Dacă vrei să faci comerţ în UE trebuie să treci pe la Fisc

Dacă vrei să faci comerţ în UE trebuie să treci pe la Fisc

Firmele care fac achiziţii sau livrări de bunuri şi servicii în statele membre vor fi obligate, de la 1 iulie, să se înscrie în Registrul operatorilor intracomunitari, în caz contrar vor suporta amenzi.

Sute de mii de firme care fac comerţ în UE vor fi obligate să se înghesuie la ghişeele Fiscului pentru a se înscrie până pe 1 iulie în Registrul operatorilor intracomunitari. În caz contrar, vor plăti amenzi usturătoare sau li se va interzice să mai facă livrări şi achiziţii intracomunitare.

Potrivit ordonanţei de urgenţă privind combaterea evaziunii fiscale, adoptată de guvern acum trei săptămâni, înregistrarea va dura zece zile. În prezent însă, lucrurile stau pe loc. Degeaba mergeţi la administraţia financiară cu dosarul complet: funcţionarii nu îl vor primi pe motiv că Registrul nu există.

Asta din cauză că ordonanţa nu a fost încă publicată în Monitorul Oficial. Chiar dacă actul adoptat de executiv ar fi publicat astăzi, agenţii economici nu ar mai avea timp să se înregistreze până la începutul lunii următoare.

"Statul ne scoate din UE"

Practic, odată cu înfiinţarea Registrului operatorilor intracomunitari, din baza de date VIES vor dispărea codurile de TVA ale companiilor care fac comerţ cu statele din UE.

"În acest fel, guvernul ne scoate din UE. Anulând codurile de TVA ne autoexcludem din comerţul intracomunitar", a declarat Gabriel Biriş, partener fondator al casei de avocatură Biriş Goran, ieri, la un seminar pe teme de fiscalitate, organizat de Avocatnet. ro. Potrivit avocatului, înfiinţarea acestui registru nu va avea efectul aşteptat de autorităţi de reducere a evaziunii fiscale.

Ramona Jurubiţă, partener la KPMG, sfătuieşte firmele să amâne operaţiunile intracomunitare programate la începutul lunii iulie. Ea spune că un registru similar nu există în alte state din UE, cu excepţia Spaniei, unde "experienţa e dezastruoasă, deoarece în practică înregistrarea durează, în medie, şase luni şi este dificil de implementat".

De la 1 iulie sunt obligate să se înscrie în noul registru toate firmele care fac livrări intracomunitare de bunuri, prestări de servicii, achiziţii de bunuri şi servicii din statele membre sau livrări în cadrul unei operaţiuni triunghiulare. Atenţie, firmele trebuie să se înregistreze înainte de efectuarea acestor operaţiuni, precizează Sorin Istrate, managing partner ContExpert Consulting.

El avertizează că firmele care cumpără din statele membre bunuri pentru care trebuie să se plătească TVA şi nu depun declaraţia specială de TVA pentru achiziţii intracomunitare vor plăti o amendă cuprinsă între 50.000 şi 100.000 de lei. În plus, va fi confiscată marfa, veniturile obţinute din vânzarea acesteia şi mijlocul de transport folosit, chiar dacă nu este al companiei.

În plus, "aceste persoane vor fi radiate din Registrul operatorilor intracomunitari, din oficiu, de către organul fiscal competent fără să mai existe posibilitatea înregistrării ulterioare în acest registru", adaugă Sorin Istrate.

10 zile calendaristice este termenul în care Fiscul analizează dosarul firmelor care solicită înscrierea în Registrul operatorilor intracomunitari

DOSAR

Actele necesare înscrierii în registru

Consultanţii pe probleme de fiscalitate sfătuiesc companiile să aibă dosarele întocmite pentru a fi gata să le depună la administraţia financiară în momentul în care ordonanţa privind combaterea evaziunii fiscale va fi publicată în Monitorul Oficial. Potrivit actului normativ, dosarul trebuie să conţină o cerere de înregistrare, însoţită de cazierul judiciar al tuturor asociaţilor şi administratorilor.

"Dacă în cazierul judiciar sunt înscrise infracţiuni sau punerea în mişcare a acţiunii penale faţă de oricare dintre asociaţi sau administrator, atunci trebuie prezentate şi documente suplimentare din care să rezulte că aceste fapte nu sunt legate de operaţiunile intracomunitare", precizează Sorin Istrate, fondatorul ContExpert Consulting.

Ne puteți urmări și pe Google News