Două fonduri de investiţii din Occident s-au arătat deja interesate de preluarea companiei de transport feroviar, CFR Marfă, potrivit lui Dragoş Tănăsoiu, secretar general în Ministerul Transporturilor.
Tănăsoiu a declarat că firmele care au realizat strategia de privatizare, Deloitte şi Boştină şi Asociaţii, au primit deja două oferte de cumpărare a companiei de transport feroviar. Tănăsoiu a refuzat să pronunţe numele „peţitorilor“ CFR Marfă.
Se vinde tot
Statul va vinde prin licitaţie deschisă întregul pachet de acţiuni pe care îl deţine la CFR Marfă, reprezentând 100% din capitalul societăţii. Societatea este estimată de reprezentanţii MT la peste 1 miliard de euro. „Am primit indicaţii clare să oprim privatizarea dacă preţul va fi mai mic de un miliard de euro“, a declarat Dragoş Tănăsoiu, secretar general în MT, citat de Mediafax.
Criterii pentru cumpărător
Ministrul transporturilor, Ludovic Orban, a declarat că va impune criterii de participare la licitaţie, pentru a se asigura că firmele interesate au acelaşi profil de activitate şi suficienţi bani pentru lucrările de investiţii necesare. Strategia de privatizare va fi stabilită în colaborare cu Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului şi cu aprobarea Comisiei Europene, pentru a nu se contesta privatizarea ulterior, aşa cum s-a întâmplat la MAV (Căile Ferate Ungare - n.r.).
Cu toate că MT se aşteaptă să vândă CFR Marfă cu cel puţin 1 miliard de euro, liderii sindicali au declarat că se vor opune privatizării pentru că nu au fost consultaţi. Gheorghe Popa, liderul Federaţiei Mişcare-Comercial, a declarat că sindicatele nu văd necesitatea acestei privatizări „grăbite“, atâta timp cât „societatea este una profitabilă, care nu este susţinută cu bani de la bugetul de stat“.
În urma unei analize preliminare a situaţiei financiare a companiei, profitul estimat pentru 2007 se ridică la 37 de milioane de lei, potrivit directorului general al CFR Marfă, Liviu Bobar.
TRANSPORTATORI
Lideri de piaţă
CFR Marfă deţinea în 2007 aproximativ 75% din piaţa de transport feroviar de mărfuri, restul de 25% fiind împărţit între transportatorii privaţi, precum Grup Feroviar Roman (GFR), Servtrans Invest, Rompetrol Logistics. Operatorul feroviar estimează o creştere cu 6% a cifrei de afaceri în 2008, ajungând la 2 miliarde de lei. La începutul anului 2008, agenţia de evaluare financiară Standard & Poor’s a retras ratingul „B minus“ al CFR Marfă pentru datoriile pe termen lung.