Operatorii nu se întrec doar în promovarea atracţiilor şi a preţurilor, ci şi în lansarea de zvonuri menite să strice oferta concurenţei.
Bătălia ofertelor turistice s-a mutat în ziare şi la televizor, unde „schimbul de focuri“ constă în răspândirea de zvonuri şi exagerarea unor cazuri izolate, avertizează operatorii din domeniu. Alături de ofertele speciale şi atracţiile locale specifice fiecărei zone, în arsenal au intrat întâmplări cu infractori, pericole de intoxicaţii şi alte ameninţări, menite să-i sperie pe clienţii concurenţei.
Turiştii români, victime ale acestui complot, reacţionează imediat, asaltând agenţiile de turism cu sute de apeluri. „Oamenii devin reticenţi şi încearcă să-şi schimbe destinaţia, chiar dacă nu sunt convinşi că există un pericol real“, spune Martin Bikfalvi, director la agenţia Kalibra. Reacţia este, de altfel, una cât se poate de normală. „Percepţia este aceea care vinde turismul“, explică Alin Burcea, preşedintele comisiei de outgoing din cadrul Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT).
În afara prestatorilor din zona etichetată „cu probleme“, de pierdut au însă şi turiştii care ajung să renunţe la vacanţa dorită. În primul rând, ei pierd o sumă de bani odată cu anularea biletului şi ajung să plătească mai mult atunci când achiziţionează un altul în plin sezon.
MAŞINA DE ZVONURI
„Alarmele de vară“, sperietori cu boli, pârjol şi infractori
Diferite destinaţii au fost afectate şi în anii trecuţi de astfel de informaţii „producătoare de panică“, pornite, de cele mai multe ori, de la cazuri izolate.
> Hoţii din Bulgaria. Cazul celor opt turişti români atacaţi, în septembrie anul trecut, de falşi poliţişti, în timp ce traversau Bulgaria noaptea, a avut ecou puternic în România. După un sezon în care bulgarii luaseră crema turiştilor români, mulţi au evitat să mai plece în staţiunile de pe litoralul vecin. Întâmplarea a culminat cu un tratat de colaborare istoric între Ministerul de Interne român şi cel bulgar.
Specialiştii spun că astfel de informaţii nu sunt motive întemeiate pentru a crea panică. În această ţară au fost mereu probleme de securitate, mai ales în privinţa traficului pe timp de noapte, iar poliţia rutieră bulgară nu a avut niciodată un renume prea bun. În plus, incidente similare pot avea loc aproape oriunde.
> Incendiile din Grecia. Anul trecut, vacanţa a zeci de turişti români a fost compromisă de incendiile care au devastat sute de mii hectare de pădure din Grecia. Imaginile unei „apocalipse în flăcări“ au speriat alte câteva sute de români care intenţionau să-şi petreacă vacanţa în această ţară. Temerile nu au fost însă întemeiate. Incendiile au avut loc în sudul Greciei, într-o zonă neinteresantă pentru turiştii români. Ca focul să ajungă în zona Rivierei Olimpului, unde merg cei mai mulţi turişti, ar fi trebuit să ardă peste 50% din întreaga ţară“, explică Ciprian Enea, consultant besttourism.ro. > Gripa aviară din Turcia. Moartea unor tineri în urma contactării bolii în Turcia a aruncat un văl negru asupra acestei destinaţii, în timp ce spectaculoasele imagini cu păsări moarte nu prea trimiteau cu gândul la vacanţă. Impactul asupra numărului de turişti care şi-au petrecut concediile în zonă a fost atenuat însă cu ajutorul a doi factori. În primul rând, gripa aviară era un fenomen care apăruse şi în ţară, astfel că românii erau familiarizaţi cu potenţialul pericol şi ştiau să se ferească de el. Pe de altă parte, o contribuţie substanţială au avut-o şi investiţiile masive în publicitate ale guvernului turc. DROBUL DE SARE. Incendiile din Grecia, un pericol supraestimat
LUPTE GRECO-BULGARE PENTRU TURIŞTII ROMÂNI
Un caz clasic de manipulare: bruceloza din insula Thassos
Recent, turiştii români au asistat la o parte din ceea ce operatorii numesc „războiul mediatic dintre greci şi bulgari“. Un caz izolat şi aflat sub control, aşa cum spun grecii, i-a panicat pe bulgari, dar şi pe români. O parte dintre turiştii care urmau să-şi petreacă vacanţa pe insula Thassos au fost puşi pe jar de o posibilă epidemie de bruceloză, care ar fi făcut câteva victime printre localnici. „După ce informaţia a fost prezentată în presa românească, am primit un val de telefoane de la turişti şi de la rudele celor care se aflau în acel moment pe insulă“, afirmă Aurelian Bratosin, reprezentantul agenţiei Butterfly Tourism.
