101 de tablouri false, la vânzare

101 de tablouri false, la vânzare

Italianul Daniele Donde, regele „faux art“, şi-a expus copiile după pictori celebri într-un hotel.

Regele falsurilor, pictorul italian Daniele Donde, a venit ieri la Timişoara. Van Gogh, Gaugain, Monet, Renoir, DaVinci, Degas - picturi semnate de cei mai celebri pictori ai lumii şi reproduse perfect sunt expuse într-un hotel din oraşul de pe Bega.

Chiar şi cel mai fin cunoscător de istoria artei ar băga mâna-n foc că stă în faţa unui original. Până duminică, la NH Hotel, între orele 10.00 şi 22.00, sunt expuse 101 tablouri, unul mai falsificat decât altul. Bărbatul de 58 de ani a făcut afacere din vânzarea unor „opere“ a căror singură mare calitate e aceea că imită până la perfecţie originalul.   Moştenitorul unei colecţii surprinzătoare Povestea lui Donde a început în anii ’80. În momentul în care i-au murit bunicul şi tatăl, industriaşi celebri şi bogaţi, tânărul Daniele a devenit fericitul stăpân al unei colecţii impresionante de opere de artă semnate de cei mai mari pictori ai lumii. „Decenii la rând, familia mea a considerat că investiţia în artă este cea mai bună“, povesteşte Donde. A chemat evaluatorii pentru a vedea pe ce avere se bazează şi aşa a aflat, cu stupoare, că jumătate din opere erau falsuri minuţios pictate.   „Am apelat la detectivi pentru a-i găsi pe falsificatori şi pe galeriştii prin intermediul cărora s-au făcut tranzacţiile. Cu o seară înaintea întâlnirii cu ei, când eram convins că am să-i trimit în închisoare a doua zi, am avut o viziune: dacă zeci de ani la rând familia mea a crezut că falsurile de pe pereţi erau originale, înseamnă că trebuia să legalizăm această artă“, povesteşte Donde. Şi-a transformat casa într-un atelier pentru falsificatori şi de la ei, la 38 de ani, a început să înveţe meserie. I-a obligat la acest compromis sub ameninţarea că, dacă refuză, îi va da pe mâna poliţiei. A inventat un curent în artă În 1984 a expus pentru prima dată 70 de tablouri, Monet, Renoir, Van Gogh şi altele, la Monte Carlo. A avut un asemenea impact în rândul unor personaje care îşi permiteau chiar originalele, încât munca sa a devenit un nou curent în artă: „faux art“. Arnold Schwarzenegger, LaToya Jackson, Prinţesa Diana, Frank Sinatra, Prinţul Albert de Monaco, Sofia Loren - toţi au acasă tablouri care au plecat din atelierul lui Donde. Papa Ioan Paul al II-lea se număra printre „fanii“ săi, numindu-l în glumă „mesia falsurilor“.

„Se vorbeşte că Sărutul lui Klimt va fi scos la vânzare, iar specialiştii spun că probabil preţul va fi undeva între 150 şi 200 de milioane de dolari. Sărutul meu se vinde cu sume cuprinse între 2.000 şi 3.000 de euro“, spune Donde. Preţurile celor 101 picturi de la Timişoara au preţuri care variază între 800 şi 3.000 de euro. Reproducerile după impresionişti le pictează singur, folosind de fiecare dată tehnica artistului respectiv. De regulă îi ia 20 de zile un tablou, deoarece fiecare culoare are nevoie de două zile pentru a se usca. Când vine vorba de copii ale altor artişti, apelează la cei 14 pictori italieni, francezi şi spanioli, cu care colaborează în propria-i afacere Donde & Partner - International art made in Italy. CĂUTARE Muzeu de replici cu certificat de autenticitate În România, Daniele Donde vrea să deschidă un muzeu al falsurilor. Încă nu s-a decis dacă la Bucureşti sau la Timişoara, dar o va face în câteva zile. Donde ar vrea să poată colabora cu pictori locali, pentru realizarea unor falsuri după artiştii consacraţi din Timişoara şi din România. „Mi-ar plăcea să găsesc câţiva pictori talentaţi care să vrea să colaboreze cu mine pentru a face falsuri după artişti români. Cred că am avea o piaţă bună pentru ele. Pornim de la ideea că un original şi-l permit foarte puţini oameni, în schimb un fals e accesibil şi celor cu venituri medii“, ne-a declarat Donde.

Ne puteți urmări și pe Google News

Fiecare lucrare care poartă marca Donde se vinde însoţită de un „Certificato di autenticita“ prin care profesorul Daniele Donde, laureat honoris causa în artă la Universitatea Pro.Deo din New York, certifică faptul că opera e realizată în totalitate manual, respectând maniera şi tehnica originale ale maestrului.