EXCLUSIV EVZ. Dublă țeapă: Bucureștiul riscă să rămână și fără Primărie, și fără bani
- Antoaneta Etves
- 2 august 2014, 00:00
După ce Ministerul Finanțelor nu a dat voie ca sediul în care stă cu chirie Primăria Capitalei să fi e cumpărat, proprietarul a intrat acum în insolvență și nu mai vrea să vândă. Bucureștenii pierd 52,9 de milioane de lei.
În momentul de față, Primăria Municipiului București „locuiește fără forme legale” în clădirea de pe cheiul Dâmboviței, vizavi de căminele studențești din Regie. Motivul: contractul de chirie a expirat, iar proprietarii nu mai vor să prelungească actul decât în anumite condiții, care ar fi în defavoarea Primăriei. Concret, s-ar putea pierde 52,9 de milioane de lei, banii plătiți pe chirie, care ar fi trebuit considerați drept avans pentru cumpărarea sediului.
„Se depășește gradul de îndatorare”
S-a ajuns în această situație după ce Ministerul Finanțelor a refuzat ca sediul în care se află Primăria să fie cumpărat în leasing imobiliar. „Urmare a solicitărilor repetate ale Municipiului București adresate Ministerului de Finanțe, privind acordul necesar achiziționării în leasing imobiliar a clădirii, în datele de 11.02.2010, 06.01.2011 și 11.12.2012, (…) Ministerul de Finanțe, ținând cont de situația concretă a Municipalității, a concluzionat că se depășește gradul de îndatorare scadent în 2015 și că o astfel de operațiune financiară nu este posibilă”, se arată într-un răspuns al reprezentanților Primăriei Capitalei, la solicitarea EVZ.
După ce actualii proprietari au anunțat că nu mai vor să prelungească contractul de închiriere, colac peste pupăză au cerut să intre în insolvență: în prezent, firma care deține imobilul, Apatel, fiind administrată de administratorul judiciar Antonios Tsesmetis. Acum, Municipalitatea se judecă în instanță ca să nu piardă banii plătiți drept chirie.
Acte adiționale refuzate
Potrivit documentelor obținute de EVZ, cei care dețin imobilul, Apatel Properties SRL, au transmis, recent, Municipa lității mai multe variante de acte a d i ț i o n a l e prin care le propuneau reprezentanților Primăriei Capitalei să modifice termenii actului de închiriere, pentru a se putea prelungi contractul expirat. Ei au cerut Municipalității să renunțe la opțiunea de cumpărare, implicit la considerarea drept avans a celor 52,9 de milioane. Potrivit surselor EVZ, primarul general Sorin Oprescu a refuzat să semneze clauzele, care l-ar fi adus probabil în fața procurorilor DNA, iar Antonios Tsesmetis pare că a decis să-i „traducă” pe Sorin Oprescu și pe bucureșteni, având în vedere că banii s-au achitat din vistieria Capitalei.
Două procese pe rol
Cert este că, până în prezent, Primăria a plătit cele 52,9 de milioane de lei, iar acum achită și onorariul avocațiilor pentru a fi reprezentată în instanță, în cele două procese intentate proprietarului clădirii.
Primul proces a fost deschis pentru a constata prelungirea de drept a contractului de închiriere pe care Tsesmetis nu a mai vrut să îl prelungească, iar al doilea pentru ca Tribunalul să pronunțe o hotărâre care să țină loc de contract de vânzare – cumpărare. „Municipalitatea a formulat acțiune în Justiție, dosarul având ca obiect constatarea prelungirii de drept a Contractului de închiriere nr. 8112/11.12.2009 până la data de 01.10.2014. În prezent, judecătorul-sindic ur mează să stabilească primul termen de judecată”, au explicat, pentru Evenimentul Zilei, reprezentanții Primăriei Capitalei.
Dacă și judecătorii vor fi de acord, atunci Primăria va trebui să plătească un preț de peste 60 de milioane de lei, din care să scadă cele 52,9 de milioane de lei plătite chirie până în prezent. În caz contrar, chiria achitată până acum nu ar mai fi recuperată.
