5 motive pentru care Consiliul fiscal critică proiectul de buget pe 2011

5 motive pentru care Consiliul fiscal critică proiectul de buget pe 2011

Credibilitatea scăzută a politicilor sectoriale, programarea bugetară deficitară şi creşterea nerealistă pe hârtie a veniturilor din contribuţii sociale sunt câteva dintre criticile pe care Consiliul fiscal, condus de Ionuţ Dumitru, le-a adus proiectului legii bugetului de stat pentru anul viitor. La acestea se adaugă prea puţină transparenţă în programarea veniturilor şi cheltuielilor bugetare, precum şi deciziile luate ad-hoc şi netransparent de modificare a legislaţiei fiscale.

Consiliul fiscal a primit, pe 26 noiembrie, proiectul legii bugetului de stat pentru 2011, iar astăzi şi-a prezentat opinia faţă de acest document.

Conform legii responsabilităţii fiscal-bugetare, Consiliul fiscal trebuie să analizeze proiectul de buget şi să facă recomandări înainte de a fi aprobat de Guvern şi de Parlament.

Ce trebuie să facem pentru a ne încadra în limita de deficit Deficitul bugetar poate fi redus până la nivelul de 4,4% din PIB, în 2011, doar dacă măsurile de austeritate vor fi menţinute şi anul viitor, susţin membrii Consiliului fiscal.

Potrivit acestora, pentru ca deficitul bugetului să nu depăşească această limită, impactul pachetului de măsuri de ajustare fiscală adoptat în acest an trebuie să se reflecte integral în anul 2011.

O a doua condiţie pentru ca Guvernul României să se încadreze în deficitul bugetar de 4,4% din produsul intern brut (PIB) este ţinerea sub control a cheltuielilor bugetare, aşa cum prevede proiectul de buget pentru anul viitor, susţine Consiliul fiscal, într-un comunicat.

Politicile sectoriale au o credibilitate redusă În opinia Consiliului fiscal, raportul care însoţeste proiectul de buget nu oferă informaţii privind integrarea politicilor sectoriale cu resursele bugetare.

"În lipsa unei evaluări transparente din punct de vedere al costurilor, obiectivele sectoriale asumate nu pot fi considerate credibile", se arată în analiza Consiliului fiscal.

Reprezentanţii instituţiei recomandă ca pentru fiecare obiectiv să fie precizate termenele de îndeplinire, indicatori care să permită monitorizarea, precum şi sursele de finanţare.

Modificări fiscale ad-hoc Consiliul fiscal subliniază că, de când Guvernul a aprobat strategia fiscal-bugetară şi până la realizarea proiectului de buget pentru 2011, au survenit ori sunt discutate măsuri fiscale importante, deşi acestea nu erau intenţionate în textul strategiei.

Este dată ca exemplu eliminarea impozitului minim la două săptămâni de la adoptarea strategiei fiscal-bugetare de către Guvern, fără consultarea Consiliului fiscal si fără a fi prevăzute măsuri compensatorii

Venituri nerealiste din contribuţia de sănătate Conducerea Consiliului fiscal avertizează că bugetul din 2011 prevede o creştere a încasărilor din contribuţiile de asigurări de sănătate de 17% faţă de nivelul estimat pentru 2010, "care nu poate fi explicată decât în ipoteza unor măsuri legislative generatoare de venituri suplimentare".

Astfel, dinamica acestui capitol de venituri apare ca nerealistă, susţine conducerea Consiliului fiscal.

Instituţia recomandă Guvernului să clarifice fundamentarea evoluţiei acestor venituri.

Ne puteți urmări și pe Google News