Şcoală cu 30% reducere

Şcoală cu 30% reducere

Elevii de gimnaziu vor avea de învăţat mai puţin din această toamnă. Din 2009 ar putea avea şi un orar mai scurt.

Programele şcolare pentru gimnaziu vor fi „subţiate“ cu aproximativ 30% din această toamnă, printr-un ordin de ministru. Modificările îi privesc, deocamdată, doar pe elevii actualelor clase a V-a şi a VI-a, astfel încât cei care se pregătesc pentru tezele cu subiect unic să aibă continuitate în ceea ce priveşte materia. O altă schimbare importantă ar putea surveni din anul şcolar 2009-2010: elevii vor avea maximum cinci ore pe zi, şi asta abia când ajung în clasele a XI-a şi a XII-a, a promis ieri Zvetlana Preoteasa, secretarul de stat pentru învăţământ preuniversitar. Şcolarii din gimnaziu ar putea avea chiar un număr mai mic de ore zilnic.

Reprezentanţii Ministerului Educaţiei au mai spus că, din vară, se va lucra şi la decongestionarea materiilor din liceu. Geneza Pământului nu mai contează

Astfel, la limba şi literatura română de clasa a V-a vor dispărea multe noţiuni care privesc dinamica vocabularului. Noţiunile de geometrie de clasa a IV-a vor fi studiate în clasa a V-a, iar patrulaterele „se mută“ din clasa a VI-a în clasa a VII-a. La fizică se va pune mai mult accent pe activitatea practică, de laborator, căreia i se va face loc prin renunţarea la o parte din teorie.

La istorie nu se va mai studia într-a V-a despre populaţii primitive în epoca contemporană, iar la geografie au fost scoase foarte multe elemente legate de geografia fizică, forma Pământului, formarea şi evoluţia reliefului, Orientul Apropiat şi Orientul Mijlociu.

Religia va avea o programă complet nouă, din primul şi până în ultimul an de studiu. La realizarea sa au participat profesori care reprezintă toate cultele. Cu binecuvântarea psihologilor

Actuala revizuire nu este cea mai bună, însă este tot ce s-a putut face în cele şase luni de când s-a început lucrul, a spus Preoteasa. „În toamnă am cerut reducerea cu 70% a programei de studiu, speram atunci să ajungem măcar la 40%“, a precizat secretarul de stat, care a adăugat că în această acţiune au fost implicaţi 1.259 de profesori de la toate specialităţile. Au fost consultaţi şi psihologi sau medici de familie, care au arătat că efortul intens depus de elevi pentru o perioadă mare de timp are efecte negative asupra sănătăţii acestora. Şcoala se schimbă după elevi

Profesorii consideră că schimbările erau necesare pentru că nici copiii nu mai sunt cei de acum câteva decenii. Nu sunt dispuşi să lucreze acasă, aşa că este mai bine să se lucreze mai mult în clasă, arată Anca Toşa, profesoară de matematică şi directoare a Şcolii Generale nr. 118 din Bucureşti. „Decongestionarea materiei, nu numai la matematică, este bine-venită. Elevii nu vin cu plăcere la şcoală, pentru că au de făcut prea multe teme“, a precizat profesoara.

Cecilia Nicula, profesor de limba română la aceeaşi instituţie, spune că, cel puţin la clasa a V-a, apăreau multe elemente reluate ulterior. „Gramatica este prea complicată, se predau lucruri de dificultate, care oricum sunt reluate până în clasa a VIII-a. Mai mult, elevii de astăzi nu mai au aceleaşi caracteristici de asimilare a cunoştinţelor pentru că la ei totul se bazează mai mult pe joc şi pe exerciţiu. Decongestionarea materiei la limba română ar putea face timp şi pentru mai multe lecturi în clasă, pentru că elevii invocă, de cele mai multe ori, lipsa de timp pentru lectură“, a adăugat Cecilia Nicula.

LIMBA ROMÂNĂ

Fără caligrafie şi proverbe > Dispare noţiunea de „text sugerat“, însă rămân prevăzute 5-7 texte literare de bază, destinate studiului aprofundat, între care să fie incluse în mod obligatoriu şi fragmente din operele clasicilor literaturii române;

> La clasa a V-a nu mai apar multe noţiuni privitoare la dinamica vocabularului, a fost scoasă lecţia despre „Scrierea caligrafică“;

> Clasa a VII-a: nu mai apare studiul antitezei dintre figurile de stil, al odei, proverbului, zicătorilor, strigăturilor, poemului eroic dintre speciile literare;

> Clasa a VIII-a: nu se mai studiază inversiunea între figurile de stil, se introduce studiul versului liber şi al modalităţilor de caracterizare a personajelor (studiate în prezent în clasa a VII-a).

