

Firma Pit Stop Tuning SRL i-a trimis pe e-mail o factură proformă, pentru a plăti în avans produsul. „Nu mi-am pus problema că aş putea fi înşelat. Am plătit suma de 300 de lei prin virament bancar. După două zile urma să mi se trimită husa“, spune Sorin. Însă au trecut mult mai multe zile şi nu a primit husa, aşa că bărbatul a sunat din nou. „Surpriză. Numărul de telefon nu mai exista. Asta e, m-am gândit, se mai întâmplă, aşa că am folosit e-mailul. Am primit cu greu un răspuns de la ei, în care mi s-a zis să stau liniştit că totul se va rezolva. După aceasta, nu am mai primit de la ei niciun semn. Eram convins că am fost înşelat «găină reşte»“, afirmă timişoreanul.

Bărbatul nu s-a lăsat şi după câteva săptămâni a trimis o solicitare nouă pentru un alt produs către www.pitstoptuning.ro, folosindu-se de o altă adresă de e-mail. În aceast mod, a reuşit să facă rost de un alt număr de telefon al firmei.

Se comunică doar cu potenţialele victime

„Era clar că mie nu îmi mai răspundeau la telefon şi nici la email, însă pentru potenţialele victime erau foarte deschişi comunică rii. Am purtat o altă discuţie, în care mi s-a explicat eterna poveste a furnizorilor şi a altor factori independenţi de ei, dar că totul se va rezolva. După această discuţie, nu mi-au mai răspuns la telefon, cu toate că nu am folosit doar propriul număr pentru a-i contacta“, afirmă timişoreanul.

După încă o lună, Sorin s-a decis să facă reclamaţie la Protecţia Consumatorilor. „Au trecut mai multe luni din păcate, fără să am niciun răspuns din nicio parte, aşa că, în octombrie, am creat din nou o altă adresă de e-mail şi am contactat firma. Spre norocul meu, dacă-l pot numi aşa, am reuşit să obţin numărul de telefon al administratorului firmei, Gabriel Moisescu. După vreo trei săptămâni de telefoane şi emailuri, mi s-a spus că au husa şi că mi-o vor trimite prin poştă“, spune bărbatul.

Sorin spune că nici aceste promisiuni nu au fost respectate. „L-am rugat pe administratorul firmei să-mi trimită o copie după mandatul poştal, ca să mă conving că produsul mi-a fost trimis, însă nu mi l-au dat nici pe acesta. Concluzia, după zece luni, este că am fost înşelat“, e de părere bărbatul.

Deşi i-am contactat şi noi de nenumărate ori pe reprezentanţii companiei Pit Stop Tuning SRL, nu am reuşit să obţinem niciun punct de vedere din partea lor cu privire la acest caz. Scenariul din cazul timişoreanului s-a repetat însă. La primul contact telefonic, ni s-a spus că o să primim un răspuns la solicitarea noastră chiar din partea administratorului site-ului. Însă, ulterior, nimeni nu a mai răspuns nici la telefon, şi nici la e-mail.

"În cazul în care un produs comandat pe net nu este primit în maximum 30 de zile, comerciantul trebuie să ramburseze suma plătită de consumator.", Mihai Titichi, şef serviciul juridic, Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor

OPINIA SPECIALIŞTILOR

Cazul se încadrează la înşelăciune

Reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) consideră că acest caz se încadrează la înşelăciune.

„Acest tip de infracţiune se reclamă la poliţie. ANPC se ocupă de contravenţii, nu de infracţiuni. Din cele prezentate, este clar că domnului i s-au reţinut banii pentru un produs de care nu a mai beneficiat, firma vânzătoare fiind apoi de negăsit. Recomandarea noastră este ca această situaţie să fie adusă la cunoştinţa poliţiei“, sunt de părere reprezentanţii ANPC-ului. Mihai Titichi, şeful Serviciului juridic al Asociaţiei pentru Protecţia Consumatorilor, spune că, potrivit dispoziţiilor legale (art. 11 din O.G. nr. 130/2000 privind protecţia consumatorilor, la încheierea şi executarea contractelor la distanţă), bărbatul ar fi trebuit să primească într-un termen de maximum 30 de zile produsul comandat.

„În cazul în care acest termen nu este respectat, comerciantul trebuie să ramburseze suma plătită de consumator în cel mult 30 de zile. Dacă operatorul economic nu-şi respectă obligaţiile, poate fi sancţionat cu amendă contravenţională sau, dacă fapta sa întruneşte condiţiile constitutive ale unei infracţiuni, poate fi sancţionat penal“, susţine Mihai Titichi.

NOTĂ. În fiecare miercuri, „Evenimentul zilei“ va prezenta în pagina dedicată consumatorilor cazuri concrete şi soluţii la problemele ridicate. Puteţi reclama abuzuri şi puteţi povesti experienţele prin care aţi trecut la adresa consumator@evz.ro sau la numărul 021.202.2000.

Ne puteți urmări și pe Google News