Sfidând orice model de afacere practicat de concurenţă, americanul nonconformist a transformat compania Apple într-un succes la nivel mondial.
Steve Jobs, directorul companiei Apple, nu este un om obişnuit. Toţi cei care îl cunosc spun că managerul Apple e un om „ciudat“, care nu cunoaşte sensul unor termeni precum „conformism“ sau „normalitate“. Există o mulţime de poveşti despre parcarea companiei Apple din Cupertino, California. Toţi angajaţii parchează pe unde apucă, deoarece nimeni nu are loc rezervat. Excepţie face Steve Jobs, directorul general şi fondatorul companiei, scrie revista „Wired“. El parchează frecvent pe locurile destinate persoanelor cu handicap sau, dacă şi acestea sunt ocupate, îşi lasă Mercedesul chiar în faţa uşii de la intrarea în companie. De multe ori ocupă şi două locuri de parcare, stârnind furia colegilor, care frecvent îi lipesc pe parbriz foi pe care scriu „Parchează corect!“. Mai mult, chiar au modificat cu vopsea semnul internaţional pentru locurile speciale de parcare destinate persoanelor cu dizabilităţi din companie, convertindu-l într-un simbol Mercedes. Un om neobişnuit Jobs nu este deloc preocupat de felul în care arată. De ani întregi poartă acelaşi model de pulover negru, pe gât, jeanşi albaştri şi adidaşi sport cu şireturile desfăcute. Deşi multă vreme a fost ironizat pentru acest „look“, site-ul Gizmodo.com a identificat mai mulţi comercianţi de îmbrăcăminte care au început să profite de pe urma imaginii lui Steve Jobs, oferind spre vânzare exact aceaşi „linie vestimentară“, la un preţ „avantajos“, de circa 450 de dolari. Mai mult, spre deosebire de şefii sobri ai altor mari companii, Jobs se comportă ca un om obişnuit.
Deşi multimiliardar şi desemnat de revista „Fortune“ afaceristul anului 2007, cu o avere de 5,4 miliarde de dolari, Jobs este deseori văzut mergând pe jos pentru a rezolva diverse probleme. Managerul Apple şi-a lăsat felul de a fi ca o marcă pe produsele pe care le-a lansat compania lui de-a lungul timpului. Apple nu a creat niciodată cele mai performante produse. Atât iPod cât şi iPhone au contracandidaţi mult mai potenţi în piaţă. Însă Apple atrage clienţii prin design. „Designul nu este numai ce se vede sau cum arată. Este şi cum merge un produs“, crede Jobs.
ORIGINALITATE Apple ignoră modelele de afaceri „normale“ În timp ce toate marile companii încearcă să colaboreze pe diferite segmente, să lanseze produse şi platforme libere şi perfectibile, Apple face totul pe dos. Toate produsele sale sunt lansate în mare secret şi rar pot fi îmbunătăţite de altcineva, în afară de compania-mamă. Softul acestora este codat, iar clienţii sunt legaţi de anumite companii prin contractele de exclusivitate pe care Apple le încheie cu acestea. Mai mult, dacă produsele sale au o problemă, Apple îşi anunţă clienţii numai atunci când a găsit soluţii. În 1997, după 11 ani de pauză, Jobs s-a reîntors la cârma unei companii aflate în derivă. Acum Apple are o capitalizare de peste 105 miliarde de dolari, playerele muzicale iPod au o cotă de piaţă de 70% pe plan mondial, iar peste 4 miliarde de melodii au fost achiziţionate de pe portalul muzical iTunes. Mai mult, revoluţionarul iPhone a determinat întreaga industrie producătoare de telefoane mobile să-şi regândească strategiile.