Turiştii străini fug de litoralul românesc

Turiştii străini fug de litoralul românesc

Preţurile mari şi serviciile de slabă calitate îi alungă pe străinii care, mai ales pe timp de criză, preferă destinaţiile mai ieftine. Numărul turiştilor străini ar putea scădea anul acesta aproape la jumătate faţă de 2008, când au fost circa 16.000 de persoane.

În opinia operatorilor, criza este doar „bomboana de pe colivă”. Principala cauză pentru care ţara noastră nu prezintă interes este raportul calitate-preţ. Străinii consideră că o vacanţă în România este costisitoare, deşi tarifele oferite pieţelor externe sunt cu 30%-40% mai mici faţă de cele destinate turiştilor români.

Un sejur în Saturn, de exemplu, este la fel de scump ca unul în Palma de Mallorca (Spania) sau în Napoli (Italia), care pornesc de la 430 de euro/persoană.

Mai scump ca Turcia şi Bulgaria

În ciuda anunţurilor optimiste şi a campaniilor promise de autorităţile de la Bucureşti, operatorii germani promovează România cu reţinere. Astfel, ITS, care avea în 2008 un charter până la Constanţa, a renunţat la cursă în acest sezon. Nemţii care vor să ajungă pe litoralul românesc aterizează la Varna, de unde sunt transportaţi cu autocarele.

„Partenerii noştri au considerat că zborul nu a fost rentabil. În aceste condiţii, estimăm că numărul turiştilor se va înjumătăţi, de la aproape 6.000, câţi au fost anul trecut, la circa 3.000”, explică Julian Andrei, directorul Blue Line. Pentru o săptămână la un hotel de trei stele cu transport şi mic dejun in clus, germanii plătesc peste 400 de euro, în condiţiile în care acelaşi sejur în Turcia, la patru stele cu all inclusive, costă 380 de euro de persoană, iar în Bulgaria, sejurul cu transport şi mic dejun costă 250 de euro.

Şi mai puţini ruşi

Cele câteva sute de ruşi care au venit în 2008 se vor reduce cu circa 30%-40% în acest an, e de părere operatorul singurului charter săptămânal Moscova-Constanţa. Dacă primul zbor, din 16 iunie, este aproape plin, pentru următoarele curse nu s-au vândut nici 20% din locuri.

„Sperăm să-l putem opera tot sezonul. Acum e destul de bine, pentru că sejurul e încă ieftin, dar mai târziu, când preţurile vor fi mari, nu se ştie. Iniţial am fi vrut să facem un charter până la Târgu-Mureş, pentru staţiunile balneare, dar n-am avut clienţi”, spune Svetlana Skoryk, directorul Sun Paradise.

Dacă, iniţial, din Belgia ar fi trebuit să vină 3.000 de turişti prin operatorul Maxitours, agenţii cred azi că numărul oaspeţilor nu va depăşi 400. „În mai au venit 62 de persoane cu zborul de linie Constanţa-Bruxelles, dar în iunie ne aşteptăm la o scădere, pentru că majoritatea vin la băi, şi sezonul pentru tratamente reîncepe în toamnă”, afirmă Ioana Peticilă, incoming manager Nova Turism.

Scăderea numărului de turişti străini era prevăzută, crede vicepreşedintele Asociaţiei Agenţiilor de Turism, Dragoş Anastasiu. „Incomingul e în criză de 15 ani. În condiţiile în care nu s-au mai făcut investiţii majore, singurul nostru atu poate fi preţul, dar nici la acest capitol nu avem şanse în faţa vecinilor”, spune Anastasiu.

CONSECINŢE Tarifele exagerate se sparg în capul Elenei Udrea

De reproşurile referitoare la preţurile mari şi serviciile foarte slabe nu scapă nici ministrul turismului. Touroperatorii din Israel i-au transmis Elenei Udrea, în timpul vizitei de la Tel Aviv, că nu sunt mulţumiţi de calitatea serviciilor din domeniul turismului.   „Agenţii şi touroperatorii israelieni au salutat reînfiinţarea în România a Ministerului Turismului şi au cerut suport pentru promovarea destinaţiilor turistice româneşti în Israel. Aceştia au apreciat însă că preţurile din România sunt prea mari, că nu sunt mulţumiţi de calitatea serviciilor din turism, respectiv că serviciile complementare de agrement nu s-au dezvoltat suficient”, se arată într-un comunicat al Ministerului Turismului.

Udrea i-a asigurat pe operatorii israelieni că „există progrese evidente în toate domeniile asociate turismului românesc” şi că statul şi investitorii privaţi autohtoni „fac eforturi comune pentru transformarea României într-o destinaţie turistică competitivă” pe plan internaţional.

Elena Udrea s-a întâlnit ieri, la Tel Aviv, şi cu omologul său israelian, Stas Misezhnikov, convenind că este nevoie de stabilirea unui cadru eficient de colaborare între cele două state în domeniul turismului.

SURPRIZE ROMÂNEŞTI

Nemţii au fost îngroziţi de preţuri şi de maidanezi

Litoralul românesc seamănă cu cel turcesc de acum 20 de ani - asta constată turiştii germani care vin să-şi petreacă vacanţele la malul Mării Negre. Unii consideră că avem „preţuri ca în Monaco”, iar „serviciile ca-n Albania” - asta scrie în majoritatea plângerilor primite de agenţiile de turism.

Cei care veneau anul trecut atraşi de preţurile de dumping pe care ITS le practica pentru a-şi umple avionul - ajunsese la 270 de euro/persoană, transport, cazare şi mic dejun - plecau adesea dezamăgiţi.

„Unii sunt nemulţumiţi de serviciile din hotel. Pentru că nu ştiu limbi străine, chelnerii evită să le ia comanda şi-i trimit să-şi ia băuturile direct de la bar. Dincolo de condiţii, turiştii sunt şocaţi de preţurile mari şi de prezenţa numeroasă a câinilor. Am avut oaspeţi care au fost muşcaţi de patrupede. Erau bătrâni veniţi la tratament şi nu s-au putut apăra”, povestea, anul trecut, Wolfgang Schuld, directorul biroului din România al touroperatorului german ITS.   Potrivit acestuia, majoritatea clienţilor sunt saşi plecaţi de mult din ţară sau oameni care au legături de prietenie sau de rudenie în România. „Doar 10% vin din pură curiozitate”, explică Daniel Puşnava, alt reprezentant ITS.

Ne puteți urmări și pe Google News