Îngrijorările au apărut la începutul lunii iunie, odată cu un comunicat al Ministerului de Externe bulgar, care avertiza populaţia să-şi amâne călătoriile în ţara vecină. Actul făcea referire la un caz de la mijlocul lunii trecute, când 20 de persoane s-au intoxicat după ce au consumat carne şi lactate dintr-o gospodărie locală.
De atunci, nu au mai fost semnalate alte cazuri, şi incindentul a fost clasificat drept unul izolat. „Nimeni nu este spitalizat în acest moment. Aceste informaţii defăimătoare au venit din partea bulgarilor, care au interes să-i îndepărteze pe turişti de noi“, afirmă primarul din Thassos. Acesta se gândeşte chiar să dea în judecată instituţiile media care au creat panică în legătură cu această problemă.
„Până acum nu am avut probleme cu touroperatorii români, dar ne temem că acest lucru se va întâmpla dacă nu vom schimba percepţia publicului“, spune Georgios Fragiogloy, directorul agenţiei Mythos Travel. Operatorul grec este partener cu cinci agenţii româneşti şi aduce pe insulă sute de români.
Îngrijorarea grecilor nu este neîntemeiată, spun operatorii din cadrul ANAT. Potrivit acestora, odată cu creşterea numărul de turişti care aleg Bulgaria, au scăzut dramatic vânzările pentru regiunea Halkidiki. „În zona Paralia se duce încă multă lume. Bulgarii au luat din turiştii care mergeau în Halkidiki, oferind condiţii mai bune la aceleaşi preţuri. Faţă de acum doi ani, vindem cu 70% mai puţin astfel de pachete“, spune Alin Burcea.
TELE-PANICA. Titlurile ameninţătoare pentru ştirea cu bruceloza
REALITATEA DE SUB PREŞ
Un pic de atenţie şi nu află nimeni
Evenimente neplăcute au loc în toate regiunile, depinde însă de interesele care există în a estompa sau accentua aceste incidente. Dacă ştirile cu violatorii în serie din Bulgaria au făcut, anul trecut, înconjurul Europei, sadicul din Berlin a rămas doar un anonim pentru miile de turişti care au vizitat capitala Germaniei.
Puţini au aflat că un specimen ciudat urmărea seara fetele singure din zona Friedrichshain şi le cresta obrazul cu cioburi de sticlă. La fel ca alte pericole din cartierele rău-famate ale oraşului, gen Neukoeln, incidentul s-a consumat doar pe paginile locale ale ziarelor, fără să transforme Berlinul într-un oraş-fantomă. Iar atunci când un tânăr de 16 ani a intrat în comă alcoolică într-unul dintre numeroasele baruri, autorităţile germane au reacţionat prompt, înăsprind legile pentru consumul de alcool.
Asta în timp ce media avertiza că oraşul este raiul consumatorilor de licori veniţi din ţările nordice. „Unele incidente pot avea loc oriunde. Depinde însă cât de mult accent se va pune pe acestea şi dacă turiştii vor ajunge să le identifice cu destinaţia în cauză“, spune Traian Bădulescu, purtător de cuvânt la ANAT.
SFATURI
Nu intraţi în panică, verificaţi din mai multe surse
Ciprian Enea, consultant besttourism.ro, a pus la punct o listă cu sfaturi pentru turiştii care vor să plece în vacanţă acolo unde sunt semnalate probleme.
> Nu intra în panică imediat. Dacă data de plecare nu este în următoarele zile, este recomandabil să aştepţi o săptămână pentru a vedea cum evoluează lucrurile. Abia atunci poţi să-ţi faci o imagine mai apropiată de realitate.
> Informează-te din mai multe surse: la agentul de turism la care ai apelat, la Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism şi chiar la Ministerul Afacerilor Externe (MAE).
> Asigură-te că agenţia de turism de la care ai cumpărat pachetul îţi asigură sprijin dacă există o problemă reală gravă - cum a fost cazul celor care se aflau în zona incendiilor de acum doi ani din regiunea grecească Halkidiki. Sunt aspecte menţionate în contractul de vânzare-cumpărare.
> Dacă ameninţarea este reală, toţi prestatorii de servicii sunt obligaţi să-ţi restituie suma achitată.
> Solicită-i agentului detalii despre posibilul pericol, pentru a evalua personal posibilitatea de a te confrunta cu el.
> Respectă sfaturile ghidului şi evită, în general, să consumi alimente de la producători neautorizaţi.