MATEMATICĂ Patrulaterele se mută în clasa a VII-a

> Geometria de clasa a IV-a va fi studiată, din această toamnă, într-a V-a;

> La clasa a V-a nu se vor mai studia „Istoria evoluţiei sistemelor de scriere a numerelor“ şi „Baze de numeraţie“, „Aproximări zecimale“;

> Studierea patrulaterelor, studiată până acum în clasa a VI-a, trece la clasa a VII-a;

> Operaţiile cu fracţii ordinare au fost scoase de la clasa a VI-a;

> La clasa a VI-a, nu se vor mai face exerciţii de reperare a unor puncte, utilizănd diferite repere: tabla de şah, meridianele şi paralelele;

> Nu se mai fac, la clasa a VIII-a, exerciţii de reprezentare a figurilor geometrice prin desen, utilizând instrumente geometrice.

ISTORIE Fără „Coran“ şi „Biblie“ la a V-a > Clasa a V-a: dispar termeni precum „artă rupestră“, „sanctuar“, „culte religioase“, „tarabostes“, „comati“, „davă“, conţinuturi precum studiile de caz: „Biblia - carte fundamentală a creştinismului“, „Coranul - cartea fundamentală a religiei islamice“;

> Clasa a VI-a: dispar noţiuni precum „manufactură“, „demografie“, „drept de proprietate“, „independenţă“;

> Clasa a VII-a: dispar noţiuni precum „sentiment naţional“, conţinuturi precum „Codul lui Napoleon şi influenţa sa în Europa“ (clasa a VII-a), lecţii de sinteză precum „Fascism şi comunism în perioada interbelică“;

> Clasa a VIII-a: dispare studiul de caz „Rolul Mării Negre în concepţia lui Gh. Brătianu“;

GEOGRAFIE

Mai puţin despre cum arată Europa

> La clasa a V-a, dispar lecţiile despre „Fenomene deosebite: vulcanii şi cutremurele de pământ“, „Agenţii externi de modelare a scoarţei“;

> La clasa a VI-a, dispar „Reprezentarea scoarţei terestre“, „Diferenţieri geografice regionale“ şi „Analize regionale: Alpii, Carpaţii, ş.a.“, precum şi lecţia de sinteză despre „Europa - caracteristici generale de ansamblu“;

> La clasa a VII-a dispar elemente de geografie, fizică, formarea şi evoluţia reliefului;

> La clasa a VIII-a, programa nu mai prevede, printre altele, lecţiile privind „Vechimea şi continuitatea populaţiei în spaţiul carpatodună reano-pontic“, „Românii din afara hotarelor“.

AN DE TRANZIŢIE

Manualele nu se schimbă încă Elevii vor avea programă nouă, dar aceleaşi manuale. Anul şcolar 2008-2009 va fi, spun reprezentanţii ministerului, unul de tranziţie.

„Vom începe cu manualele vechi, dar profesorii vor primi instrucţiuni clare pentru fiecare an de studiu în parte. Sperăm ca în ianuarie anul viitor să avem primele manuale noi, iar până la 1 septembrie 2009 să fie gata toate manualele pentru programele şcolare revizuite“, a precizat Zvetlana Preoteasa.

Faptul că practica va avea o importanţă mai mare trebuie să-i determine pe profesori să utilizeze din plin laboratoarele şcolilor. Secretarul de stat a spus că s-a investit mult în dotările acestora şi că profesorii nu trebuie să evite să-şi ţină orele acolo, de teamă ca elevii să nu deterioreze noile achiziţii: „Se pot strica, noi suntem dispuşi să dăm bani pentru unele noi, însă să ştim că elevul a beneficiat de pe urma lor. Educaţia sa nu poate fi înlocuită“. Dulăpioare în şcolile bucureştene

Noutăţi se anunţă şi pentru elevii din clasele I-IV: ei ar putea căra din toamnă mai puţine caiete şi culegeri, întrucât Ministerul Educaţiei le va cere învăţătorilor şi profesorilor să facă tot posibilul ca micuţii să aibă ghiozdane mai uşoare. Din toamnă, în toate unităţile de învăţământ din Capitală ar putea exista dulăpioare în care elevii să-şi lase materialele de care au nevoie în clasă.

REPROGRAMĂRI Alegerile modifică zilele cu teze unice Calendarul celei de-a doua sesiuni a tezelor cu subiect unic din acest semestru va fi modificat, din cauza alegerilor locale. Proba la disciplina la alegere între istorie şi geografie, numai pentru elevii de clasa a VIII-a, prevăzută să se desfăşoare iniţial pe 30 mai, va fi susţinută pe 29 mai. Cea la limba şi literatura română, anunţată pentru 2 iunie, a fost reprogramată pentru 4 iunie. Celelalte probe, la matematică şi limba şi literatura maternă, se vor desfăşura după programul normal, pe 23 mai, respectiv 27 mai. Contestaţiile vor putea fi depuse pe 6 iunie. La a doua sesiune a tezelor vor participa elevii din clasele a VII-a şi a VIII-a care nu s-au prezentat sau nu au reuşit la evaluările anterioare.

Ne puteți urmări și pe Google News