Regii asfaltului, traşi pe dreapta la autostrada Nădlac-Arad

Regii asfaltului, traşi pe dreapta la autostrada Nădlac-Arad

Condiţiile impuse ofertanţilor la licitaţia pentru tronsonul de la Nădlac la Arad ţin deoparte majoritatea firmelor româneşti. Acestea se pot asocia, însă istoria nu arată prea bine.

Drumarii români nu îndeplinesc decât pe jumătate condiţiile de participare la licitaţia privind proiectarea şi execuţia tronsonului de autostradă Nădlac-Arad, proiect realizat cu fonduri europene în proporţie de 85%.

Conform anunţului de licitaţie, publicat ieri, pentru tronsonul de autostradă Nădlac-Arad, în lungime de 38,8 km, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) aşteaptă oferte până pe 14 februarie. Data estimată pentru semnarea contractului/ contractelor este 21 martie 2011. Lucrările vor trebui finalizate în 30 de luni de la semnarea contractului.

Chiar dacă tronsonul a fost împărţit în două loturi, pentru a facilita şi participarea firmelor româneşti, prin condiţiile impuse referitoare la bonitate, cifră de afaceri, kilometrii de autostradă realizaţi şi altele, doar câteva firme le îndeplinesc.

Ne puteți urmări și pe Google News

Oficialii CNADNR ne-au comunicat că criteriile de participare s-au făcut respectând principiul experienţei similare şi că nu consideră că acestea sunt restrictive sau că dezavantajează firmele româneşti.

Totuşi, drumari români, denumiţi de presă "Regii asfaltului", se pot asocia sau participa la licitaţie în cadrul unor consorţii de firme.

O nouă asociere între "regi"?

Una dintre condiţiile de participare pe care nu o îndeplinesc marile companii româneşti este cea referitoare la cifra de afaceri. Potrivit anunţului, ofertanţii trebuie să fi înregistrat o cifră de afaceri în ultimii trei ani de minimum 480 milioane lei în cazul primului lot - cu o lungime de 22, 2 km -, respectiv de 500 milioane lei pentru lotul 2 (16,6 km). De exemplu, media cifrei de afaceri pe ultimii trei ani (2007, 2008, 2009 - aşa cum se cere în anunţ) al firmei PA&CO este de aproximativ 200 milioane lei, conform datelor comunicate Ministerului Finanţelor.

Nici firma Euro Construct Trading nu îndeplineşte această condiţie: media cifrei de afaceri ajunge la numai 235 milioane lei. Romstrade, Spedition UMB şi Tehnologica Radion îndeplinesc această condiţie, dar ar putea avea probleme la celelalte. Atât Dan Beşciu, asociat al firmei Euro Construct, cât şi Dorinel Umbrărescu, patronul Spedition UMB, ne-au precizat că în cazul în care nu vor îndeplini condiţiile singuri, o să se asocieze cu alte firme.

O nouă asociere a "Regilor asfaltului" ar putea scârţâi, aşa cum s-a întâmplat şi la construcţia autostrăzii Moara Vlăsiei-Ploieşti, unde critici au apărut chiar şi de la şeful statului, Traian Băsescu. Preşedintele a fost, în urmă cu cinci ani, unul dintre cei care a susţinut facilitarea firmelor româneşti de a obţine contracte pentru construirea de autostrăzi.

"Eu vreau să particip la licitaţie. Dacă nu îndeplinesc condiţiile de participare de unul singur, o să vedem ce putem face. Asociere cu firme străine nu fac, cu români, da.", DORINEL UMBRĂRESCU, patronul Spedition UMB