Inspectorii vor lua la puricat şantierele bucureştene pentru a vedea dacă se respectă normele de protecţie a mediului.
Controale la sânge şi amenzi usturătoare pentru şantierele de construcţii care poluează Bucureştiul cu praf şi cu deşeuri. Aşa promite prefectul Capitalei, Cătălin Deaconescu, să rezolve una din marile probleme de mediu din oraş.
Pe parcursul verii, echipe mixte de inspectori de la Garda de Mediu, Inspecţia de Stat în Construcţii, Primărie şi Poliţia Rutieră vor verifica dacă autovehiculele de construcţii au roţile spălate când ies de pe şantier în trafic şi dacă deşeurile transportate sunt asigurate cu plase de protecţie. Şantierele vor fi verificate şi dacă duc la groapa de gunoi deşeurile de construcţii.
Declaraţia a fost făcută ieri, în cadrul şedinţei de dezbatere a planului de gestionare a calităţii aerului din Bucureş ti, la care au asistat şi reprezentanţ ii Gărzii de Mediu, ai Agenţiei de Protecţie a Mediului şi ai Poliţiei Rutiere. „Probleme de mediu uriaşe“ Olivia Oprişan, comisar-şef al Gărzii de Mediu Bucureşti, a cerut primăriilor de sector să notifice autorităţile de mediu înainte de deschiderea unui nou şantier, dar şi să elibereze autorizaţiile de funcţionare numai după ce se asigură că şantierul beneficiază de rampe de spălare a roţilor.
Aerul Bucureştiului este infestat de emisiile de pulberi provenite de la şantiere, iar constructorii încalcă sistematic obligativitatea spălării roţilor. În primele cinci luni ale acestui an, Garda de Mediu a aplicat doar 17 amenzi, în valoare totală de 416.000 de lei. Oprişan s-a plâns că cei 12 comisari pe Bucureşti nu fac faţă nenumăratelor probleme semnalate de cetăţeni, în condiţiile în care situaţia Bucureştiului echivalează cu cea din cinci judeţe.
Prezentă la şedinţă, subprefectul Capitalei, Mioara Mantale, a cerut Ministerului Mediului să-şi revizuiască atitudinea în privinţa Capitalei, deoarece aceasta are probleme uriaşe, care „nu se aseamănă cu nimic din restul ţării“. Maşini ridicate Planul de gestionare a calităţii aerului din Bucureşti, întocmit de Agenţia de Protecţia Mediului, va intra în vigoare în toamnă, urmând ca propunerile să fie realizate în decurs de cinci ani. Acesta prevede rezolvarea problemei parcărilor, îmbunătăţirea transportului în comun, crearea de noi spaţii verzi şi extinderea pistelor de bicicletă.
Şeful Poliţiei Rutiere, Marian Moţoc, spune că cea mai mare problemă de trafic este lipsa locurilor de parcare, în condiţiile în care străzile oraşului sunt pline la orice oră din zi. Moţoc a promis un ritm mai alert în ridicarea maşinilor care parchează ilegal pe marginea străzii. DECIBELI Motoarele, turate la minimum Posesorii motocicletelor de viteză şi maşinilor tunate vor fi nevoiţi să pună frâu motoarelor pline de nervi şi decibeli. Garda de Mediu va dispune, în maximum două săptămâni, de sonometre performante, care vor înregistra depăşirile de zgomot faţă de limita admisă de lege. Până acum, problema era gestionată doar de Inspecţia Sanitară de Stat.
La sonometrele Gărzii de Mediu se adaugă şi două aparate ale Poliţiei Rutiere, care vor monitoriza în trafic. Mii de motoare puternice noi au luat cu asalt în ultimul an străzile bucureştene, provocând vibraţii şi zgomote stridente într-un trafic deja afectat de haosul decibelilor.