71 de milioane de lei, băgate în sediul vechi
Sediul Primăriei Capitalei a fost mutat în 2009, când edilii au decis reabilitarea imobilului situat pe Bulevardul Regina Elisabeta. De atunci și până în prezent, pentru reconsolidarea sediului și amenajarea lui interioară s-au alocat nu mai puțin de 71 de milioane de lei, potrivit unui răspuns al Biroului de Presă al Municipalității remis Evenimentului Zilei. „În data de 19.07.2010 a fost dat ordinul de începere a lucrărilor, însă nu s-a putut lucra în ritm normal, din următoarele motive: proiectantul SC Proescom SRL, care a câștigat inițial concursul de soluții, nu și-a îndeplinit obligațiile contractuale. Primăria a reziliat contractul de proiectare și asistență tehnică în data de 29.11.2010”, au explicat reprezentanții Municipalității. Ulterior, s-a angajat un alt constructor, însă lucrările nu au fost finalizat nici până în prezent. Asocierea formată din Rotary Construcții și Design Unit se ocupă de lucrări, ei semnând un contract cu Primărie Capitalei în valoare de 81.787.142,20 lei, fără TVA. Deși lucrările par departe de a fi gata, șefii de la Capitală au precizat că vor fi terminate luna aceasta.
Doi proprietari, aceeași adresă
Din cauza lucrărilor de consolidare a sediului tradițional al Primăriei Capitalei, Consiliul General al Municipiului București (CGMB) a aprobat, pe 22 octombrie 2009, contractul de închiriere a imobilului cu 14 etaje, situat pe Splaiul Independenței. Documentul a fost semnat după o lună, pe 11 decembrie 2009, între Municipiul București, în calitate de chiriaș, și Iliotomi Grup, proprietarul clădirii în care funcționează, în prezent, Primăria și CGMB.
Oprescu a refuzat să cumpere în 2010
Coincidență sau nu, edilul șef spunea, într-o ședință a Consiliului General, că viitorul sediu va avea 14 etaje, deși încă nu fusese stabilită oficial clădirea care va fi închiriată. Potrivit contractului de închiriere, Municipiul București avea de plată o chirie medie de 17,84 euro plus TVA/ metro pătrat/lună, scăzută ulterior la 14,87 euro, dar și un avantaj. Municipiul avea, prin același contract, opțiunea de a cumpăra clădirea, caz în care toată chiria plătită până atunci ar fi fost considerată drept avans pentru plata în rate sau în leasing a imobilului. Numai că, la șase luni de la semnarea contractului, pe 27 aprilie 2010, grecii de la Iliotomi au vândut clădirea către o firmă cu acționari ciprioți, Apatel Properties SRL, după ce reprezentanții Primăriei Capitalei au refuzat să cumpere sediul, printr-o adresă trimisă către Iliotomi. Surse din piață susțin că noua Apatel și Iliotomi reprezintă același grup de interese. Într-adevăr, cele două firme au același administrator, pe Antonios Tsesmetis și, mai mult, adresa oficială de email a „ciprioților” de la Apatel este financiar@ iliotomi.gr.
Acte adiționale „otrăvite”
Potrivit contractului de vânzare- cumpărare între SC Iliotomi Grup SRL și SC Apatel Properties SRL, semnat la 27 aprilie 2010, sediul Primăriei Capitalei a fost vândut cu 11 milioane de euro. Cert este că Primăria și-a dat acordul pentru schimbarea proprietarului, doar cu condiția respectării tuturor clauzelor din contractul de închiriere, mai ales cea care prevedea dreptul Primăriei de a cumpăra imobilul.
„ Municipiul București, prin Direcția Generală Economică, prin Direcția Administrativ Transport, (care ulterior s-a transformat în serviciu - n.r), prin emiterea adresei 973/21.04.2010, a luat la cunoștință de faptul că SC Iliotomi Grup SRL înstrăinează către SC Apatel Properties SRL bunurile imobile ce fac obiectul prezentului contract de vânzare-cumpărare și, totodată, fac obiectul contractului de închiriere către Municipiul București, nu și-a exprimat intenția de a cumpăra (cu plata integrală, în rate sau în leasing)”, se arată în contractul de vânzare-cumpărare dintre Iliotomi și Apatel.
Contractul de închiriere a fost parafat pe trei ani, până la sfârșitul anului 2012, dar putea fi prelungit, anual, la cererea Primăriei și cu acordul CGMB. Și, în loc să cumpere clădirea șefii Capitalei au încheiat acte adiționale prin care au prelungit închirierea. Astfel, contractul a fost prelungit o dată, în 2012. Primăria a trimis la Apatel o nouă opțiune de prelungire a contractului pe 3 și pe 10 decembrie 2013. Contractul a fost prelungit până la 1 februarie 2014.
Între timp, Municipalitatea a anunțat Apatel că dorește să cumpere clădirea. Apatel a refuzat să mai prelungească contractul de închiriere și apoi a cerut Tribunalului intrarea în insolvență. Tribunalul a aprobat cererea și l-a desemnat administrator special pe același Tsesmetis.