Înainte de criză românii dădeau semne că sunt dispuşi să-şi reînnoiască frigiderele o dată la 10-12 ani, dacă nu mai des. După trei ani de criză, românii aşteaptă şi 18 ani pentru a-l înlocui, potrivit Monicăi Iavorschi, directorul general Arctic, cel mai mare producător de electrocasnice din România.
În anii de crză românii au început să se uite din ce în ce mai atent la banii pe care îi iau în portofel şi să ia decizii ţinând în primul rând de preţ. Circa 80% din cei care vor să-şi cumpere acum un frigider plătesc cu banii jos şi au un buget bine stabilit. Faptul că nu se vând doar produse standard se datorează şi producătorilor, care confruntaţi cu o scădere a consumului au fost nevoiţi să coboare preţurile şi la produsele mai sofisticate sau care erau percepute, prin 2008, ca fiind elitiste, precum maşinile de spălat vase. "Dacă în 2008, preţul acestora varia între 1.500 de lei şi 2.000 de lei, acum acesta este cuprins între 1.000 de lei şi 1.500 de lei", a dat managerul Arctic un exemplu.
Potrivit acesteia, circa 98-99% din gospodăriile româneşti sunt echipate cu un frigider, în timp ce o maşină de spălat rufe nu se găseşte în mai mult de 75% din gospodării. Electrocasnice sofisticate, cerute pe pieţele externe Arctic exportă circa 80% din producţia fabricii de la Găeşti. În această fabrică, în acest an au fost produse pentru prima dată aparate frigorifice care înglobează funcţii şi specificaţii complexe: cu clasă energetică A++, sistem de congelare No Frost, control electronic - ca urmare a creşterii cererii de produse complexe de pe pieţele externe. Aparatele frigorifice produse la Găeşti sunt direcţionate către pieţe precum Turcia, Polonia, Spania, Franţa, Germania şi Africa de Sud.
Circa 6.000 de unităţi sunt produse la Găeşti în fiecare zi, astfel că în primele nouă luni ale anului, Arctic a avut o producţie de 1,03 milioane de unităţi, cu circa 15% mai mult decât în aceeaşi perioadă a anului trecut.
"Românii sunt deschişi tehnologiei", este de părere Iavorschi, care adaugă că Arctic vinde în România aproximativ aceleaşi produse pe care le şi exportă. Altfel zis, cerinţele românilor privind dotările electrocasnicelor sunt asemănătoare cu ale celor din restul Europei, chiar şi preţul mediu este unul similar, învârtindu-se pe la 300 de euro. Ce vinde Arctic cel mai bine în România
Potrivit acesteia, pe piaţa din România, cele mai bine vândute produse sunt o combină clasică, din clasa A+, cu o capacitate de 350 de litri şi un frigider standard cu două uşi. Preţurile celor două se ridică la circa 1.100-1.300 de lei. Cel mai scump produs este un frigider Beko care utilizează tehnologia Smart Blue şi al cărui preţ este de circa 2.200-2.300 de lei.
Arctic a încheiat primele nouă luni ale anului cu o cifră de afaceri de 165 milioane de euro, cu 16% mai mult decât în perioada similară a anului anterior, peste 85% din această cifră fiind realizată din vânzarea produselor fabricate la Găeşti, informează producătorul. Cum au evoluat brandurile Arctic şi Beko
Potrivit informaţiilor furnizate de producătorul de electrocasnice, în perioada ianuarie-august Arctic a ajuns la o cotă de piaţă de 35.3%, cu ambele branduri, Arctic şi Beko.
Astfel, brandul Arctic a înregistrat creşteri pe toate categoriile de produse, deţinând poziţia de lider pe piaţa frigiderelor - 38,2% şi a maşinilor de spălat rufe - 24,7% şi poziţia a doua în categoria de aragaze - 20,2%. Şi brandul Beko a câştigat cotă de piaţă pe două segmente importante: frigidere - 11,5% şi aragazuri - 11,8%, Beko urcând astfel pe locurile doi şi respectiv patru pe categoriile menţionate. Beko deţine de asemenea poziţia a doua pe piaţa de produse incorporabile. În iunie 2011, sub brandul Beko a fost lansată o nouă gamă de produse, care se remarcă printr-o tehnologia Smart Blue şi printr-un set unitar de funcţii şi programe.
Potrivit acesteia piaţa românească de electrocasnice mari (frigidere, maşini de spălat, aragaze) se ridică la circa 260-300 de milioane de euro.
Arctic face parte din grupul Arçelik, care face parte din cel mai mare holding din Turcia, Grupul Koç. Grupul Arçelik are aproximativ 19.000 de angajaţi la nivel global, deţine 11 unităţi distincte de producţie în Turcia, România, Rusia şi China, birouri de vânzări şi marketing în 18 ţări şi deţine nouă branduri: Arçelik, Beko, Grundig, Altus, Blomberg, Elektrabregenz, Arctic, Leisure şi Flavel. Produsele sale sunt prezente în 115 ţări din întreaga lume.