Fiecare aspirant la statutul de şofer va trebui să răspundă la cel mult două întrebări de mecanică, susţin experţii care au realizat noul set de chestionare.
Fiecare aspirant la statutul de şofer amator va trebui să răspundă la cel mult două întrebări de mecanică sau de prim-ajutor. Aşa susţin membrii echipei de experţi care a realizat noul set de întrebări pentru proba teoretică a examenului auto, susţinut pe calculator şi în Capitală, de luna viitoare. Mai mult, potrivit oficialilor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor, candidaţii declaraţi respinşi pot contesta, în scris, soluţ ia dată de computer.
„Pe lângă fotografiile făcute fiecărui candidat în timpul examenului, în baza de date este păstrat şi chestionarul completat de acesta. Contestaţ ia este analizată de specialiştii noştri, iar dacă există, într-adevăr, o problemă legată de întrebări, viitorului şofer i se va da câştig de cauză“, spun aceştia. Computerul, programat să nu dea greş
„Am lucrat la acest sistem - realizat după model european - timp de trei ani. Am avut numeroase consultări cu specialişti din toată ţara. Am conceput întrebări de mecanică şi pentru categoria B, întrucât am fost obligaţi atât de articolul 35 din Regulamentul de aplicare al noului Cod Rutier, cât şi de directivele europene în acest sens. În toată Uniunea Europeană, chestionarele pentru categoria B cuprind întrebări de acest gen, inclusiv din cele care se referă la conducerea ecologică“, susţine unul dintre specialiştii care au lucrat la realizarea celor 3.000 de întrebări din care computerul alege 26 pentru fiecare dintre candidaţi.
Potrivit acestora, candidaţii nu au de ce să se teamă, întrucât computerul este programat în aşa fel încât să selecteze un număr exact de întrebări din fiecare capitol al programei pentru examen. „Este imposibil să se trezească în chestionar cu mai mult de două întrebări fie de mecanică, fie de prim-ajutor. Una dintre ele va avea o singură variantă de răspuns, iar cealaltă va fi cu răspuns multiplu“, au explicat poliţiştii care le-au permis reporterilor EVZ să studieze şi fondul de întrebări din care computerul le alege pe cele cuprinse în chestionare.
Pe scurt, este posibil ca viitorii şoferi să găsească întrebări de genul:
> Perna de aer (AIRBAGUL) asigură: a) - amortizarea rapidă a trepidaţiilor datorate denivelărilor existente pe drumul public; b) - protecţia suplimentară a persoanelor în cazul unui impact puternic al autovehiculului; c) - posibilitatea conducerii relaxate cu capul sprijinit de aceasta; sau
> Uzura pneurilor creşte foarte mult: a) - la demarări şi frânări intense, consecinţe ale unui stil agresiv de conducere; b) - atunci când se conduce preventiv - defensiv; c) - la circulaţia pe timp nefavorabil.
Pe de altă parte, specialiştii susţin că au posibilitatea să monitorizeze, în procente, câţi dintre candidaţii la statutul de şofer reuşesc să răspundă corect la o întrebare. „Un procent foarte scăzut arată că întrebarea este mult prea dificilă şi o înlocuim cu alta“, afirmă aceştia.
GHID
Răspunsul, selectat prin atingerea monitorului Candidaţii la statutul de şofer vor putea selecta varianta de răspuns la întrebările prezentate de computer, atingând monitorul cu degetul în dreptul căsuţei A, B sau C. „În acelaşi fel pot selecta două sau trei variante, dacă întrebarea are răspuns multiplu. Apoi, tot printr-o simplă atingere a monitorului pot alege să răspundă mai târziu, să şteargă răspunsul iniţial ori să-l trimită.
Trebuie să reţină însă că, odată trimis răspunsul, nu mai pot reveni asupra lui“, explică specialiştii care susţin că, de anul viitor, fotografiile care însoţesc unele dintre întrebări vor fi înlocuite cu imagini virtuale (un mic joc pe computer) în care - tot prin atingerea monitorului - candidatul va trebui să ghideze maşina pe traseul corect, în funcţie de semnele de circulaţie pe care le întâlneşte.