Taxă pe claxon pentru camioane

Taxă pe claxon pentru camioane

În trei ani, ar putea fi sancţionate zgomotul şi poluarea produse de maşinile de marfă.

Transportatorii rutieri din cadrul Uniunii Europene ar putea plăti, în circa trei ani, noi taxe pentru zgomot, aglomeraţie produsă în trafic şi poluare, potrivit unui pachet de măsuri propus de Comisia Europeană, menit să ecologizeze transporturile.   În România, mai bine de 80% din totalul transportului de marfă se realizează cu ajutorul camioanelor. Potrivit proiectului înaintat de CE, camioanele sunt responsabile pentru costuri de mediu anuale în valoare de aproximativ 90 de miliarde de euro, adică 90% din cheltuielile pe politici de mediu ale tuturor formelor de transport. Dacă propunerea CE va fi aprobată de Parlamentul UE şi de guvernele statelor membre, actul ar putea intra în vigoare din 2011. Cine poluează plăteşte

Introducerea taxelor pe zgomot, poluare sau blocaje în trafic vizează în special camioanele de peste 3,5 tone. Potrivit patronatelor din domeniul transportului rutier de marfă, în România există peste 600.000 de astfel de vehicule. Veniturile suplimentare generate de plata noilor taxe vor fi folosite pentru finanţarea investiţiilor în tehnologii care să reducă caracterul poluant al autovehiculelor de mare tonaj. Pachetul de măsuri propus de CE prevede că nivelul de taxare va fi determinat de gradul de poluare al camionului.   Reprezentanţii transportatorilor români consideră că propunerea CE va accentua povara economică care îi apasă pe operatorii rutieri de marfă şi va determina majorarea costurilor de transport, creşteri care vor fi simţite de consumator în preţul final al produselor transportate. „Nivelul fiscalităţii care apasă transportatorii români este şi aşa cel mai ridicat din UE. Noi încercăm să scoatem taxe şi ei introduc altele noi. Transporturile au devenit vaca de muls a UE“, ne-a declarat Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT). În condiţiile în care costurile de operare s-au mărit de la începutul acestui an cu circa 56% din cauza preţului petrolului, discuţia privind introducerea unor noi taxe nu face decât să bage în faliment operatorii, este de părere Hagiu.

ŢINTE

Proiectul UE

> Obiectiv: va contribui la reducerea cu 20% a emisiilor de gaze cu efect de seră şi la creşterea cu 20% a eficienţei energetice, ambele până în 2020. > Avantaje: reducerea cu 6-8% pe an a emisiilor de CO2, de dioxizi de azot şi de sulf produse de vehiculele grele de marfă. > Măsuri: statele membre vor fi încurajate să se asigure că preţul serviciilor de transport reflectă costurile pe care acestea le impun societăţii; vor fi achiziţionate mai multe camioane ecologice care să ruleze pe drumurile principale. > Aplicare: înainte de 2011, în cazul vehiculelor grele de marfă.

Ne puteți urmări și pe Google News