Actorii de Oscar, Geoffrey Rush şi Susan Sarandon, au jucat teatrul absurd al lui Eugene Ionesco pe Broadway, în piesa „Regele moare”.
Piesa care l-a readus pe Ionesco pe prima scenă a teatrului internaţional are o distribuţie specială, cu doi actori de primă mână. Premiera a avut loc joi, pe Broadway, iar „Regele moare” va fi jucat în stagiune până pe 14 iunie.
Geoffrey Rush, cel mai bun actor al anului 1997, premiat cu un Oscar pentru rolul din „Shine”, şi Susan Sarandon, câştigătoare a aceluiaşi premiu pentru „Thelma şi Louise” şi „Vrăjitoarele din Eastwick”, au acceptat rolul regelui Berenger şi al reginei Margueritte în teatrul fără sens al lui Ionesco.
Australianul Geoffrey Rush jucase o adaptare a „Regelui moare”, în 2006, la Melbourne şi Sidney, dar premiera pe Broadway l-a încântat din prima clipă. După ce a stat 37 de ani departe de Broadway, Susan Sarandon a fost adusă de acelaşi Rush să joace rolul uneia dintre cele două soţii ale regelui, alături de Lauren Ambrose, mai tânăra Marie din „haremul” lui Berenger I. Oamenii de ieri în istoria de azi
Similitudinile dintre mesajele piesei, scrisă în 1962, şi realitatea de acum au fost un alt motiv pentru care Geoffrey Rush a urcat pe Brodway. „Lunga domnie, dar şi decăderea lui Berenger mi-au adus aminte de John Howard în Australia, de Tony Blair în Marea Britanie şi de George W. Bush în Statele Unite”, a decalarat actorul întrun interviu pentru „New York Times”.
Regele Berenger nu vrea să moară. Pe toate câte i-au fost date în viaţă să trăiască le-a luat drept daruri, în schimbul a nimic. Pe lângă dificultatea de a interpreta o astfel de piesă, eroul, care joacă în timp real ultimele două ore de viaţă ale lui Bergener I, este trecut prin percepţia tuturor celorlalte personaje. Ionesco ne poate face să râdem
Dacă pentru prima soţie, Margueritte, este regele vanitos, căzut în plasa plăcerilor şi a balurilor organizate fără motiv, pentru tânăra Marie rămâne soţul drag, pedepsit cu o boală incurabilă.
„Cred că cea mai importantă «armă» a lui Ionesco este faptul că ne poate face să râdem. Când joc piesa, mă gândesc că sunt 1.000 de oameni care gustă burlescul acestei şarade. Dar pun pariu că mai sunt 1.000 care, vorbind cu sine, se gândesc cum vor fi când se pregătesc de moarte”, a adăugat Rush.
SĂRBĂTOARE Regele a murit pe scenă
Ultima reprezentaţie pe Broadway a piesei „Regele moare” a avut loc în 1968, la şase ani după ce Ionesco a scris-o. După ce a colindat, ani întregi, marile stagiuni din Franţa sau Italia, actorii americani speră să dea o interpretare originală personajelor precum şi o abordare nouă a ideii de sfârşit şi moarte. Anul 2009, dedicat de către UNESCO centenarului naşterii marelui dramaturg, va fi marcat de acti vităţi culturale peste tot în lume.