Cele mai importante momente ale turismului românesc în 2010
- Adam Popescu
- 31 decembrie 2010, 23:54
RETROSPECTIVĂ Am fost mai puţini pe litoral, hotelierii au avut încasări mai mici, însă ne-am rezervat din timp vacanţele şi am câştigat un brand de ţară, fie el inaugurat cu scandal.
Una peste alta, 2010 nu a fost un an foarte prost pentru turismul românesc. Nu a început în forţă, ce-i drept, însă programele speciale create de patronatele din turism (early booking, vacanţă la ţară, o săptămână la munte sau decada balneară) au reuşit să păstreze acest domeniu pe linia de plutire.
"A fost un an oarecum mai bun pe alocuri decât 2009. Însă, românii şi-au micşorat bugetele de vacanţă, achiziţionând astfel pachete mai ieftine, opţionale mai puţine, ceea ce per ansamblu, chiar dacă n-am stat prost la numărul de turişti, încasările au fost mai mici", spune Ciprian Enea, consultant pe turism al Best Tourism.
Iei vacanţa azi, pleci peste două-trei luni
Programul care a ajutat cel mai mult la revigorarea turismului a fost cel de înscrieri timpurii. Potrivit lui Traian Bădulescu, consilierul pe turism al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), 10-15% din vânzările de sejururi au fost efectuate prin acest program. "Dacă în 2009, au fost achiziţionate astfel 30.000 de vacanţe, anul acesta peste 50.000 de sejururi au beneficiat de reducerea aplicată înscrierilor timpurii. Valoric, încasările pe turism intern, de pe urma acestui program, s-au ridicat la 40 de milioane de lei (9,3 milioane de euro)", declară Bădulescu.
Ţinând cont că peste un milion de români şi-au cumpărat vacanţe în străinătate, 100.000-150.000 dintre aceştia au plecat în Grecia, Turcia sau Bulgaria prin programul early booking.
De la Land of Choice la Explore the Carpathian Garden
Dacă în 2009 am avut parte de lansarea campaniei de promovarea a României, ca destinaţie turistică - "Romania, land of choice"- în 2010 Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului a lansat brandul de ţară.
Prezentat la expoziţia universală de la Shanghai, logoul şi sloganul sub care România este promovată a atras după sine un scandal răsunător. Consorţiul THR-TNS care a realizat brandul turistic de ţară a fost acuzat de plagiat, întrucât logoul reprezentat de o frunză seamănă izbitor cu cel al unei companii britanice de transport.
Mai mult, originalitatea frunzei cu pricina a fost pusă sub semnul întrebării întrucât aceasta a fost achiziţionată de pe internet, de pe o bază de fotografii, contra sumei de 250 de euro, în condiţiile în care Ministerul a plătit consorţiului spaniol suma de 890.000 de euro pentru realizarea brandului de ţară.
După ceva vreme apele s-au liniştit, compania de transport a dispărut cu tot cu frunză, iar turismul românesc se promovează pe Facebook. Însă, turiştii străini se lasă aşteptaţi, chiar dacă TUI s-a reîntors în 2010 pe litoralul românesc după câţiva ani de absenţă. Ploaie de stele şi de margarete
O altă măsură importantă în turism, în 2010, a făcut referire la clasificarea pensiunilor şi hotelurilor. Printr-o hotărâre de Guvern aprobată în luna decembrie, proprietarii unităţilor de cazare îşi vor acorda singuri stele şi margarete, pe propria răspundere, iar în maxim 30 de zile vor primi certificatul de clasificare.
Dacă s-au grăbit să se supraaprecieze, rămâne de văzut la controlul autorităţilor. "Acum se înregistrează întârzieri de luni de zile la clasificare, ceea ce face ca mulţi operatori să profite de situaţie şi să lucreze la negru", a explicat ministrul Elena Udrea. <object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/lqCyF8MKeD4?fs=1&hl=en_US&color1=0x3a3a3a&color2=0x999999" /><param name="allowFullScreen" value="true" /><param name="allowscriptaccess" value="always" /><embed src="http://www.youtube.com/v/lqCyF8MKeD4?fs=1&hl=en_US&color1=0x3a3a3a&color2=0x999999" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>