Hipermarketul REAL din Bucureşti (punctul de lucru Vitan), supermarketurile BILLA din mai multe oraşe din ţară şi PENNY din Bârlad aveau la vânzare produse cu reclame mincinoase sau cu termene expirate. Concluzia aparţine inspectorilor Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), care au controlat aproape 200 de operatori economici. Ei au aplicat amenzi contravenţionale în valoare de 446.500 de lei, pentru încălcarea reglementărilor privind protecţia consumatorilor.
Cumperi 3 şi plăteşti 4 Potrivit raportului, hipermarketul REAL din Capitală, din zona Vitan, avea expuse la comercializare pachete promoţionale de diferite sortimente de salată de icre, cu banderole inscripţionate «4 la preţ de 3» sau «plăteşti doar 3, primeşti 4». În urma calculului efectuat, inspectorii ANPC au tras concluzia că prin cumpărarea pachetelor promoţionale, consumatorii plătesc mai mult decât dacă ar cumpăra produsele individuale.
Acelaşi magazin, se lăuda, în catalogul de prezentare a produselor, că «99% dintre bărbaţi preferă berea de la Real», fără ca această declaraţie să fie susţinută de un studiu. Tot aici se află expus la comercializare produsul Almette Yogurt, având declarat «Preţ Special 4,09 lei » care, de fapt este mai mare decât preţul anterior de 3,99 de lei.
Suc natural, cu conservanţi
Supermarketul KAUFLAND din Satu Mare comercializează preparate din carne, grupate în pachete de câte 4, 3 şi 2 batoane, care aveau aplicate banderole înscrise sub forma de «4 la preţ de 3» sau «3 la preţ de 2», fără a fi expus la comercializare şi produsul individual, pentru a putea compara preţul.
De asemena, în magazinele BILLA din întrega ţară se vinde băutura Souplesse, care este lăudat, pe etichetă, a fi suc natural, deşi, în lista ingredientelor apar conservanţi. La fel, produsele de patiserie comercializate în supermarketul PENNY din Bârlad şi fabricate de VEL Pitar au înscrisă pe etichetă menţiunea «produs după o reţetă tradiţională », deşi lista îngredientelor apare şi altceva.
Sucursala Carrefour de la Braşov are expuse la comercializare, alături de sortimente de caşcaval şi brânză de burduf, produsul Del Delis, care nu face parte din grupa brânzeturilor. Magazinul PROFI ROM FOOD din Hunedoara comercializează lapte de consum Margareta, la «promoţie » 10% mai ieftin, fapt care nu rezultă din documentele de achiziţie, neexistând nicio diferenţă de preţ între produsele comercializate în cadrul promoţiei şi cele comercializate în afara ei.
Banane proaspăt mucegăite
Supermarketurile au primit amenzi şi pentru comercializarea de produse expirate. Inspectorii ANPC au găsit carne de pasăre cu arsuri de congelare, piept de pui recongelat, ficăţei, pipote şi inimi de pui cu culoare modificată şi ambalaje deteriorate. De asemenea, s-au găsit muşchi file cu mucegai, îngheţată cu consistenţă moale, banane sub deviza «prospeţime garantată», dar care aveau coaja pătată şi «spanac tăiat», în ambaj neetanş şi cu semne de decongelare.
La un supermarket din zona Lujerului, Bucureşti, s-au găsit în stoc crema Brillo expirată de 90 de zile, iar brânza Camembert de 2 zile. Un alt supermarket din zona Brâncoveanu comercializează budică şi smântână Tnuva, precum şi salată de icre Negro 2000 expirate de 1-2 zile.
Tot în Bucureşti, aproape jumătate dintre operatorii economici controlaţi nu respectau condiţiile de depozitare impuse de producători. Inspectorii ANPC au verificat 146.600 de kg de alimente, dintre care peste 18.800 de kg nu îndeplineau prevederile actelor normative în vigoare. S-a dispus oprirea definitivă de la comercializare a circa 1.400 de kg de alimente, iar alte 11.600 de kg nu vor mai fi temporar comercializate.
(18:30)