Greviştii au reluat lucrul la uzină în jurul orei 13:00, anunţă Dacia într-un comunicat de presă. În acestă dimineaţă a fost semant un acord cu Sindicatul Autoturisme Dacia pentru reluarea lucrului la uzinele Dacia. Astfel, muncitorii calificaţi vor beneficia de o creştere generală de 300 lei brut de la 1 ianuarie 2008 şi de 60 lei brut de la 1 septembrie 2008. Personalul TESA va beneficia de o creştere de 15% constituită dintr-o creştere generală şi dintr-o creştere individuală. Atât muncitorii cât şi personalul TESA vor beneficia de o primă de rezultat pe anul 2007 egală cu un salariu individual brut la data acordării primei, în valoare de minimum 900 lei.
Conducerea Dacia şi sindicaliştii, aflaţi de aproape trei săptămâni în grevă generală, au reluat negocierile, în această dimineaţă. Administraţia a înaintat azi-noapte o nouă ofertă. Aceasta prevede acordarea a 300 de lei începând cu 1 ianuarie şi 60 de lei de la 1 septembrie, plus acordarea unei prime de rezultat pentru 2007 în sumă medie de 1.000 de lei.
Noua ofertă pare mult mai tentantă decât cea de la începutul săptămânii, când, per total, se ajungea la o creştere salarială de 390 de lei.
ŞTIRE ACTUALIZATĂ LA ORA 13:20
Sindicaliştii francezi luptă pentru Dacia
„Să susţinem masiv lupta de la Dacia!“, „Acelaşi patron, aceeaşi luptă!“. Sindicaliştii fabricii de motoare şi cutii de viteze a Renault din Cléon (Normandia) au publicat lozinci în favoarea susţinerii grevei de la Dacia şi le-au împărţit în toate fabricile producătorului auto din Franţa.
Ei au respins ultima propunere a administraţiei, respectiv creşterea salarială de 300 de lei, pentru că aceasta era condiţionată de lucrul în patru schimburi. La rândul lor, reprezentanţii administraţiei au cerut în instanţă strămutarea procesului la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, unde speră ca greva să fie declarată ilegală.
Ion Iordache, viceliderul de sindicat de la Dacia, a anunţat că protestul a fost pornit pentru a dovedi unitatea sindicală şi pentru a taxa „atitudinea potrivnică a premierului Tăriceanu şi a PNL“.
Nu au scăpat de acuzaţii nici românii din administraţia uzinei. „Acum câţiva ani, ne promiteau că uzina va fi atât de rentabilă încât va fi suficient ca un singur membru al familiei să lucreze pentru ca toţi să trăiască în bunăstare“, striga şi Nicolae Pavelescu, făcând referire directă la Constantin Stroe.
La protestul de ieri au participat şi câteva sute de reprezentanţi ai Blocului Naţional Sindical şi ai sindicatelor din România şi Franţa. Toţi au venit cu cadouri: francezii de la CFDT-Renault au oferit 10.000 de euro pentru grevişti, cei de la Poşta Română 40.000 de lei, cei de la Federaţia „Universul“ 10.000 de lei, iar Liviu Luca, liderul de sindicat din industria petrolieră, a promis că fiecare muncitor de la uzină va avea masa de Sărbători asigurată.
„Considerăm această grevă ca fiind justă şi legală. Ca şi muncitorii români, noi milităm pentru justiţie şi echitate socială. Pentru aceeaşi muncă trebuie trataţi cu aceleaşi venituri. Nu mai trebuie trataţi ca ultimii oameni! În Franţa, motorul bunăstării a fost protestul“, a spus Emanuel Couvreour, unul dintre reprezentanţii francezilor.
LOZINCI LA RENAULT
„Să susţinem lupta de la Dacia“
„Salariaţii de la Dacia ne arată drumul!“, „Luptaţi pentru a câştiga mai mult!“, „Acelaşi patron, acelaşi patron, aceeaşi luptă“, „S-a terminat cu salariaţ ii low cost!“, „Să-i susţinem. Să fim solidari cu salariaţii exploataţi de la Dacia!“, „Trebuie să tragem învăţăminte de la camarazii noştri de la Dacia!“. Acestea sunt doar câteva dintre lozincile cu care sindicaliştii fabricilor Renault din Franţa îşi arată susţinerea faţă de greva muncitorilor de la Dacia.
Mesajele au fost publicate şi împă rţite în aproape toate fabricile Renault din Franţa şi au fost concepute de sindicaliştii fabricii de motoare şi cutii de viteze din Clèon (Normandia). „Vrem să ne arătăm susţinerea faţă de această grevă. În plus, am organizat o colectă de solidaritate cu un alt sindicat al uzinei şi am strâns 2.226 de euro“, ne-a declarat Règis Louail, reprezentantul sindicatului de la Clèon.
Francezii împărtăşesc nemulţumirea muncitorilor de la Mioveni legată de salariile mici şi atacă virulent „ameninţarea voalată“ a directorului general al Dacia, François Fourmont, de a muta producţia Loganului în alte ţări dacă greva va continua.
Presiuni de la Paris
Potrivit unor surse din companie, managerii Renault fac presiuni asupra celor de la Dacia pentru ca producţia să fie reluată cel mai târziu luni.
Producătorul Loganului intră astăzi în a 15-a zi consecutivă de grevă. Pierderile generate de oprirea producţiei se ridică, până acum, la aproape 160 de milioane de euro. Din 24 martie, pe poarta fabricii din Mioveni n-au mai ieşit aproape 20.000 de automobile. În anumite ţări - aşa cum sunt Germania sau Olanda - se aştepta, înainte de declanş area conflictului de muncă, chiar şi o jumătate de an pentru un Logan. (Adelina Vlad)
REVENDICĂRI
Proteste şi la ArcelorMittal Galaţi
Reprezentanţii Sindicatului Solidaritatea, din care fac parte aproape 5.000 de angajaţi din cei 13.700 de la ArcelorMittal Galaţi, au anunţat ieri că vor declanşa greva generală înainte de Paşte. Ei s-au declarat nemulţ umiţi de ultima ofertă a patronatului privind o creştere salarială de 9,5%, dar nu mai mică de 100 de lei. Sindicaliştii de la Solidaritatea susţin că au strâns deja 3.500 de semnături în favoarea încetării lucrului şi că vor recurge la acestă mă- sură în cel mai scurt timp, dar nu mai târziu de Paşte. Greva anunţată de Solidaritatea ar putea fi contestată de administraţie. Recent, conducerea combinatului de la Galaţi a anunţat că ar putea disponibiliza până la 4.000 de anagajaţi până în 2012, pentru a eficientiza procesul de producţie.